hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

Euro 2012 - szanse i zagrożenia z punktu widzenia turystyki

Szanse na Euro 2012 w Krakowie - choć niewielkie wciąż są. Specjaliści wzięli pod lupę pozytywne i negatywne skutki zdobycia przez Kraków statusu organizatora mistrzostw Europy w piłce nożnej. Artykuł „Kraków - gospodarzem Euro 2012? Perspektywy dla rozwoju turystyki” przygotowała dr Dorota Wilkońska, z Akademii Wychowania Fizycznego oraz Katarzyna Rotter – Jarzębińska z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jeśli miastu udałoby się dołączyć do grona organizatorów rozgrywek, przed Krakowem otworzyłyby się drzwi do osiągnięcia szeregu potencjalnych korzyści. Pierwsza z nich to wzrost konkurencyjności Krakowa na tle innych europejskich miast o znaczeniu turystycznym. Kraków mógłby liczyć na darmową promocję poprzez relacje z rozgrywek pokazywane w mediach na całym świecie, a tym samym wzmocnić pozytywny wizerunek marki miasta oraz jej rozpoznawalność. Kraków miałby szansę na zwiększenie popularności i ugruntowanie pozycji ośrodka sportowego w segmencie turystów kwalifikowanych, zawodowych sportowców i zwyczajnych miłośników piłki nożnej.

Po zakończeniu rozgrywek, Kraków zyskałby opinię doświadczonego i wiarygodnego organizatora dużych eventów. Taki wpis w CV miasta przydałby się w trakcie starań o organizację innych dużych imprez sportowych czy kulturalnych. Organizacja Euro 2012 oznaczałaby korzyści nie tylko z punktu widzenia wizerunku miasta, ale i lokalnej gospodarki i rozwoju. Przyznanie rozgrywek stałoby się dla włodarzy miasta impulsem do przyśpieszenia terminów realizacji wielu inwestycji, szczególnie komunikacyjnych. Miasto mogłoby, w większym niż obecnie zakresie, starać się o dofinansowanie unijne na projekty związane z rozwojem sportu i turystyki. Euro 2012 to również pieniądze i wpływy z samej imprezy. W krótszej perspektywie byłyby to wydatki związane z dodatkowymi produktami i usługami turystycznymi wprowadzonymi na rynek przy okazji Euro 2012. W dłuższej zwiększenie popularności Krakowa jako miejsca odwiedzin turystów.

Póki co Kraków jednak do grona miast - gospodarzy nie należy, a taki status może uzyskać tylko w przypadku kłopotów innych metropolii, którym rozgrywki przyznano. Nasza baza wyjściowa jest niezła. Miasto ocenione przez UEFA otrzymało białą kartkę (czyli ocenę bardzo dobrą) w zakresie bazy noclegowej o niższym standardzie, zieloną kartkę (dobrze) za bazę noclegową z najwyższej półki (hotele cztero i pięciogwiazdkowe), żółtą kartkę w zakresie przygotowania stadionu oraz zieloną kartkę za organizację transportu drogowego.
Zdaniem autorek artykułu niezależnie od tego czy Kraków dołączy do grona miast - organizatorów czy też nie, może liczyć na korzyści już ze względu na szerokie działania przygotowawcze. Choćby ze względu na rozbudowę oferty turystycznej miasta w oparciu o nowe inwestycje.

Pojawiają się też zagrożenia. Kraków, gdyby uzyskał prawo do organizacji meczów, powinien się z nimi liczyć. Chodzi przede wszystkim zmniejszenie zapotrzebowania na niektóre produkty turystyczne niezwiązane z Euro oraz odpływ turystów krajowych ze względu na wzrost cen. Kolejne zagrożenia, wymieniane przez autorki artykułu, związane są z wizerunkiem Krakowa. Akty wandalizmu ze strony pseudokibiców, rozwój niepożądanych form i segmentów turystyki (turystyka seksualna) mogą niekorzystnie wpłynąć na postrzeganie stolicy Małopolski. Co ciekawe organizacja Euro 2012 w Krakowie mogłaby spowodować niewielki w stosunku do oczekiwać wzrost ruchu turystycznego z powodu efektu „crowding - out”. Paradoksalnie, jeśli Kraków ominie Euro, miasto może na tym zjawisku skorzystać. Miasta - organizatorzy dużych imprez masowych o sportowym (ale nie tylko) charakterze są bowiem omijane przez turystów biznesowych oraz turystów zamożniejszych. - Efekt „crowded - out” polega na tym, że mega - wydarzenie może zniechęcać do przyjazdu osoby o motywacji innej niż chęć uczestniczenia w wydarzeniu.

Osoby takie, choć planowały przyjazd mogą z niego zrezygnować z obawy przed zatłoczeniem, wysokimi cenami, trudnościami w rezerwacji miejsc noclegowych, środkach transportu itd. - pisze dr Anna Wilkońska. Co więcej negatywny efekt mega - wydarzenia może trwać dłużej niż czas trwania rozrywek. Duże imprezy zakłócają także strukturę wydatków na turystykę - goście są skłonni wydawać więcej na imprezy i produkty związane z Euro 2012 na niekorzyść tradycyjnej oferty związanej z turystyką i rekreacją w mieście. Zdaniem specjalistów Kraków może wykorzystać zjawisko „crowded - out” na swoją korzyść. Jeśli Euro 2012 ominie miasto, a w międzyczasie wykorzysta ono swój potencjał promocyjny, może się okazać, że stolica Małopolski będzie wybierana jako destynacja przez turystów, którzy planowali w tym czasie przyjazd do Polski, ale nie chcą brać udziału w masowej imprezie.

Joanna Jałowiec

Dr Anna Wilkońska - autorka licznych badań rynku, strategii rozwoju gmin, strategii marketingowych, studiów wykonalności i biznes planów dla obiektów noclegowych, biur podróży, obiektów sportowo - rekreacyjnych, gastronomicznych, atrakcji turystycznych. Twórca programów nauczania oraz organizatorka szkoleń i konferencji z zakresu turystyki i przedsiębiorczości. Obecnie pracuje jako adiunkt w AWF


źródło: www.turystykamalopolska.pl

[hotelarze.pl - 10.03.2010]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl