hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

Korytarze w hotelach i motelach kategorii **, * i innych obiektach,
w których świadczone są usługi hotelarskie

arch. Agnieszka ORSZULAK


Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
agnieszkaorszulak@hotel.pl

Co można zrobić, aby długi i wąski korytarz był przytulny i zachęcający

Uwaga!

  • określenia hotel i pokój hotelowy odnoszą się do obiektów o kategoriach wymienionych w tytule;
  • porady funkcjonalne dotyczą przede wszystkim modernizowanych istniejących hoteli lub innych obiektów o podobnej funkcji adaptowanych na potrzeby hotelu,

PODSTAWOWE WYMAGANIA

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 14.12.1994 (Dz. U. nr 10 z późniejszymi zmianami  "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki..." określa m.in. :

  • szerokość drogi ewakuacyjnej nie może być mniejsza niż 140cm, a jeżeli jest przeznaczona dla mniej niż 20 osób może wynosić 120 cm,
  • wysokość drogi ewakuacyjnej nie może być mniejsza niż 220 cm,
  • maksymalna wysokość stopnia schodowego może wynosić 17,5 cm,
  • schody i pochylnie powinny mieć powierzchnie odróżniające je od poziomych płaszczyzn ruchu,
  • nachylenie pochylni o wysokości do 15 cm może mieć 15%, o wysokości do 50 cm – 10%, a wyższa tylko 8% nachylania,
  • minimalna wysokość balustrady powinna wynosić 110 cm, a maksymalna odległość między elementami wypełnienia balustrady 12 cm,
  • na drogach ewakuacyjnych zabrania się stosowania materiałów łatwo zapalnych.

Rozporządzenie dopuszcza odstępstwa dla obiektów zabytkowych.

FUNKCJONALNOŚĆ i EWAKUACJA

Korytarz musi spełniać swoje podstawowe zadanie, czyli szybko i sprawnie zaprowadzić gościa do jego pokoju, a w razie potrzeby bezbłędnie wskazać drogę ewakuacyjną. Dlatego informacje o tym, w którą stronę należy skierować się do pokoju powinny znajdować się na początku korytarza (wejściu z klatki schodowej lub windy) oraz przy każdym jego rozwidleniu. Taka informacja nie musi być dominującym elementem estetycznym korytarza, ale musi być łatwo spostrzegalna i czytelna z odległości, w której ją spostrzegamy bez konieczności zakładania okularów.

Jednolitość oznakowań. Dobrym pomysłem jest jednorodne oznakowanie całego obiektu, a więc użycie tego samego rodzaju i kolorystyki tabliczek, tych samych czcionek, strzałek tego samego kształtu, czy wreszcie tych samych wysokości umieszczania informacji. Ta zasada nie tylko ułatwia poruszanie się po obiekcie, ale wręcz umożliwia ją osobom o małej orientacji przestrzeni, zmęczonym lub znajdującym się w stresie (np. z powodu przebywania w obcym miejscu). W hotelach, w których możemy spodziewać się dużej ilości gości obcojęzycznych dobrze jest umieścić także informacje w innych językach, pamiętajmy jednak, że obowiązującym jest nasz język ojczysty i zaniedbywanie go z pewnością nie podniesie prestiżu hotelu.

POWIERZCHNIE PIONOWE I POZIOME

Posadzka. Na korytarzach przed pokojami najlepiej jest ułożyć posadzkę tłumiącą odgłosy kroków, szczególnie w mniejszych hotelach, gdzie drzwi do pokojów ze względów ekonomicznych nie mają dużej odporności akustycznej. Najlepiej te warunki spełnia wykładzina dywanowa. Wykładzina, która nie będzie po roku wyglądać jak "schodzona" niestety nie jest najtańsza, tym bardziej, że musimy pamiętać o ateście trudnozapalności. Rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie wykładziny w kwadratach. Na rynku są dostępne wykładziny w kwadratach (45x45cm, 60x60cm lub 90x90cm) na sztywnym podkładzie umożliwiające kładzenie ich bez klejenia na styk. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest możliwość wymiany środkowych, bardziej zużytych kwadratów. Jeżeli zastosujemy wykładzinę z rolki o gwarancji krótszej niż 5 lat, powinniśmy uniknąć powierzchniowego klejenia wykładziny do posadzki, gdyż wymiana wykładziny wiąże się z dużymi kosztami oczyszczenia posadzki z kleju. Jeżeli obawiamy się, że nie najdroższa wykładzina podłogowa nie wytrzyma obuwia naszych gości (są to np. pracownicy budowlani, narciarze, turyści w obuwiu traperskim itp.) możemy zastosować wykładzinę zmywalną z pcw lub linoleum. Zastosowanie takich wykładzin wymaga wcześniejszego przygotowania powierzchni poprzez wykonanie wylewki i/lub szlifowanie posadzki. Ten rodzaj wykładzin jest najłatwiejszy w utrzymaniu i pozwala na wykonanie różnorodnych wzorów. Wykładzina pcw i linoleum, szczególnie spawana z dużą ilością wzorów powinna być ułożona przez wykwalifikowaną firmę.

korytarz

 Ściany. Wszyscy wiemy, że ściana najbardziej brudzi się i obija na wysokości rąk i niesionych w nich bagaży. Dlatego stosowanie na korytarzach hotelowych lamperii i listew odbojowych jest jak najbardziej uzasadnione. Poza tym każdy szeroki element poziomy poszerzy korytarz. Tak więc warto zastosować wysokie listwy cokołowe (12÷18 cm) i szerokie listwy odbojowe (30÷40cm). Dolną część ściany dobrze jest wykończyć w ciemniejszych barwach niż dolną. Ściany możemy po prostu pomalować akrylowymi lub emulsyjnymi farbami barwnymi, które mają trwałe kolory i umożliwiają kilkunastokrotne zmywanie. Możemy także wykleić je tapetą, co daje bardzo przytulny efekt lub położyć tzw. tapetę natryskową. To rodzaj farby, nakładanej maszynowo, o bardzo dużej wytrzymałości na ścieranie i większej od zwykłej farby odporności na uderzenia. Nie powinno się na korytarzach i klatkach schodowych stosować tynków fakturowych i tzw. grysików – pociągnięcie wierzchem dłoni po takiej powierzchni może spowodować zdarcie skóry. Bardzo tradycyjnie wyglądają boazerie drewniane (np. o wysokości lamperii) –ale wszystkie elementy drewniane na drogach ewakuacyjnych muszą być pokryte specjalnym atestowanym lakierem antypalnym. Elementy drewniane można zastąpić płytą wiórową melaminowaną (większość polskich producentów płyt ma odpowiednie atesty). Natomiast nie poleca się stosowania paneli wykończeniowych z mdf lub pcw – nie są one zbyt estetyczne, a poza tym nie spotkałam jeszcze paneli posiadających atest trudnozapalności.

Sufit. Korytarz to nie tylko droga komunikacyjna dla ludzi, na ogół korytarzem prowadzi się instalacje teletechniczne i wentylację mechaniczną. Dlatego sufit podwieszony jest prawie zawsze nieodzowny. Najtańszy jest sufit podwieszany typu Armstrong (nazwa jednego z producentów) z prefabrykowanego rusztu i wypełnień z wełny mineralnej, tzw. wafli (najpopularniejszy wymiar 60x60cm). Aby jednak nasz hotel nie stał się biurem ani hurtownią unikajmy super oszczędności i stosowania najtańszych płaskich płyt typu "kornik". Duże znaczenie dla wnętrza ma też sposób rozplanowania rusztu. Bardziej eleganckim rozwiązaniem jest sufit podwieszany w technologii płyty g-k, oczywiście na korytarzach stosujemy płyty ognioodporne. Taki sufit może przybierać różne kształty, również faliste i łukowe. Można na nim stosować elementy sztukaterii.

Oświetlenie. Sufit najłatwiej wykorzystać do wbudowania podstawowego oświetlenia ogólnego i awaryjnego. Korytarz jest jednak dużo przytulniejszy, jeżeli zastosujemy do stałego oświetlenia oświetlenie boczne, np. kinkiety. Można też wykonać gzymsy z płyty g-k, za którymi będzie ukryte źródło światła.

KOLORY i KSZTAŁTY

 

Korytarz hotelowy powinien być przytulny, a więc najlepiej stosować kolory ciepłe, nie zbyt jasne ze względów praktycznych i nie nazbyt ciemne, aby korytarz nie był mroczny i ponury. Korytarz może też zmieniać na swojej długości odcień i natężenie koloru. Takie zmiany dobrze stosować w naturalnych istniejących zagięciach korytarza czy występach ścian, lub stworzyć sztuczne elementy pozwalające optyczne podzielić korytarz na krótsze i mniejsze pomieszczenia. Zmieniać się mogą kolory ścian podłóg, a także sufitu. Szczególnie podłoga jest powierzchnią, na której trzeba zadbać o atrakcyjność estetyczną. Klasyczne boczne pasy kolorystyczne biegnące wzdłuż ścian wydłużają i zwężają optycznie korytarz. Pasy poprzeczne będą przypominały stopnie i dadzą wrażenie barier, które trzeba pokonać. Dość prostym rozwiązaniem jest wykonanie w posadzce kwadratowych wzorów w innym kolorze, które powtarzają się w stałej odległości lub np. występują przed każdymi drzwiami do pokoju. Wejścia do pokojów można też wyróżnić dodatkowymi elementami na ścianach, takimi jak obramowanie otworu drzwiowego drewnem, paskiem bordiury lub sztukaterią. Można też kolorystycznie "podzielić" hotel na różnych piętrach, skrzydłach czy korytarzach.

F 1 (pomoc)
Spełnienie wszystkich wymogów prawnych, funkcjonalnych i estetycznych to poważne i czasochłonne zadanie dla Inwestora. Tę funkcję najlepiej powierzyć projektantowi. Powinien to być architekt lub plastyk architekt, koniecznie z doświadczeniem w projektowaniu wnętrz użytkowych. Aby projektant mógł wykonać swoje zadanie musi otrzymać od Inwestora informacje o planowanych gościach (np. biznesmeni, kierowcy, wczasowicze), obecnym lub planowanym standardzie (kategorii) hotelu, przybliżonej kwocie, jaką Inwestor chce przeznaczyć na wykończenie korytarzy. Projektowanie informacji wizualnej powinno odbywać się w porozumieniu z szefem służb hotelowych (o ile nie jest to bezpośrednio Inwestor).

Zdjęcia na stronie przedstawiają korytarze w trakcie realizacji.

Przytulnych korytarzy życzy Autorka

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl