hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

GASTRONOMIA

 
Wybór miejsca i koncepcji działalności gastronomicznej [dodano -12.01.2006]

Budżet wstępny - Założenia ogólne oraz koszty otwarcia lokalu gastronomicznego [dodano - 01.02.2006]

Budżet wstępny - Prognozowanie wyników finansowych przyszłej restauracji [dodano - 01.03.2006]

Legalne aspekty otwierania działalności gastronomicznej - czyli w którym urzędzie jakie formalności należy podjąć, gdy zamierzamy otworzyć restaurację, kawiarnię,bar,pub ... [dodano - 05.04.2006]
 

Gastronomia hotelowa - uwagi, charakter, cel
Najczęściej gość hotelowy swój pobyt rozpoczyna w godzinach wieczornych i rozpoczyna kolacją a kończy śniadaniem następnego dnia. Świadczy to o tym, że na opinię gościa o hotelu, jego pozytywnym lub negatywnym wrażeniu, decydują te dwa posiłki!... Zróżnicowanie i dostosowanie oferty kart menu według poszczególnych pór dnia, ułatwia pracę personelowi, ułatwia dokonania szybkiego wyboru konsumentowi i jest gwarantem świeżości oferowanych posiłków. ... Bufet - jest bardzo często wykorzystywaną formą serwowania obiadów, kolacji oraz śniadań. Ma to duże znaczenia dla sprawnej obsługi gości a dla personelu sposobem na usprawnienie pracy, utrzymania jakości potraw i poprawę ekonomiki produkcji. Formę bufetu stosujemy ze względu ekonomicznego przy dużej ilości obsługiwanych gości.
[dodany - 03.04.2007]

Gastronomia hotelowa czyli śniadanie w hotelu
Poziom usług noclegowych oraz rodzaj usług dodatkowych hotelu to cenne atuty pozwalające gościom na łatwiejszy wybór obiektu.
Gastronomia hotelowa to mocny punkt oferty obiektu a jakość usług kulinarnych ma znaczący wpływ na opinie o całości hotelu - wymaga z tego powodu szczególnej i dużej uwagi!!
Urozmaicanie jadłospisu, jego jakość, profesjonalna obsługa kelnerska pozwala na ustalanie przez hotel odpowiednich cen za swoje usługi .
[dodany - 02.08.2005]

 

Kasy fiskalne w gastronomii - kiedy wydrukować raport dobowy. [dodany - 19.09.2007]

 

KSIĄŻKA KUCHARSKA Leszka Gryki

Zawód Kucharz

Historia zawodu kucharza czyli praca decydująca o charakterze i powodzeniu zakładu  gastronomicznego

[najważniejsze daty z życia zawodu kucharza]

Międzynarodowy podział obowiązków w gastronomii  [dodany - 16.04.2005]
 

Występujemy o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży  [04.08.2004]

Kradzieże w restauracji  [dodany - 21.11.2004]

Rola marki w sferze usług gastronomicznych  [dodany - 10.11.2004]

Strategie marki w działalności gastronomicznej [dodany - 14.08.2005]

Jak skutecznie promować swoją restaurację czyli narzędzia promocji i ich wykorzystanie w branży gastronomicznej [dodany - 16.09.2005]

Skutecznie promować swoją restaurację czyli działać marketingowo [dodany - 24.09.2008]
Usługa kierowana do masowego odbiorcy wymaga innych środków promocji niż usługa oferowana wąskiej grupie klientów, a koszty promocji wkalkulowane muszą być w cenę dań. Personel powinien być tak dobrany, aby stanowił wizytówkę firmy i w pewnym sensie był komplementarny do całości oferty. Takie powiązanie instrumentów marketingowych pozwala na budowę spójnego wizerunku usługi, co umożliwia skuteczne odróżnienie jej od innych, konkurencyjnych propozycji rynkowych.

Z trendami za pan brat

Współczesne zadania dla szefa kuchni i właściciela

Konsument - właściciel - kucharz. Zasada trójkąta satysfakcji

Obsługa konsumenta to szansa na sukces lub porażkę

 


Rodzaje przyjęć bankietowych - bankiety stojące

Organizacja bufetów - zasady podstawowe

 

Karta Menu kluczem do sukcesu zakładu gastronomicznego

Przykład z Karty Menu w czterech wersjach językowych

Posiłek - uczta dla zmysłów

Kryzysowe menu na lato
Gastronomia zarabia tylko i wyłącznie w momencie serwowania potraw. Czas przygotowania produkcji to koszt - a więc im dłuższy czas, duży asortyment i ilość przetwarzanego surowca, tym wyższe koszty.
Restauracja prawidłowo prowadzona koncentruje się nad szybkością wydawania potraw, sprawnością obsługi, jakością potraw i miłą atmosferą lokalu.  [dodany - 12.08.2010]

Produkty tradycyjne i regionalne
Według stanu na dzień 30.06.2009 r. zarejestrowanych zostało 12 polskich produktów, jako: Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność .
Lista Produktów Tradycyjnych prowadzona przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi liczy aktualnie 656 produktów

 

10 powszechnych błędów dotyczących serwowania dań konkursowych i na co dzień

 

 

Ulubione kuchnie Polaków (badanie TN OBOP)

Wszystko o herbacie (Camellia sinensis)  [dodany - 27.04.2004]

Co Polacy wiedzą o oleju i jego zastosowaniu w kuchni. Wyniki badań przeprowadzonych przez TNS OBOP [dodany - 30.10.2004]

 

Utrzymanie czystości w zakładach gastronomicznych

czystość w kuchni
usuwanie brudu
zapobieganie zatruciom i zakażeniom pokarmowym
kompleksowe utrzymanie czystości
ochrona przed gryzoniami

Wyciąg z Rozporządzenia MENiS  - standardy nauczania dla kierunku studiów: technologia żywności i żywienie człowieka

 

HACCP

System HACCP to nie kolejna plaga egipska - poradniki HACCP
System HACCP - zagadnienia ogólne
Batalia wokół HACCP trwa nadal. Senat zaproponował wejście w życie zasad systemu HACCP z dniem 01.01.2004 r.
Polska w Unii. Od kiedy obligatoryjny system HACCP ?

DYREKTYWY I ZALECENIA

Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29.04.2004 w sprawie higieny środków spożywczych (obowiązuje od 1 stycznia 2006 r.)

pozostałe dyrektywy

 

 Archiwum:

Rola dyrektora w fazie projektowania gastronomii hotelowej i w czasie realizacji całej inwestycji
Kontrola zakładu gastronomicznego przez dyrektora i zapobieganie nadużyciom

 

 

05.12.2007 | Nie będzie od nowego roku wzrostu VAT na usługi gastronomiczne.
Polska do końca 2010 roku będzie mogła stosować obniżoną stawkę.
Rzecznik resortu finansów zapewnił, że gdy UE już podejmie decyzję o wydłużeniu okresów przejściowych, minister finansów szybko wyda rozporządzenie i obecne stawki VAT będzie można stosować po 1 stycznia 2008 r. - na książki 0 proc. i usługi restauracyjne - 7 proc.
Polska, wchodząc do UE, wynegocjowała obniżone stawki VAT na książki, usługi restauracyjne i nieprzetworzoną żywność do końca 2007 r. [źródło: gazeta.pl

Ogólna liczba placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych) w kraju na koniec 2003 r. wyniosła ok. 89,3 tysięcy, w tym:
- bary: 43,4 %
- punkty gastronomiczne: 38,6 %
- restauracje: 9,8 %
- stołówki: 8,2 %
W 2003 r. przychody z działalności gastronomicznej wyniosły ok. 16,3 mld zł. i były niższe niż w 2002 r. o 2,1% .
W 2003 r. w zbadanych przez GUS turystycznych obiektach zbiorowego zakwaterowania było prawie 7 tys. placówek gastronomicznych, co oznacza spadek liczby tych placówek w stosunku do roku poprzedniego o 11%. Wśród 6,9 tys. placówek znajdowało się 1,8 tys. restauracji, 2,3 tys. barów, 2,1 tys. stołówek i 0,7 tys. punktów gastronomicznych (smażalni, pijalni, lodziarni, bufetów i in.) Najwięcej restauracji było w hotelach - ponad 1,0 tys., a stołówek i punktów gastronomicznych w obiektach do dłuższego pobytu, takich jak ośrodki wczasowe czy kempingi. źródło: Główny Urząd Statystyczny)

 




Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl