hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO
Schemat i struktura organizacyjna przedsiębiorstwa hotelowego
 

Przykładowy projekt organizacyjny wraz ze schematem podległościowym pracowników dla hotelu.
Od czego zależy - poza przypisaniem funkcji - i jak wygląda schemat organizacyjny hotelu?

 [artykuł dodany - 21.02.2010]
Niektóre elementy i wskaźniki pomocne przy programowaniu inwestycji hotelowych
 

Hotel powinien zapewniać swoim gościom bezpieczeństwo, prywatność, kameralność i intymność; stwarzać warunki do wypoczynku, pracy oraz rozrywki.
Proces przygotowania i obsługi inwestycji hotelarskich powinien być poprzedzony opracowaniem studialnym, przy pomocy którego zapewniono by możliwości działań racjonalnych, m.in. poprzez określenie: ...

 [artykuł dodany - 2003]
Sprzedaż, kupno i wycena hotelu
 

Niniejszy artykuł opisuje możliwe sposoby prowadzenia procesu - kupna sprzedaży hotelu jak i głównych czynników wpływających na jego wartość. Przedstawiona została metodologia wyceny hoteli ze zwróceniem uwagi na różnice w podejściu do wyceny małych i dużych hoteli.

 [artykuł dodany - 10.10.2005]
Kategoryzacja obiektów hotelarskich. Występujemy o zaszeregowanie naszego obiektu oraz nadanie "gwiazdek"
 

Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i kategorii odbywa się na zasadach dobrowolnych, na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie. Dokonywane jest ono przez przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce położenia obiektu, w formie decyzji administracyjnej. Aby obiekt mógł być zaszeregowany do określonego rodzaju i kategorii, musi spełniać odpowiednie dla tego rodzaju i kategorii wymagania co do wielkości, wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług.

 [artykuł dodany - 11.06.2007]
Przystosowanie hoteli do potrzeb gości niepełnosprawnych
 

By w pełni zrozumieć zakres niezbędnego przystosowania należy dokładnie prześledzić możliwości antropometryczne i ergonomiczne gościa poruszającego się przy pomocy wózka inwalidzkiego. Wózek inwalidzki jest wyznacznikiem wielu parametrów w zakresie komunikacji poziomej, szerokości otworów, niezbędnego obszaru manewrowego itd.... Przystosowanie j.m. powinno zaczynać się już od drzwi wejściowych (klamka - zamek) i być odczuwalne w przedpokoju (szafa; wieszaki, włączniki), w pokoju (rozmieszczenie wyposażenia meblowego) i w węźle higieniczno sanitarnym.

 [artykuł dodany - 2003]
Jednostki mieszkalne w hotelu 
 

Pod pojęciem jednostki mieszkalnej (j.m.) rozumie się zespół pomieszczeń występujących w części pobytowej, składający się z: pokoju mieszkalnego, przedpokoju, węzła higieniczno-sanitarnego i innych uzupełniających elementów (balkony, loggie, aneksy kuchenne, jadalnie, barowe itp.).

[artykuł dodany - 21.11.2004]
Pion wielofunkcyjny w hotelu - ogólne zasady
 

Dobrze uformowany i wyposażony pion wielofunkcyjny wpływa bardzo często na przedłużenie sezonu turystycznego, a tym samym na efektywność całej bazy hotelowej.
Wpływy za jednego uczestnika za jeden dzień udziału w kongresie są przeszło dwukrotnie wyższe niż przy klasycznej turystyce pobytowej, tranzytowej czy objazdowej.
Poza klasyczną formułą kongresów, zjazdów i szkoleń - różne  środowiska oraz firmy i inne podmioty gospodarcze organizują spotkania szkoleniowe ze swoimi pracownikami i jednostkami współdziałającymi - tworząc nowe formy zbiorowych imprez integracyjnych.

 [artykuł dodany - 2003]
Pion pobytowy hotelu - węzeł recepcyjny
 

Recepcja reprezentuje pod względem organizacyjnym, poziomu usługi estetyki oraz kultury technicznej obiekt na zewnątrz. ... Hall recepcyjny jest węzłem wielofunkcyjnym, jednak funkcje podstawowe powinny być w nim bardzo czytelne już po przekroczeniu progu drzwi wejściowych - szczególnie dotyczy to lokalizacji recepcji. Stanowisko to powinno być usytuowane możliwie na wprost wejścia, by obsługa mogła od razu przejąć opiekę nad gościem i jego bagażem.

[artykuł dodany - 2003]
Organizacja pracy w recepcji
 

Dla prawidłowego funkcjonowania recepcji konieczny jest wewnętrzny podział stanowisk. ... Kierownik recepcji to najważniejsza postać w hierarchii służbowej działu recepcji. Podlega bezpośrednio dyrektorowi hotelu i odpowiada za pracę recepcji. Kierownik analizuje wyniki działalności hotelu, czuwa nad jakością i standardami świadczonych usług, kontroluje i organizuje pracę podległego personelu, prowadzi dokumentację działalności obiektu oraz współpracuje z działem marketingu, sprzedaży i służby pięter.

[artykuł dodany - 13.10.2004]
Podstawowe wyposażenie recepcji niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hotelu
 

Recepcja w każdym hotelu odgrywa zasadniczą rolę i jest wizytówką poziomu usług danego obiektu. Stąd jej wyposażenie musi być tak skompletowane, by zapewnić najwyższy poziom obsługi gości, szybką komunikację, sprawną realizację życzeń gości, a przy tym wszystkim recepcja musi być nie tylko funkcjonalna, ale i estetyczna. ... Oczywiście wielkość samego hotelu i ilość dostępnych pokoi decyduje w głównej mierze o wyposażeniu niezbędnym do funkcjonowania recepcji.

[artykuł dodany -31.12.2004]
  Hol recepcyjny: nieuzasadniony koszt dla hotelu czy może miejsce dochodowe? Nowe trendy
  Sukces hotelu nie jest już oparty na oferowaniu dobrej obsługi i czystego pokoju. Hol wprowadza gościa w nastrój panujący w obiekcie. W nowych trendach, staje się on centrum życia, umożliwiającym gościom spotkania towarzyskie, pracę oraz relaks w ciepłej i przytulnej atmosferze.
[artykuł dodany -18.02.2010]

Obowiązek meldunkowy w hotelu
wg stanu prawnego na dzień 28 grudnia 2013

 

Od dnia 31 grudnia 2012r. zameldowania na pobyt stały lub czasowy w zakładzie hotelarskim nie dokonuje się już u kierownika tego zakładu lub upoważnionej przez niego osoby.
Od końca roku 2012 hotele nie dokonują już obowiązków meldunkowych w rozumieniu ustawy o ewidencji ludności….

 [artykuł dodany - 01.01.2014]
 Regulamin hotelu
 

Regulamin hotelowy podobnie jaki inne regulaminy jest zbiorem przepisów postępowania obiektu hotelowego wobec Gościa i jednocześnie zachowania się Gościa w danym obiekcie hotelarskim.
Regulamin powinien określać kwestie porządkowe związane z pobytem gościa w hotelu a także niektóre kwestie określające zasady świadczenia usług. Układając regulamin, warto pamiętać o jego zgodności z minimalnymi wymaganiami kategoryzacyjnymi określonymi w Dz.U. nr 188 z 19 sierpnia 2004 roku.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z artykułem 385 par 2 Kodeksu Cywilnego, żaden regulamin hotelowy nie jest wydawany z upoważnienia przepisów szczegółowych, a jedynie stanowi próbę uporządkowania zasad świadczenia usług przez zainteresowanego tym hotelarza.

[artykuł dodany -10.10.2005]

Formularz "Potwierdzenie rezerwacji" - plik pdf

odstawowy dokument w każdym hotelu, niby oczywisty i prosty w konstrukcji, a jednak może przysporzyć nam wiele problemów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje rządową politykę ochrony konsumentów. Podstawowym zadaniem UOKiK w tym obszarze jest występowanie w interesie publicznym - to znaczy wszczynanie postępowań administracyjnych o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. W ich efekcie Prezes Urzędu wydaje decyzje zakazujące stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nakłada karę pieniężną w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. W przypadku niewywiązania się przedsiębiorcy z nałożonych obowiązków - Prezes Urzędu nakłada karę w wysokości do 10 tyś. euro za każdy dzień zwłoki.
Postanowienie uznane za niedozwolone: "Możliwość zwrotu zaliczki lub jej części jest możliwy w następujących przypadkach, jeśli rezygnacja nastąpiła: - w okresie 14-30 dni przed planowanym terminem pobytu - po potrąceniu 50 %; - w okresie krótszym niż 14 dni - zaliczka nie podlega zwrotowi."

[artykuł dodany -09.02.2011]

Praca nocna recepcjonisty. Dobowy raport kasowy.

  Praca recepcjonisty to nie tylko meldowanie i wymeldowanie gości. W zakres jego obowiązków na nocnej zmianie wchodzi codzienne zamknięcie kasy i przygotowanie warsztatu pracy dla rannej zmiany.
Trzy sporządzone dokumenty czyli Raport kasowy, Fiskalny raport dobowy i Szczegółowy wykaz płatności  stanowią dobowe zamknięcie rozliczenia finansowego, które sporządza recepcjonista.
 [artykuł dodany - 06.04.2008]
VIP w hotelu - biznes czy kłopot ? 
 

Trzy fundamentalne zasady przyjęcia VIP-a to bezpieczeństwo, dyskrecja i pełen profesjonalizm. Pozostałe reguły ustalamy w zależności czy są to „celebrities”, „rekiny” biznesu, czy też wysokiej rangi politycy. ... Większość hotelarzy uważa że Vip-y to świetny biznes i dobra reklama. Tylko wtajemniczeni wiedzą, że może to za sobą pociągnąć wydatki...

[artykuł dodany - 16.02.2010]
Odpowiedzialność hotelarza za rzeczy wniesione przez gościa hotelowego
 

Jeżeli hotel prowadzi parking, to na podstawie odrębnej umowy przechowania hotelarz przejmie odpowiedzialność za pojazd znajdujący się na parkingu. Odpowiedzialność ta nie będzie wynikała z przepisów art. 846 i następnych Kodeksu cywilnego. ... Tym, co jest bardzo ważne, jest to, że odpowiedzialność również rozciąga się na pewien czas przed i po korzystaniu przez gościa hotelowego z usług hotelu. Pozostawienie rzeczy najczęściej w przechowalni hotelowej przed albo po objęciu pokoju jest także włączone w zaostrzoną odpowiedzialność hotelarza. Do tej pory w naszym prawie nie mogliśmy wysnuć takiego jednoznacznego wniosku.

 [artykuł dodany - 18.07.2006]
Usługi restauracyjne w hotelu a obowiązek podatkowy.
 

Hotele dla zapewnienia większego komfortu swoim gościom, nie pobierają od nich należności po każdorazowej konsumpcji w restauracji czy barze hotelowym, lecz sumują te kwoty na rachunku gościa i obciążają go w momencie wyjazdu z hotelu. Rzecz dotyczy również oferty noclegu bez śniadania. Kwestia jest oczywista, gdy gość przebywa w hotelu do 7 dni.

 [artykuł dodany - 25.04.2008]

Hotelarzu przedstaw się czyli kilka słów o potwierdzeniu przez hotel rezerwacji drogą elektroniczną 

 

Niedopuszczalny przykład e-maila. Odpowiedź na zapytanie gościa czy w danym terminie hotel posiada wolny pokój brzmi "Rezerwacja przyjęta. Dziękujemy."  Ani jednego słowa więcej. To jest pełne lekceważenie Gościa !
Także odpowiedź, w której wprawdzie są zawarte wszystkie istotne informacje, ale brakuje podpisu nie powinna być wysłana przez hotel. Gość pisząc do Państwa hotelu podał swoje pełne dane adresowe, a w zamian otrzymuje anonimowego e-maila. Odwróćmy sytuację, czy którykolwiek hotel dokona rezerwacji na podstawie e-maila bez podpisu ?

[artykuł dodany - 28.09.2005]

Ogrodnik na etacie hotelu czy profesjonalna firma projektująca ogrody?

Ogród jest jak wnętrze, musi posiadać swój styl, swoje ramy, nie jest on jedynie zielenią. W zależności od kwoty przeznaczonej na teren wokół hotelu można zakupić kilkudziesięcioletnie drzewa (drogie w zakupie i wymagające specjalistycznej pielęgnacji) lub tańsze rośliny, łatwe i niedrogie w utrzymaniu.. Wykonanie ogrodu to kwestia indywidualnych ambicji hotelarza, warto jednak zainteresować się programami unijnymi, dzięki którym można zrewitalizować zieleń w ramach współpracy z beneficjentem lokalnym.

[artykuł dodany - 11.02.2010]

Kryteria oceny prawdziwego SPA.
 

Skrót SPA wywodzi się z języka łacińskiego. Sanus Per Aquam to nic innego jak zdrowie przez wodę. To właśnie wiara w dobroczynną moc wody stanowi podstawę całej filozofii zdrowia, relaksu i pielęgnacji w ośrodkach SPA. ...
Wellness - jest pojęciem znacznie szerszym niż SPA - wywodzi się z definicji, której autorem jest dr. Halbert Dunn. Jako pierwszy wyraził on przekonanie, że ciało, umysł oraz duch powinny pozostawać we wzajemnej równowadze. Dziś to styl życia mający zapewnić dobre samopoczucie, poprzez zaspokojenie potrzeb zarówno fizycznych, jak i emocjonalnych oraz intelektualnych. To również poczucie odpowiedzialności za własne zdrowie, sztuka dobrego i spełnionego życia.

[artykuł dodany - 18.03.2008]
Usługa pralnicza w hotelu czyli wszystko o praniu, prasowaniu i czyszczeniu odzieży gościa hotelu.
  Ustawa z dnia 29.08.1997 r. w ramach wymagań co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla hoteli nakłada na hotelarzy obowiązek prania, prasowania i czyszczenia bielizny i odzieży gości w obiektach 3, 4 i 5 gwiazdkowych. Należy tu także wspomnieć o ustawie z 24.08.1973 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla hoteli i innych zakładów noclegowych. Przepisy te określają, że w obiekcie powinno znajdować się pomieszczenie na bieliznę czystą oraz osobne na bieliznę brudną. A także, że transport brudnej bielizny do pralni powinien odbywać się w zamkniętych opakowaniach.
 [artykuł dodany - 05.04.2006]
KODEKS ETYKI HOTELARZA
 

Kodeks Etyki Hotelarza przez Polską Izbę Hotelarstwa uwzględnia prawie wszystkie aspekty organizacji pracy, określa stosunki na styku „hotelarz - gość hotelowy”, „personel - zarząd”, „zarząd - personel”, „personel - personel”, „management - management”, „hotel - współpracownicy zewnętrzni”, „kontakty z konkurencją”, „hotelarz - władze branżowe”, hotelarz - instytucje zewnętrzne”, „hotel a środowisko przyrodnicze”.

[dodano 21.12.2005]
Jak się mówi na froncie, czyli parę słów o języku i żargonie hotelarskim
 

Język hotelarski to jednak nie tylko specjalistyczna terminologia; obok "oficjalnego" języka hotelarskiego, czyli standardowego języka wzbogaconego charakterystyczną terminologią specjalistyczną i używanego przede wszystkim na oficjalnych spotkaniach związanych z przemysłem hotelarskim, a także w dokumentacji hotelowej, istnieje jeszcze żargon hotelarski, czyli uproszczona wersja języka hotelarskiego używana potocznie wśród pracowników hoteli. Żargon hotelarski jest zjawiskiem kulturowo-językowym, charakterystycznym przede wszystkim dla tych hoteli, których pracownicy na co dzień operują co najmniej dwoma językami.

[dodano - 2002]
Instalacje elektryczne siły i światła w hotelu
 

Każdy obiekt, wydzielony z kompleksu technologicznego lub funkcjonalnego, powinien być zasilany z wydzielonej tablicy rozdzielczej, odpowiednio oznakowanej i opisanej, a w jednostkach rozbudowanych - opatrzony w schemat ideowy. ... Rozróżnia się następujące instalacje oświetleniowe: podstawowe, miejscowe, awaryjne i specjalne.

[artykuł dodany - 2003]
Hotelowe węzły higieniczno-sanitarne przystosowane dla osób niepełnosprawnych
 

Hotelowe węzły higieniczno-sanitarne przystosowane dla osób niepełnosprawnych dzielą się na:
- sprzężone z jednostkami mieszkalnymi, przeznaczonymi dla tej grupy użytkowników,
- ogólnodostępne, działające jako wydzielone przy zespołach sanitarnych, obsługujące piony obsługowe hotelu (w zasadzie użytkowane wyłącznie przez gości niepełnosprawnych),
- służbowe - występujące przy zespołach szatniowo-sanitarnych lub w rejonie stanowisk pracy w zakładach pracy chronionej.

[artykuł dodany - 18.12.2004]
Węzły higieniczno-sanitarne - czyli co można zrobić, aby mała łazienka  w hotelu była tania dla hotelarza oraz wygodna i przytulna dla gościa.
 

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 14.12.1994 (Dz. U. nr 10 z późn.zm.) "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki..." określa m.in. :
- drzwi do łazienki powinny otwierać się na zewnątrz lub można stosować drzwi przesuwne (wówczas skrzydło musi być od zewnętrznej strony lub chować się w grubości ściany),
- szerokość wejścia "w świetle" musi mieć min. 80 cm, - w dolnej części drzwi muszą być otwory wentylacyjne, ...

[artykuł dodany - 2003]
Co można zrobić, aby długi i wąski korytarz był przytulny i zachęcający.
 

Korytarz musi spełniać swoje podstawowe zadanie, czyli szybko i sprawnie zaprowadzić gościa do jego pokoju, a w razie potrzeby bezbłędnie wskazać drogę ewakuacyjną. Dlatego informacje o tym, w którą stronę należy skierować się do pokoju powinny znajdować się na początku korytarza (wejściu z klatki schodowej lub windy) oraz przy każdym jego rozwidleniu. Taka informacja nie musi być dominującym elementem estetycznym korytarza, ale musi być łatwo spostrzegalna i czytelna z odległości, w której ją spostrzegamy bez konieczności zakładania okularów.

[artykuł dodany - 2003]
Czuwając nad stratami w hotelu
 

W poszukiwaniu dróg zmniejszenia kosztów napotykamy na problem strat wynikających z kradzieży i uszkodzeń sprzętu, który od zawsze istniał w hotelarstwie.
Jak powstrzymać przyszłych złodziei od próbowania wzięcia z pokoju lampy i innych przedmiotów. Najprostszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest mocowanie na stałe tych rzeczy do biurek i stołów. Na montowaniu przedmiotów w taki sposób zyskujemy jeszcze jeden atut – goście nie wędrują po pokoju ze sprzętem i tym sposobem unikamy jego uszkodzenia i ewentualnych, zawsze trudnych, negocjacji z gościem.

[dodano - 03.02.2006]
Hotelowe łupy
 

Obok kosmetyków i ręczników najczęściej giną klucze do pokoju i informatory. I choć wydawać by się mogło, że informatory po to są, żeby je brać - są takie hotele gdzie zabieranie reklamówek może być sporym kosztem dla właścicieli.
 

[artykuł dodany - 28.10.2005]
Place i drogi dojazdowe przed hotelami - zasady ruchu poza drogami publicznymi
 

Najczęściej place i drogi dojazdowe przed hotelami nie należą do dróg publicznych w rozumieniu ustawy i z mocy prawa są drogami wewnętrznymi.
Utrzymanie i oznakowanie dróg wewnętrznych, a także zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, przez który droga przebiega, a w razie jego braku – do właściciela terenu.
Jednak oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi, jak również utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z funkcjonowaniem tych miejsc, należy już do zarządcy drogi publicznej. Początek drogi wewnętrznej oznaczony może być znakiem drogowym D-46 „droga wewnętrzna”. Wyjazd z takiej drogi na drogę publiczną oznaczony jest znakiem D-47 „koniec drogi wewnętrznej”.

[artykuł dodany - 23.02.2005]
Pojazdy z niemieckimi tablicami na polskich drogach
 

Każdy pojazd samochodowy państwa - strony uczestniczący w ruchu międzynarodowym (a więc np. samochód na tablicach niemieckich poruszający się w Polsce) powinien być zarejestrowany, a kierujący pojazdem samochodowym powinien mieć przy sobie ważny dowód stwierdzający tę rejestrację. Bez znaczenia pozostaje kraj w którym dokonano rejestracji, natomiast istotnym jest aby termin jej ważności (częstokroć określony również datą na tablicy rejestracyjnej) nie był przekroczony.
Jeżeli rejestracja pojazdu dokonana w Niemczech ma charakter czasowy i według niemieckiego krajowego porządku prawnego wygasa z określonym terminem, termin ten staje się również wiążący na gruncie polskiego prawa.
 

 [artykuł dodany - 01.12.2005]
Dochodowe Spa - czyli jakie zabiegi powinno się oferować
  Choroby i dolegliwości to jedno z głównych zagadnień, które zostało zbadane w tegorocznej edycji sondażu Europe Health 2006. ...Aż 41% badanych Europejczyków skarży się na nadciśnienie tętnicze, 40% deklaruje, że ma problemy ze wzrokiem, a 38% nadwagę lub otyłość.
 [artykuł dodany - 22.07.2006]
Kategoryzacja w agroturystyce
 

Do innych obiektów zaliczane są między innymi kwatery, w których świadczone są usługi w zakresie agroturystyki i turystyki wiejskiej. W Polsce dla obiektów hotelarskich zaliczonych do grupy innych obiektów turystycznych kategoryzacja nie jest obowiązkowa. Obiekty te mogą być oceniane w ramach dobrowolnego systemu oceny, np. systemu kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej, prowadzonego przez Polską Federację Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne".

[dodano - 29.06.2005]
Polski turysta - jaki jest?
 

Polecamy wszystkim hotelarzom zapoznanie się z wynikami badań które charakteryzują polskiego turystę, przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny.
Zdecydowanie największa sezonowość cechuje podróże wakacyjne w kraju - w okresie od lipca do sierpnia jest  odbywanych aż 70,7% tych podróży, przy czym szczyt przypada w lipcu. Krajowe podróże krótkotrwałe są rozłożone bardziej równomiernie - ich nasilenie rozpoczyna się w maju i trwa do sierpnia.
 

[dodano - 22.07.2006]
Urlop w Polsce. Relacja cudzoziemców z urlopu w Lądku Zdrój
 

W popołudnie dnia rozpoczęcia wczasów dojechaliśmy na miejsce. Co prawda trochę wygłodzeni, gdyż sądziliśmy, że w hotelu będzie jakiś posiłek. Pierwszym więc szokiem była dla nas informacja w recepcji - gdzie na całe szczęście recepcjonistka trochę rozumiała po angielsku - że następnego ranka o godz. 6:30 - naprawdę o godzinie 6:30 rano - mamy udać się do lekarza, który nas przebada, aby medycznie poprzeć owe trzy skierowania podróży: klasyczny masaż rąk, kąpiel odprężeniowa w siarko-fluorowym basenie pływackim oraz kąpiel w wodzie mineralnej w wannie marmurowej.
Tu muszę Państwu powiedzieć, że zrezygnowałabym z miejsca. Rzeczywiście bowiem do kuracji Wellness należy odprężenie, ale z pewnością nie wizyta u lekarza o godz. 6:30 rano.

[artykuł dodany - 13.05.2004]
Polityka kształtowania kompleksów gospodarki turystycznej  dynamizującej rozwój
 

Główne cele publiczne realizowane w zakresie turystyki i rekreacji na ponadlokalnym szczeblu to ochrona przestrzeni turystycznej (w tym środowiska przyrodniczego oraz dziedzictwa cywilizacyjnego), rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, rozwój produktu turystycznego w układzie przestrzennym kraju oraz wykorzystanie możliwości gospodarki turystycznej w restrukturyzacji innych sektorów (rolnictwo, zdrowie, gospodarka wodna).

[dodano - 2001]
Wspólne normy dla hoteli w Wlk.Brytanii. Wytyczne dla hoteli w zakresie rezerwacji, cen i bilingu
 

Wszystkie hotele, bez względu na kategorię, powinny udostępnić łatwiejszą i skuteczniejszą usługę rezerwowania, która obejmuje, ...:
- Przyszłym gościom powinno się wyraźnie powiedzieć jakie usługi są wliczone w cenę (nocleg, posiłki i zakąski, dodatkowe usługi, obsługa, podatki i inne opłaty).
- Pełne szczegóły procesu anulowania rezerwacji w hotelu (jeśli takowe hotel ma), w tym informacje o naliczeniu opłaty za odwołanie albo zmianę terminu rezerwacji...

[dodano - 11.01.2006]
Euro 2012 - szanse i zagrożenia z punktu widzenia turystyki

Pojawiają się też zagrożenia. Kraków, gdyby uzyskał prawo do organizacji meczów, powinien się z nimi liczyć. Chodzi przede wszystkim zmniejszenie zapotrzebowania na niektóre produkty turystyczne niezwiązane z Euro oraz odpływ turystów krajowych ze względu na wzrost cen. ... Miasta – organizatorzy dużych imprez masowych o sportowym charakterze są bowiem omijane przez turystów biznesowych oraz turystów zamożniejszych. - Efekt „crowded - out” polega na tym, że mega - wydarzenie może zniechęcać do przyjazdu osoby o motywacji innej niż chęć uczestniczenia w wydarzeniu.

[dodano - 10.03.2010]
50% spadek inwestycji w nieruchomości hotelowe w Europie do poziomu 3,2 mld euro.
Jak pokazują najnowsze badania Cushman & Wakefield Hospitality poziom inwestycji w nieruchomości hotelowe w rejonie Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (EMEA) w 2009 r. spadł o 50%.
Największą transakcją przeprowadzoną w Europie w 2009 r. był zakup hotelu Radisson Blu Hotel w Hamburgu (560 pokoi hotelowych) przez fundusz Invesco Real Estate od spółki Azure Group za 155 milionów euro
[dodano - 04.02.2010]

Używanie IE6 i 7 grozi utratą danych  w hotelowym komputerze

Przedstawiciele koncernu Microsoft oficjalnie potwierdzili, że w zabezpieczeniach przeglądarki Internet Explorer w wersji 6 i 7 znajduje się poważny błąd. Co więcej - istnieje już exploit umożliwiający wykorzystanie tej luki do zaatakowania komputera z Windows

[dodano - 15.02.2010]
 
W hotelu… asymetryczna wanna "Rosa" firmy RAVAK
 

Wanna czy prysznic? Oto jest pytanie, które stawiał sobie niejeden właściciel hotelu, motelu czy pensjonatu. ... Najmniejszy model mierzy jedyne 140 cm długości, a oferuje więcej miejsca do leżenia niż klasyczna, 170 cm wanna prostokątna. Jak to możliwe? Sekret tkwi właśnie w asymetrii, której zastosowanie pozwoliło zaoszczędzić w łazience aż 30 - jakże potrzebnych! - centymetrów.

[dodano - 10.11.2009]
 
Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc.
Historia marki Sheraton i Westin. Starwood w Polsce

[artykuł dodany -26.11.2009]

Hotele sieci Courtyard by Marriott
 

Pierwszy hotel Courtyard został założony przez sieć Marriott w Stanach Zjednoczonych w 1983 r.

 [artykuł dodany - 2004]
Hotele Grupy Envergure 
 

Groupe Envergure opiera swój rozwój na 3 dużych, wiodących markach hoteli - Campanile, Kyriad i Première Classe.

[artykuł dodany - 07.05.2004]
 

Departament Turystyki wycofał się z Wellmanna.
Odpowiedź Dep.Turystyki w Ministerstwie Gospodarki na nasz apel.
[dodano -  24.04.2006, 27.03.2006]

Rozwój hotelarstwa w XVIII i XIX w.[artykuł dodany - 04.12.2004]
 

Turystyka

GLOBALNY KODEKS ETYKI W TURYSTYCE [dodano - 20.12.2005]

RANKING europejskich grup i marek hoteli 2008 [dodano - 27.03.2008]

Turyści a hotele. Podsumowanie 2004 r.
Polska gospodarka wciąż mało konkurencyjna. Aż 56 innych państw i regionów oferuje lepsze warunki. I co więcej, atrakcyjność Polski stopniowo spada.
Dane na dzień 31.12.2004 r. - skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce w sektorze Hotele i restauracje.
Dane na dzień 30.06.2004 r. - PKD - sekcja Hotele i restauracje - podmioty wyrejestrowane i nowozarejestrowane.
Zasadnicze tendencje ruchu turystycznego zaobserwowane w 2004 r. Trendy i prognozy na lata 2004-2007. Bieżące informacje za I kw. 2005 r.
[dodano - 17.05.2005]

Hotelarstwo polskie na tle krajów Europy; zestawienie za lata 1999-2003. Trendy w turystyce europejskiej. [dodano 12.09.2005]

Obiekty noclegowe w Polsce - dane statystyczne 2003 (liczba obiektów, ilość miejsc noclegowych, ilość udzielonych noclegów, uczestnictwo Polaków w wyjazdach turystycznych)

Baza noclegowa w Polsce - dane statystyczne 1995-2001

Zestawienia za okres 1996-2001 na podstawie danych GUS: Turyści  polscy i zagraniczni korzystający z obiektów noclegowych. Udzielone  noclegi turystom polskim i zagranicznym.

Dane dot. ruchu turystycznego
 

Dyrektywy

DYREKTYWA RADY 90/314/EWG z 13 czerwca 1990 r. o podróżach i wycieczkach turystycznych i wakacjach sprzedawanych w formie pakietu usług

DECYZJA KOMISJI z dnia 9 grudnia 1998 r. w sprawie procedur wprowadzania w życie dyrektywy Rady 95/57/WE w sprawie zbierania informacji statystycznych w dziedzinie turystyki

 

Departament Turystyki informuje, iż w lipcu br. Rada Ministrów przyjęła Raport o stanie gospodarki turystycznej w latach 2004-2008. Raport znajdzie się w wykazie dokumentów rządowych w pełni uzgodnionych i przyjętych przez Radę Ministrów w trybie obiegowym - czytaj.

02.04.2008 | Imprezy integracyjne
Imprezy integracyjne poprawiające komunikację wewnętrzną w firmie i motywację pracowników są kosztem przedsiębiorcy. Musi mieć jednak dowody potwierdzające charakter tych spotkań. Może to być na przykład program imprezy integracyjnej przygotowany przez osoby odpowiedzialne za organizację spotkania czy lista pracowników biorących w nich udział

...więcej

10.02.2006 | Wydatki na organizację imprezy firmowej stanowią koszt uzyskania przychodu.
Takie niezwykle korzystne dla pracowników stanowisko zajął Departament Podatków Pośrednich Ministerstwa Finansów w piśmie nr PB3/GN-8213-298/05/1680.
Stanowisko to określić można mianem rewolucyjnego, gdyż w w sposób zasadniczy zmienia dotychczasową praktykę urzędów skarbowych.
Koszty imprez integracyjnych i okolicznościowych, takich jak spotkania świąteczne, rekreacyjne, sportowe, pikniki, wyjazdy do ośrodków wypoczynkowych, są przedmiotem licznych sporów między podatnikami a urzędami skarbowymi. W tej sytuacji najważniejsze staje się to, że resort finansów w końcu dopatrzył się sensu takich imprez i zrozumiał ich związek z przychodem.
W opinii Ministerstwa wydatki na imprezy integracyjne oraz okolicznościowe dla pracowników, sfinansowane ze środków obrotowych firmy mogą zostać bezwzględnie zaliczone do kosztów podatkowych, gdyż nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, czyli w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów.
Tego typu imprezy nie powinny być natomiast finansowane ze środków ZFŚS, gdyż zdaniem ministerstwa, z tego funduszu powinny być zaspokajane potrzeby socjalne pracowników. [źródło: interia.pl]

Projekt Strategii Rozwoju Turystyki na lata 2007-2013. Dokument rządowy przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 21 czerwca 2005 r.

Działanie V.2.3 - Wprowadzenie systemów kwalifikacji zawodowych
173. Kluczowym elementem w procesie przygotowania profesjonalnych kadr dla turystyki jest opracowanie zintegrowanego systemu kwalifikacji zawodowych w usługach turystycznych. Zdobycie wiedzy potwierdzałoby uzyskanie certyfikatu uznanego na arenie międzynarodowej. Działanie przewiduje wprowadzenie systemu dla poszczególnych sekcji m.in. hoteli, restauracji, biur podróży, pilotów i przewodników.
Okres realizacji: 2007-2010.
Podmiot odpowiedzialny - Minister właściwy ds. turystyki oraz instytucje współpracujące. [źródło: MGIP]

Dźwiękowe systemy ostrzegawcze obowiązują od dnia 27.07. 2005 r.
Stosowanie dźwiękowego systemu ostrzegawczego, umożliwiającego rozgłaszanie sygnałów ostrzegawczych i komunikatów głosowych dla potrzeb bezpieczeństwa osób przebywających w budynku, nadawanych automatycznie po otrzymaniu sygnału z systemu sygnalizacji pożarowej, a także przez operatora, jest wymagane m.in. w:
1) sanatoriach o liczbie łóżek powyżej 200 w budynku;
2) budynkach zamieszkania zbiorowego:
   a) wysokich i wysokościowych, lub
   b) o liczbie miejsc noclegowych powyżej 200.
W stosunku do ww. obiektów wzniesionych przed dniem 26 lipca 2003 r. wymagania powyższe obowiązują od dnia 27 lipca 2005 r. (Rozporządzenie MSWiA z dnia 16.06.2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - Dz.U.z 2003 nr 121 poz.1138).

 
HOTELE

Baza noclegowa i jej wykorzystanie w 2010 roku
W okresie od stycznia do grudnia 2010 r. stopień wykorzystania miejsc noclegowych we wszystkich turystycznych obiektach zbiorowego zakwaterowania wyniósł 34,3% czyli mniej niż w 2009 r. – 35,7%. Najlepsze wyniki odnotowano w zakładach uzdrowiskowych – 73,1%. Najniższe wykorzystanie w tych obiektach obserwowano w styczniu 2010 r. (47,0%) - o 37,5 p.p. mniej w porównaniu do sytuacji w sierpniu, kiedy to stopień wykorzystania miejsc noclegowych w zakładach uzdrowiskowych wyniósł aż 84,5%. W obiektach hotelowych stopień wykorzystania miejsc noclegowych wyniósł 31,9% czyli mniej niż w całej pozostałej nie hotelowej bazie noclegowej (36,9%). W 2009 r. w obiektach hotelowych stopień wykorzystania miejsc noclegowych wyniósł 32,2 % a w pozostałych obiektach 39,3%

Wyniki badania wykorzystania bazy noclegowej w 2010 r., wskazują, że z obiektów zbiorowego zakwaterowania skorzystało 20,5 mln turystów, w tym 20,2% turystów zagranicznych. W porównaniu do analogicznego okresu 2009 r. odnotowano wzrost liczby turystów o 5,7% w tym turystów zagranicznych o 7,1%.

Wykorzystanie bazy noclegowej w 2007 r.
Zgodnie z wynikami badania prowadzonego według stanu na dzień 31 lipca 2007 roku w Polsce zanotowano 6.718 obiektów zbiorowego zakwaterowania, w których znajdowało się 582,1 tys. miejsc noclegowych.
Baza noclegowa badana przez GUS obejmuje 18 rodzajów obiektów zbiorowego zakwaterowania. Wśród nich najliczniejszą grupę, stanowiły hotele (1370 obiektów), które oferowały 141,1 tys. miejsc noclegowych, co oznacza wzrost liczby miejsc noclegowych o 5,2% w porównaniu ze stanem z poprzedniego roku. Nieco mniej liczną grupą były ośrodki wczasowe (1298), w których liczba miejsc wyniosła w 2007 roku 134,0 tys. tj. 23,0% ogólnej liczby miejsc noclegowych.
W okresie od stycznia do grudnia 2007 roku z obiektów zbiorowego zakwaterowania skorzystało 18,9 mln turystów (o 7,6% więcej niż w 2006 roku), w tym 4,4 mln gości z zagranicy. Ponad połowa wszystkich korzystających z bazy noclegowej zatrzymała się w hotelach (10,3 mln). Liczba turystów nocujących w hotelach wzrosła o 8,9% w porównaniu do poprzedniego roku.
Dużą popularnością cieszyły się także "inne obiekty hotelowe" (np. zajazdy, wille, zamki), w których nocowało 1,5 mln gości. Podobna liczba turystów korzystała z noclegów w ośrodkach wczasowych (1,6 mln) i ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych (1,3 mln). W porównaniu do 2006 roku, przybyło o 11% turystów nocujących w zakładach uzdrowiskowych.

Od stycznia do końca grudnia 2007 roku w obiektach hotelowych (czyli w hotelach, motelach, pensjonatach i innych obiektach hotelowych) wynajęto 14,8 mln pokoi, w tym ponad 5,4 mln turystom zagranicznym, co stanowiło ponad 37% ogólnej liczby wynajętych pokoi w tych obiektach. Najwięcej, bo aż 12,3 mln pokoi wynajęto w hotelach (w tym 5,0 mln turystom zagranicznym).
Wykorzystanie pokoi w hotelach, motelach, pensjonatach i innych obiektach hotelowych w 2007 r. wyniosło 44,1%. Największy stopień wykorzystania pokoi w obiektach hotelowych obserwowano w województwie mazowieckim (53,4%) małopolskim (51,4%), i dolnośląskim (47,0%) a najmniejszy w opolskim (30,9%). Najniższe wskaźniki wykorzystania pokoi w obiektach hotelowych zanotowano w styczniu i grudniu (35,0% i 33,5%) a natomiast najwyższe w czerwcu 50,3% i wrześniu 51,5%.
źródło: GUS

Liczba hoteli, moteli i pensjonatów w Polsce w danym roku

rok hotele motele pensjonaty
1980 447 32 177
1985 459 36 158
1990 499 37 161
2000 924 116 409
2004 1.202 116 241
2006 1.295 109 242
2007 1.370 108 250
Miejsca noclegowe
1980 49.906 1.367 6.059
2000 95.095 4.537 20.648
2007 141.121 4.065 11.117

źródło: GUS

 

 Liczba hoteli w Polsce według kategorii - stan na lipiec 2005 r.

hotel ilość
* 183
** 480
*** 486
**** 69
***** 16
Razem 1234

źródło: Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy

ARCHIWUM

09.09.2006 - Ostrołęka Karczma Kurpiowska Ostoja

09.02.2006 r.- Warszawa - Magia w szkle i dymek z kubańskiego cygara w Lobby Bar Hotelu Courtyard by Marriott

29.11.2005 r.- Warszawa - Rozpoczęcie budowy centrum hotelowo-konferencyjnego w Józefowie

18.11.2005 - Warszawa - trzecie urodziny hotelu LORD

 
WYMAGANIA
kategoryzacyjne:
- hotele - motele -
pensjonaty - schroniska
 
 


Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl