hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

WĘZŁY HIGIENICZNO-SANITARNE
w hotelach i motelach kategorii **, * i innych obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie

arch. Agnieszka ORSZULAK


Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
agnieszkaorszulak@hotel.pl

Co można zrobić, aby mała łazienka w małym hoteliku była tania dla hotelarza oraz wygodna i przytulna dla gościa.

Uwaga!

  • określenie łazienka dotyczy węzła sanitarno-higienicznego przy pokoju jedno- lub dwuosobowym,
  • określenia hotel i pokój hotelowy odnoszą się do obiektów o kategoriach wymienionych w tytule;
  • porady funkcjonalne dotyczą przede wszystkim modernizowanych istniejących hoteli lub innych obiektów o podobnej funkcji adaptowanych na potrzeby hotelu,
  • w tym tekście nie omówiono łazienek dostosowanych dla osób niepełnosprawnych.

PODSTAWOWE WYMAGANIA

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 13.06.2001 (Dz. U. nr 66) określa, że w każdej łazience hotelowej powinny się znaleźć:
- natrysk lub wanna z zabezpieczeniem antypoślizgowym,
- umywalka z blatem lub półką,
- wc ze zbiornikiem,
- lustro z górnym lub bocznym oświetleniem,
- uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną,
- pojemnik na śmiecie (niepalny lub trudno zapalny),
- wieszaki na ręczniki i ubrania,
- dozownik mydła, papiernica.

Ponadto w hotelach ** i * wymaga się:
- zbiorników wc cicho płuczących,
- uchwytów przy wannie,
- szklanki lub kubeczka jednorazowego,
- zestawu jednorazowego (mydełko, ręcznik, torba higieniczna).

Rozporządzenie dopuszcza odstępstwa dla obiektów zabytkowych  ( 3.1.).

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 14.12.1994 (Dz. U. nr 10 z późniejszymi zmianami) "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki..." określa m.in. :

  • drzwi do łazienki powinny otwierać się na zewnątrz lub można stosować drzwi przesuwne (wówczas skrzydło musi być od zewnętrznej strony lub chować się w grubości ściany),
  • szerokość wejścia "w świetle" musi mieć min. 80 cm,
  • w dolnej części drzwi muszą być otwory wentylacyjne,
  • każda łazienka nie posiadająca otwieranego okna musi mieć wentylację grawitacyjną, jeżeli przekrój kanału wentylacji grawitacyjnej nie zapewnia wymiany powietrza określonej przepisami szczegółowymi, należy zapewnić wentylację mechaniczną,
  • łazienka o kubaturze poniżej 6,5 m3 musi mieć wentylację mechaniczną.


FUNKCJONALNOŚĆ URZĄDZEŃ

Wanna lub prysznic. Ze względu na mały metraż, oszczędność wody, łatwość utrzymania i wygodę gości (krótki pobyt) polecam instalowanie w większości łazienek kabin prysznicowych. Słuchawkę prysznica dobrze jest mocować na możliwie długiej sztandze tak, aby umożliwiła spłukanie włosów wysokiej osobie, jak i prysznic bez moczenia włosów i twarzy osobie niskiej. W kabinie powinna znaleźć się druga mydelniczka oraz półeczka umożliwiająca gościowi ustawienie własnych kosmetyków (ok. 3 sztuk: szampon, odżywka, płyn do kąpieli). Taka półka lub koszyk może być mocowana do ściany lub na sztandze słuchawki lub w miarę możliwości wykonana w glazurze (np. w istniejącej wnęce). Ta ostatnia, trwalsza i ładniejsza, wymaga dokładniejszego czyszczenia w miejscu niewygodnym dla osoby sprzątającej. Polecam stosowanie kabin ze szkła hartowanego lub plastiku z wzorem, gdyż na gładkich ślady zaschniętej wody, nawet po jednorazowym użyciu prysznica, wyglądają odrażająco. Ponadto dostępne są już na rynku atestowane środki do powlekania kabin prysznicowych w znacznym stopniu nie dopuszczające do tworzenia się osadu z wysychającej wody.

lazienka

Bidet, nie ujęty wymaganiami Rozporządzenia, wydaje się bardzo wskazany, szczególnie w hotelach dla gości biznesowych, którzy po podróży nie mają czasu na pełną toaletę. W sąsiedztwie bidetu powinny znaleźć się: wieszak na ręcznik (ew. ręczniki jednorazowe), mydelniczka, półeczka lub koszyk na własne mydło czy płyn do higieny intymnej. Do podwieszania bidetów również stosuje się stelaże.

Umywalki z blatem zrobiły się popularne na rynku, nie zawsze jednak dają się zastosować w małej łazience. Są bardzo łatwe w utrzymaniu higieny, jednak przed zakupem należy sprawdzić czy elementy blatu nie są zbyt pochyłe, wtedy postawione przez gościa na mokrym blacie perfumy zjeżdżają do wnętrza umywalki i tłuką się. Jeżeli nie da się zastosować umywalki z blatem należy zamontować umywalkę wpuszczaną lub półblatową z blatem wykonanym na zamówienie. Blat można wykonać z laminowanej płyty wiórowej wodoodpornej lub materiału kamieniopodobnego Kerrock, Corian czy SSV (nazwy firmowe). Odradzam wykonywanie blatów z kamienia, gdyż są trudne w utrzymaniu i ciężkie. Blat (umywalkę) mocuje się na wysokości 82 - 84 cm nad podłogą. Mocując blat należy pamiętać, że gość może nie tylko się o niego oprzeć, ale także na nim usiąść.

Lustro najlepiej oczywiście umieścić nad umywalką, ale nie bezpośrednio nad nią (10÷20 cm), gdyż wtedy jego dolna część zachlapana jest wodą. Najpraktyczniejsze jest lustro wklejone na ścianę pomiędzy płytki glazury, Dzisiejsze lustra nie "łuszczą się", a elastyczne kleje zapobiegają łatwemu stłuczeniu się (odporność jak płytka glazury). Dla większej wygody gości można stosować pod taflą lustra matę grzewczą zapobiegająca zaparowaniu szklanej powierzchni, która włącza się automatycznie wraz ze światłem.

Lampy do łazienki są największym problemem dla projektantów i inwestorów. Mało jest na rynku niedrogiego oświetlenia spełniającego wymogi techniczne, funkcjonalne i do tego jeszcze estetycznego. Najlepsze są dwa kinkiety po bokach lustra umieszczone niezbyt wysoko (~170 cm). Nie polecam oświetlenia halogenowego, jarzeniowego, ani żarówek energooszczędnych, gdyż zmieniają kolor skóry i makijażu, nie zalecam też kloszy dających kolorowe odblaski.

Wieszaki i haczyki powinny znajdować się w pobliżu umywalki, kabiny lub wanny i bidetu. W małej łazience jest to czasem jedno miejsce, ale pamiętajmy o odpowiednich wysokościach. Najlepsze są metalowe wieszaki mocowane do ściany co najmniej dwupunktowo. Pamiętajmy, że na wieszaku powinno dać się powiesić nie tylko ręcznik, ale także szlafrok lub ubranie. Wieszak w formie poziomej rurki (relingu) umożliwi gościom rozwieszenie na noc przepranej bielizny czy rajstop, lub wysuszenie ręcznika, który trzeba rano spakować do walizki.

Uchwyt nad wanną musi być bardzo solidnie zamontowany. Jeżeli uchwyt mocowany jest do ściany z płyty kartonowo-gipsowej, należy w miejscu mocowania uchwytu wstawić dodatkowy profil.

Gniazdko elektryczne powinno być umieszczone w bezpośrednim sąsiedztwie lustra, po przeciwnej stronie niż wanna. Optymalnym rozwiązaniem jest gniazdo nad blatem, na który można odłożyć włączoną do kontaktu suszarkę lub golarkę. Dobrze jest stosować puszki mocowane wkrętami 
(nie "na sprężynkę"), gdyż większość gości wyrywa sznur od suszarki z gniazdka.

 

ESTETYKA

Kafelki na ścianie nie muszą być w całej łazience ułożone do sufitu. Dzisiejsze farby akrylowe i lateksowe (również barwne) są zmywalne i zachowują kolor. Charakter łazienki powinien być zbliżony do klimatu pokoju. Łazienka może być bardziej kolorowa, ale nie powinna szokować. W malej łazience nie polecam stosowania wielu dekorów i listew ozdobnych, jednak ułożenie płytek "z metra" chyba nie spełnia współczesnych norm estetycznych. Ogromna oferta firm glazurniczych pozwala na wykonanie niedużym kosztem prawdziwych dzieł sztuki.

Posadzka najlepiej sprawdza się z terrakoty lub gresu. Jeżeli jednak poziom posadzek nie pozwala na położenie kafli podłogowych można wykonać cienką wylewkę wyrównawczą i ułożyć klejoną wykładzinę z pcw lub linoleum. Taką wykładzinę należy ułożyć z wywinięciem na ściany na wys. 10÷15 cm, a dopiero powyżej stosować płytki glazury. Wykładzina klejona (spawana), szczególnie w pomieszczeniach mokrych powinna być ułożona przez wykwalifikowaną firmę.

Biały montaż (umywalki, miski ustępowe, wanny) zaleca się stosować tylko biały, nawet na jasnej kolorowej ceramice widoczne są ślady zaschniętej wody. Baterie najlepiej stosować srebrne lub srebrne matowe, gdyż mają najtrwalszą powierzchnię, a w razie wymiany zmiana jest mało widoczna. Na rynku są baterie umywalkowe oszczędzające wodę, które po wstępnym odkręceniu dają mniejszy strumień.

F 1 (pomoc)

Spełnienie wszystkich wymogów prawnych, funkcjonalnych i estetycznych to poważne i czasochłonne zadanie dla Inwestora. Tę funkcję najlepiej powierzyć projektantowi. Powinien to być architekt lub plastyk architekt, koniecznie z doświadczeniem w projektowaniu wnętrz użytkowych. Aby projektant mógł wykonać swoje zadanie musi otrzymać od Inwestora informacje o planowanych gościach (np. biznesmeni, kierowcy, wczasowicze), obecnym lub planowanym standardzie (kategorii) hotelu, przybliżonej kwocie, jaką Inwestor chce przeznaczyć na wykończenie łazienek. Planowanie wyposażenia łazienek (mydelniczki, papiernice, wieszaki na ręczniki lub ręczniki papierowe) powinno odbywać się w porozumieniu z szefem służb hotelowych (o ile nie jest to bezpośrednio Inwestor).

 

Życzę udanych łazienek.

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl