KATEGORYZACJA OBIEKTÓW HOTELARSKICH
czyli występujemy o "gwiazdki" i nazwę "hotel" lub "motel"
Konkurencja na rynku usług hotelarskich, oczekiwania klientów i chęć
przyciągnięcia jak największej ich liczby spowodowały, iż wielu przedsiębiorców
oznaczyło obiekty nazwami rodzajowymi prawnie chronionymi. Należy dodać, że
posługiwanie się zastrzeżonymi nazwami poprzez oznaczenie obiektu na papierze
firmowym czy na pieczątce firmowej oraz w materiałach reklamowych, w tym na
stronach internetowych stanowi także naruszenie prawa, jeśli wcześniej nie
uzyskaliśmy decyzji administracyjnej odnośnie rodzaju i kategorii obiektu.
Usługi hotelarskie to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów,
mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub
przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym
związanych. Mogą być świadczone w „obiektach hotelarskich” i w „innych
obiektach”.
W Polsce usługi hotelarskie są regulowane przez dwa akty prawne, tj. ustawę z
dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych ((tekst jednolity Dz.U. z 2004
Nr 223 poz.2268, Dz.U. 273 poz. 2703, Dz.U. z 2005 r. Nr 175 poz.1462, Dz.U. z
2006 Nr 220 poz. 1600, Dz.U. z 2008 Nr 180 poz.1112, Dz.U. z 2010 Nr 106 poz.
672) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia
19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których
są świadczone usługi hotelarskie (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 22, poz.
169, zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 259 poz. 1553).
W art. 36 ww. ustawy zdefiniowanych zostało 7 rodzajów obiektów
hotelarskich:
- hotele - obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w
pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związanych z
pobytem klientów;
- motele - obiekty położone przy drogach, dysponujące parkingiem,
posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i
dwuosobowych;
- pensjonaty - obiekty posiadające co najmniej 7 pokoi, świadczące dla swoich
klientów całodzienne wyżywienie;
- kempingi (campingi) - obiekty strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach,
samochodach mieszkalnych (campobusach) i przyczepach samochodowych,
przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi
związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w
domkach turystycznych lub innych obiektach stałych;
- domy wycieczkowe - obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych,
dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług
związanych z pobytem klientów;
- schroniska młodzieżowe - obiekty przeznaczone do indywidualnej i grupowej
turystyki młodzieżowej, dostosowane do samoobsługi klientów;
- schroniska - obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi,
przy szlakach turystycznych, świadczące minimalny zakres usług związanych z
pobytem klientów.
Aby obiekt hotelarski mógł świadczyć usługi musi ponadto spełniać:
- wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych
usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany;
- wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi
przepisami.
Każdemu obiektowi hotelarskiemu przyznaje się także kategorię, uzależnioną od
jego standardu. I tak:
- dla hoteli, moteli i pensjonatów – ustanowiono pięć kategorii oznaczonych
gwiazdkami (*, **, ***, ****, *****),
- dla kempingów – ustanowiono cztery kategorie oznaczone gwiazdkami (*, **,
***, ****),
- dla domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych - ustanowiono trzy
kategorie oznaczone cyframi rzymskimi (I, II, III).
Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie mu
kategorii odbywa się na zasadach dobrowolnych, na wniosek zainteresowanego
przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie. Dokonywane jest ono przez
marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce położenia obiektu, w
formie decyzji administracyjnej, po uprzednim wypełnieniu przez przedsiębiorcę
określonych przepisami warunków.
Możliwość wystąpienia przez przedsiębiorcę o zaszeregowanie, nie ma
nieograniczonego charakteru, bowiem decydując się na korzystanie z niego
przedsiębiorca – jednocześnie - przyjmuje na siebie pewnego rodzaju
samoograniczenia polegające na rezygnacji z części własnej suwerenności i na
poddaniu się kontroli właściwego marszałka województwa, który z chwilą
uprawomocnienia się decyzji o zaszeregowaniu obiektu uzyskuje wobec tego
przedsiębiorcy określone uprawnienia władcze. Może bowiem dokonywać czynności
kontrolnych w zakresie przestrzegania wymagań określonych w art. 35 ustawy o
usługach turystycznych, a w razie niedopełnienia tych wymagań zmieniać, z
urzędu, rodzaj lub kategorię obiektu lub nawet nakazać wstrzymanie świadczenia
usług hotelarskich (art. 41 ustawy).
Bezprawne świadczenie usług hotelarskich jak również używanie nazw rodzajowych i
oznaczeń obiektów hotelarskich podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny, zgodnie z przepisami kodeksu
wykroczeń:
"Art. 601. § 4. Kto:
2) świadcząc usługi hotelarskie używa nazw rodzajowych lub określenia kategorii
obiektów hotelarskich bez decyzji lub niezgodnie z decyzją,
2a) świadcząc usługi hotelarskie, używa oznaczeń, które mogą wprowadzić klientów
w błąd co do rodzaju lub kategorii obiektu hotelarskiego,
3) wbrew obowiązkowi świadczy usługi hotelarskie w obiekcie nie zgłoszonym do
ewidencji,
4) świadczy usługi hotelarskie wbrew decyzji nakazującej wstrzymanie ich
świadczenia
- podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny."
Uprawnieniami kontrolnymi wobec podmiotów świadczących usługi hotelarskie
dysponują różne instytucje, m.in. inspekcja handlowa, inspekcja pracy, skarbowa,
sanitarno-epidemiologiczna, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i oczywiście
marszałkowie województw.
A zatem, przed rozpoczęciem świadczenia usług hotelarskich w obiekcie
hotelarskim, przedsiębiorca zobowiązany jest uzyskać decyzję potwierdzającą zaszeregowanie obiektu
do odpowiedniego rodzaju i kategorii.
PROMESA ZASZEREGOWANIA
Przedsiębiorca, który zamierza rozpocząć świadczenie usług w obiekcie
hotelarskim, może ubiegać się o przyrzeczenie zaszeregowania obiektu do
odpowiedniego rodzaju i kategorii, tj. o udzielenie promesy. Promesa wydawana
jest na czas określony, nie dłuższy niż 2 lata.
WYMAGANE DOKUMENTY:
Promesa zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania
odpowiedniej kategorii wydawana jest na wniosek przedsiębiorcy podejmującego
świadczenie usług w obiekcie, złożony do marszałka województwa właściwego ze
względu na miejsce położenia tego obiektu.
Wniosek powinien zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy wraz z podaniem jego siedziby i adresu, a w
przypadku, gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna – miejsca zamieszkania i
adresu,
2) nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
3) określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu,
4) wskazanie rodzaju obiektu hotelarskiego i kategorii, o które ubiega się
przedsiębiorca.
Do wniosku załącza się:
1) ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania
obiektu,
2) dowód wniesienia opłaty skarbowej od decyzji .
W okresie ważności promesy przedsiębiorca nie może świadczyć usług hotelarskich
w obiekcie, może natomiast używać nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do
celów informacyjnych i promocyjnych.
Przykładowy wniosek
....................................................................
(oznaczenie wnioskodawcy) |
.............................................................
(miejscowość, data) |
|
MARSZAŁEK
WOJEWÓDZTWA ....
ul. .....
......... |
W N I O S E K
Na podstawie art. 39a ust. 1 i 4, w związku z art. 36 i 37 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268
z późniejszymi zmianami) wnoszę
o wydanie przyrzeczenia zaszeregowania obiektu hotelarskiego – PROMESY
dla obiektu
....................................................................................................................
(nazwa własna obiektu – jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej)
do rodzaju: .......................................... i nadania kategorii:
....................................................
1.
....................................................................................................................................
(oznaczenie przedsiębiorcy wraz z podaniem jego siedziby, adresu i telefonu
......................................................................................................................................
w przypadku, gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna należy podać miejsce
zamieszkania i adres)
2.
....................................................................................................................................
(określenie miejsce położenia obiektu, wraz z podaniem dokładnego adresu)
.........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
Wnoszę o wydanie promesy na okres do dnia:
...................................................................................................
(na okres nie dłuższy niż dwa lata – art.39a ust. 3 ww. ustawy)
......................................................................
(pieczątka i podpis wnioskodawcy)
Oświadczam, że w okresie ważności promesy nie będę świadczyć usług hotelarskich
w ww. obiekcie. Nazwa rodzajowa i oznaczenie kategorii będą używane wyłącznie do
celów informacyjnych i promocyjnych – zgodnie z art. 39a ust. 6 ww. ustawy.
Ponadto oświadczam, że wszystkie dane we wniosku i załącznikach zostały wpisane
prawidłowo, zgodnie ze stanem faktycznym na dzień jego sporządzenia.
Jednocześnie zobowiązuję się informować pisemnie o każdej zaistniałej zmianie.
..........................................................
(miejscowość, data) |
...............................................................
(podpis wnioskodawcy) |
W każdej chwili przedsiębiorca już świadczący usługi albo zamierzający je
świadczyć może wystąpić z wnioskiem o zaszeregowanie i kategorię do marszałka województwa właściwego ze
względu na miejsce położenia obiektu hotelarskiego. Wniosek powinien zawierać:
- nazwę i siedzibę lub nazwisko i imię oraz adresu przedsiębiorcy
świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
- Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) przedsiębiorcy oraz numer wpisu do
Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) albo numer wpisu do ewidencji działalności
gospodarczej - o ile taki posiada,
- nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej
obiektu,
- określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu, numeru
telefonu, a także - o ile obiekt posiada - numeru faksu, adresu poczty
elektronicznej oraz adresu strony internetowej,
- liczbę miejsc noclegowych, liczbę jednostek mieszkalnych oraz ich
strukturę,
- opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań
dla rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca, w tym o zakresie
usług gastronomicznych,
- wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w
postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
- wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które
występuje wnioskodawca.
Przykładowe załączniki do wniosku dla hotelu:
załącznik nr 1 - opis obiektu - arkusz wymogów wnioskowanego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego
załącznik nr 2 - wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług
załącznik nr 3 - minimalne wymagania w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych
załącznik nr 4 - wymagania dla przedsiębiorców prowadzących działalność usługową w zakresie gastronomii i hotelarstwa wynikające z § 6 pkt
2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczenia ceną towarów przeznaczonych do
sprzedaży (Dz. U. z 2002 r. Nr 99, poz. 894, zm. Dz. U. z 2002 Nr 174, poz.
1428, z 2003 r. Nr 229, poz. 2287, z 2004 Nr 283 poz. 2830)
Ponadto do wniosku i załączników nr 1, 2, 3 i 4 dołącza się w postaci odpisu lub poświadczonej kserokopii:
a) przez wszystkie obiekty - książką obiektu
budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.), przedstawioną do
wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu budowlanego, w przypadku
obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu
budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, oraz
b) przez obiekty hotelarskie należące odpowiednio do XIV, XVII lub IX
kategorii obiektów budowlanych, o ile obiekt budowlany składa się z kilku
części, z których każda zostaje zakwalifikowana do określonej kategorii obiektów
budowlanych, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane - ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem
właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym
zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w
stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją
o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów
budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły
wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą
bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego
aktualną opinię właściwego miejscowo komendanta
powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu - także protokółu okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej;
aktualną opinię właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu - także protokółu okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
dowód wniesienia opłaty za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań;
wpis do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa w przypadku zaistnienia odstępstw, o których mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia wraz z opinią wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnianie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe.
Opłata za dokonanie oceny :
Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Ministra
Sportu i Turystyki z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie opłat związanych z
zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego (Dz.U. 2011 nr 10 poz. 54), opłaty za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań niezbędnych do zaszeregowania obiektu do
określonego rodzaju i kategorii wynoszą:
1) 1.500 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej
czterema i pięcioma gwiazdkami;
2) 1.000 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami;
3) 600 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema
gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej
20 pokoi;
4) 500 zł - dla oceny domów wycieczkowych;
5) 400 zł - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi;
6) 300 zł - dla oceny kempingów (campingów) i schronisk;
7) 100 zł - dla oceny schronisk młodzieżowych i pól biwakowych.
W razie dokonywania ponownej oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu, w toku prowadzonego z urzędu postępowania w przedmiocie zmiany jego zaszeregowania, przedsiębiorca wnosi opłatę, w wysokości określonej w § 2
Rozporządzenia, w terminie wyznaczonym przez organ prowadzący postępowanie.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza organowi prowadzącemu ewidencję informacje o:
- zaprzestaniu świadczenia usług hotelarskich,
- uzyskaniu decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu do
rodzaju i nadaniu kategorii - w przypadku ewidencji innych obiektów
świadczących usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta),
- zgłoszeniu obiektu do ewidencji innych obiektów, w których są świadczone
usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) -
w przypadku ewidencji obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka
województwa, gdy przedsiębiorca wpisany do ewidencji zamierza nadal świadczyć
usługi hotelarskie, a nie zamierza już stosować nazwy rodzaju i oznaczenia
kategorii obiektu hotelarskiego,
- zmianie działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową,
- zmianie liczby miejsc noclegowych, liczby jednostek mieszkalnych, zmianie
ich struktury, zmianie numeru telefonu, a także - o ile obiekt posiada - o
zmianie numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony
internetowej,
- zmianie zakresu świadczonych usług, w tym gastronomicznych.
Organ prowadzący ewidencję dokonuje z urzędu wykreślenia obiektu z ewidencji, jeżeli:
- przedsiębiorca wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy niż 1 rok
świadczenia usług hotelarskich,
- przedsiębiorca wpisany do ewidencji poinformował marszałka województwa
prowadzącego ewidencję o rezygnacji ze stosowania w obiekcie nazwy rodzaju i
oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego,
- przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka
organizacyjna, która uległa likwidacji,
- przedsiębiorca będący osobą fizyczną zmarł, a jego następcy prawni nie
wystąpili z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu
hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii,
- przedsiębiorca, który rozpoczął świadczenie usług w
obiekcie hotelarskim posiadającym zaszeregowanie do rodzaju i nadaną kategorię
na podstawie decyzji wydanej innemu przedsiębiorcy, nie wystąpił z wnioskiem o
potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu w terminie 3 miesięcy od dnia
rozpoczęcia świadczenia usług w obiekcie lub nie wystąpił z takim wnioskiem w
terminie 3 miesięcy od dnia zawiadomienia go przez marszałka województwa o
obowiązku złożenia wniosku o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu,
- obiekt przestał spełniać wymagania sanitarne,
lub przeciwpożarowe lub inne określone odrębnymi przepisami,
- stan obiektu hotelarskiego uniemożliwia świadczenie usług hotelarskich
Załącznik nr 1 - przykładowy opis obiektu - arkusz wymogów wnioskowanego
rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego
1. Nazwa własna obiektu, adres, dzielnica, gmina, powiat
2. Telefony kontaktowe: kierownictwo - faks, telefon, recepcja - telefon, faks, e-mail
3. Położenie obiektu: zawarta zabudowa miejska (tak/nie)
Komunikacja: PKP (nazwa dworca)... odl. w m.
................, PKS ....... m. ............. lotnisko ....km ....
Najbliższe jeziora, lasy, obiekty godne zwiedzania
.....
4. Pokoje i miejsca noclegowe:
Liczba miejsc noclegowych ..... Liczba jednostek mieszkalnych .....
wyszczególnienie |
ogółem |
Pokoje (ilość) |
Miejsca noclegowe (ilość) |
w tym z własną łazienką
i WC |
ogółem |
całoroczne |
sezon |
ogółem: |
|
|
|
|
|
w tym pokoje 1-osobowe |
|
|
|
|
|
w tym pokoje 2-osobowe |
|
|
|
|
|
w tym pokoje 3-osobowe |
|
|
|
|
|
w tym pokoje 4-osobowe i większe |
|
|
|
|
|
apartamenty |
|
|
|
|
|
5. Wyposażenie w urządzenia sportowo-rekreacyjne: rodzaj urządzeń (tak/nie)
basen kryty/otwarty |
|
mini-golf |
|
wyp. sprzętu sportowego |
|
sauna |
|
solarium |
|
ogródek zabaw |
|
siłowania |
|
bilard |
|
ścieżka zdrowia |
|
korty tenisowe |
|
wyp. sprzętu pływającego |
|
jazda konna |
|
boiska/kosz, siatka, inne |
|
plaża i kąpieliska |
|
inne |
|
6. Placówki gastronomiczne
Rodzaje placówek gastronomicznych **/ |
Własne /* |
Obce /* |
restauracje */ |
|
|
bary i kawiarnie */ |
|
|
stołówki */ |
|
|
punkty gastronomiczne |
|
|
organizacja dyskotek, dansingów |
|
|
inne ____________________ |
|
|
*/ - wpisać liczbę zakładów i ilość miejsc
**/ - niepotrzebne skreślić
7. Wyposażenie w inne urządzenia: (tak/nie)
sale konferencyjne |
|
parking |
|
parking strzeżony |
|
plaża i kąpieliska |
|
inne _______________ |
|
...................................................
miejscowość i data, pieczątka firmowa i imienna wnioskodawcy
Załącznik nr 2 - wymagania co do wyposażenia oraz zakresu
świadczonych usług
Lp. |
WYMAGANIA |
tak/nie |
1. |
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku
stanowiącą funkcjonalnie całość, lub zespół budynków wraz z infrastrukturą
towarzyszącą |
|
I.
Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia |
2. |
Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed
nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz |
|
3. |
Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we
wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych lub obrotowych |
|
4. |
Górna osłona nad podjazdem do obiektu |
|
5. |
Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości |
|
6. |
Wydzielona droga dostaw - nie dotyczy hoteli*** w zwartej zabudowie miejskiej |
|
7. |
Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną
nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i
izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części
dostępnej dla gości. |
|
8. |
1) Zapewnienie miejsca postojowego na czas
przyjazdu i odjazdu gości |
|
2) Zapewnienie strzeżonego parkingu, strzeżonego garażu,
strzeżonego miejsca postojowego lub usługi odwozu/przywozu samochodu na/z
strzeżony parking |
|
3) Hotele poza zwartą zabudową miejską: zapewnienie parkingu,
garażu lub miejsca postojowego |
|
II. Instalacje i urządzenia techniczne |
9. |
W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne: |
|
|
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające
wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24oC,
a zimą powyżej 20oC
18-210 C oraz wilgotność 45-60 % |
|
|
2) wentylacja mechaniczna zapewniająca wymianę powietrza oraz
usuwająca zapachy w całym obiekcie.
W salach konferencyjnych hoteli/moteli kategorii ***, o ile są w obiekcie,
wymagana jest klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę
powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24°C, a zimą powyżej 20°C oraz
wilgotność 45-60% |
|
|
3) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy
hoteli/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie
dopuszczania do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań. |
|
10. |
W części pobytowej - j.m.: |
|
|
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające
wymianę powietrza i utrzymanie temperatury latem poniżej 24oC,
a zimą powyżej 20oC
18-210 C oraz wilgotność 45-60 % |
|
|
2) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna - nie dotyczy hoteli
/moteli, w odniesieniu do których obowiązujące przepisy w okresie dopuszczania
do użytkowania nie wymagały spełnienia ww. wymagań. |
|
11. |
Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s. - dla kategorii ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą
wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3 |
|
12. |
Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej |
|
13. |
Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę |
|
14. |
Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń |
|
15. |
Telefon i fax dostępny dla gości w recepcji |
|
16. |
Dostęp do internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach |
|
17. |
Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru
programów radiowych i telewizyjnych |
|
18. |
Dźwigi osobowe lub schody ruchome w obiektach: |
|
|
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej) |
|
|
2) powyżej 1 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
|
|
3) powyżej 2 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
|
|
4) powyżej 3 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
|
|
5) powyżej 4 kondygnacji w części przeznaczonej dla gości |
|
19. |
Oddzielny dźwig towarowo-osobowy, o ile wymagany jest dźwig
osobowy |
|
20. |
Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat
prądotwórczy w obiektach powyżej: |
|
|
1) 150 jednostek mieszkalnych |
|
|
2) 200 jednostek mieszkalnych |
|
|
3) 300 jednostek mieszkalnych |
|
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i
użytkowości obiektu |
21. |
Hall recepcyjny: |
|
|
1) w obiektach do 50 j.m. o powierzchni minimum (w m2) |
|
|
2) w obiektach powyżej 50 j.m. o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej
j.m. powyżej 50 |
|
22. |
Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej.
Wyposażenie minimum: |
|
|
1) umywalki z blatem lub półką |
|
|
2) lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem |
|
|
3) dozownik do płynnego mydła |
|
|
4) pojemnik na papier i odpady |
|
|
5) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku |
|
|
6) wieszaki ścienne, również w kabinach WC |
|
|
7) WC (w obiektach kategorii *****,**** i *** - oddzielne dla kobiet i mężczyzn) |
|
|
8) pisuar w WC męskim |
|
IV.
Część mieszkalna |
23. |
Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, logii itp.): |
|
|
1) pokój 1-osobowy |
|
|
2) pokój 2-osobowy |
|
|
3) pokój 3-osobowy |
|
|
4) pokój 4-osobowy |
|
|
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia pokoju 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę.
Dopuszcza się odstępstwo do 10 % powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością
umeblowania w obiektach * - *** które powstały w oparciu o przepisy obowiązujące
do dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i
Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie |
|
24. |
Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową
pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC, aneks barowy |
|
25. |
Wyznaczone jednostki mieszkalne dla palących |
|
|
Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające |
26 |
Zestaw wyposażenia meblowego - w obiektach ***-*****
jednolity komplet, w obiektach *-** dopuszcza się meble wielofunkcyjne, z
wyjątkiem łóżek: |
|
|
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 |
|
|
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 |
|
|
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania |
|
|
4) szafa lub wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę |
|
|
5) biurko lub stół |
|
|
6) bagażnik |
|
|
7) krzesło jedno na pokój |
|
|
7a) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę, lecz nie mniej niż dwa na pokój) |
|
|
8) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa (jeden fotel w pokojach
jednoosobowych) |
|
|
9) stolik |
|
|
10) lustro |
|
|
11) wieszak ścienny na wierzchnią odzież |
|
27. |
Oświetlenie i gniazdka elektryczne: |
|
|
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej |
|
|
2) lampka oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) |
|
|
3) oświetlenie ogólne |
|
|
4) bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego wolnego
gniazdka elektrycznego przy miejscu do pracy (stół lub biurko) |
|
|
5) dostęp do co najmniej jednego wolnego gniazdka elektrycznego |
|
28. |
Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.: |
|
|
1) telefon |
|
|
2) instalacja umożliwiająca odbiór programów radiowych |
|
|
3) instalacja umożliwiająca odbiór programów telewizyjnych |
|
|
4) wykładzina dywanowa w całej j.m., dywan lub dywanik przy
wszystkich łóżkach |
|
|
5) firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło. Dopuszcza
się elementy dwufunkcyjne |
|
|
6) zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające. Dopuszcza
się elementy dwufunkcyjne |
|
|
7) materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości
(również w języku angielskim) |
|
|
8) hotelowe/motelowe materiały piśmiennicze |
|
|
9) popielniczka w pokojach wyznaczonych dla palących |
|
|
10) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik |
|
|
11) torba na bieliznę gościa zleconą do prania |
|
|
12) kosz na śmieci co najmniej trudno zapalny w pokojach bez w.h.s. |
|
|
13) sejf |
|
|
14) minibar lub lodówka |
|
|
15) woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w
pokoju |
|
|
18) szklanki lub inne naczynia do picia w ilości odpowiadającej
liczbie osób w pokoju |
|
|
Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych |
29. |
Wyposażenie podstawowe: |
|
|
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa |
|
|
2) umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem |
|
|
3) WC |
|
30. |
Wyposażenie uzupełniające: |
|
|
1) osłona wanny lub natrysku |
|
|
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) |
|
|
3) mydelniczka, papiernica, wieszaki ścienne, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku |
|
|
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem |
|
|
5) gniazdko elektryczne z osłoną |
|
|
6) suszarka do włosów |
|
|
7) waga osobowa |
|
|
8) pojemnik na śmieci co najmniej trudno zapalny |
|
|
9) telefon |
|
|
10) zestaw minimum dla jednej osoby: |
|
|
a) mydełko toaletowe lub dozownik z płynnym mydłem |
|
|
b) ręcznik |
|
|
c) ręcznik kąpielowy |
|
|
d) płaszcz kąpielowy |
|
|
e) szklanka lub kubeczek jednorazowy |
|
|
g) torba higieniczna |
|
31. |
Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym - w obiektach nowo budowanych - 100 % bez względu na kategorię obiektu |
|
32. |
Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej |
|
|
1) liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie: |
|
|
a) umywalka z blatem lub półką |
|
|
b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa |
|
|
c) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn) |
|
|
2. Wyposażenie dodatkowe: |
|
|
a) lustro |
|
|
b) dozownik z płynnym mydłem |
|
|
c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku |
|
|
d) pojemnik co najmniej trudno zapalny na papier i odpady |
|
|
5) wieszaki ścienne |
|
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających |
33. |
Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą
dobę |
|
34. |
Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji
lub dostępność kawy i herbaty w pokojach |
|
35. |
Budzenie |
|
36. |
Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez co
najmniej 18 godz. na dobę |
|
37. |
Obsługa bagażowa przez całą dobę |
|
38. |
Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów
wartościowych gości - czynne całą dobę |
|
39. |
Kwiaciarnia, lub możliwość dostarczenia kwiatów |
|
40. |
Akceptacja kart płatniczych |
|
41. |
Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej |
|
42. |
Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistej |
|
43. |
Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, możliwość
skorzystania z apteczki i przywołania pomocy medycznej; personel recepcji
przeszkolony w pomocy przedlekarskiej |
|
44. |
Usługi gastronomiczne: |
|
|
1) restauracja, dopuszcza się w hotelu***, motelu*** brak restauracji jeżeli w odległości
do 500 m od obiektu znajduje się
restauracja |
|
|
2) aperitif -bar lub bar kawowy |
|
|
3) podawanie śniadań |
|
45. |
Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu - konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp. |
|
46. |
Zespół odnowy biologicznej: basen kąpielowy, sauna, siłownia,
solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - co najmniej dwa rodzaje usług |
|
47. |
Sala klubowa z telewizorem. Nie dotyczy obiektów, które mają sale wielofunkcyjne |
|
48. |
Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym |
|
49. |
Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości |
|
50. |
Zmiana pościeli i ręczników: |
|
1) codziennie lub na życzenie gości |
|
2) co trzy dni lub na życzenie gości |
|
51 |
Sprzątanie j.m. codziennie lub na życzenie gościa |
|
VI. Inne |
52. |
Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych |
|
j.m. - jednostka mieszkalna
w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny
...................................................
miejscowość i data pieczątka firmowa i imienna wnioskodawcy
Załącznik nr 3 - minimalne wymagania w zakresie dostosowania obiektów
hotelarskich do potrzeb osób niepełnosprawnych
Lp. |
RODZAJ WYMAGANIA |
1. |
W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w lp.
7-9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna |
2. |
Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczane na wysokości 90 -110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku |
3. |
Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku |
4. |
Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm, lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach |
5. |
W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach |
6. |
Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących a windy i wyposażone w sygnalizację dźwiękową |
7. |
J.m., o których mowa w lp. 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych |
8. |
Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka |
9. |
W j.m. o których mowa w lp. 1, należy zapewnić umeblowanie
umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki |
j.m. - jednostka mieszkalna
Załącznik nr 4 -
wymagania dla przedsiębiorców prowadzących działalność usługową w zakresie
gastronomii i hotelarstwa wynikające z Rozporządzenia Ministra Finansów w
sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu
oznaczenia ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
Przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową w zakresie gastronomii lub hotelarstwa:
|
Rodzaj wymagania |
tak/nie |
1. |
Zapewniają wystarczającą ilość cenników oferowanych potraw lub wyrobów i napojów, aby udostępniać je kupującym przed przyjęciem zamówienia i przy rozliczeniu końcowym.
|
|
2. |
Wykładają w każdym pokoju noclegowym katalog zawierający ceny noclegu, wyżywienia lub innych oferowanych usług. |
|
3. |
Wywieszają lub wykładają w miejscu przeznaczonym do odbywania rozmów telefonicznych cennik, zawierający cenę za jeden impuls telefoniczny i inne opłaty za usługi dodatkowe, związane z łączeniem rozmowy. |
|
Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
turystycznych gestor obiektu
jest zobowiązany:
1. W obiektach hotelarskich umieścić na widocznym miejscu:
nazwę oraz siedzibę lub imię i nazwisko, a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi w tym obiekcie,
tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu,
informację o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami,
informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
2. Tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu oraz
informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych należy umieścić również na zewnątrz obiektu hotelarskiego.
3. W celu zapewnienia porządku oraz bezpieczeństwa klientów i ich mienia,
hotelarze mogą wydawać regulaminy porządkowe wiążące wszystkie osoby przebywające
na terenie obiektu.
4. Na żądanie gościa hotelarz powinien udostępnić wykaz wymagań dla
swojego obiektu hotelarskich, odpowiadający zaszeregowaniu i nadanej kategorii
oraz pełny cennik usług.
...................................................
miejscowość i data, pieczątka firmowa i imienna wnioskodawcy
* * *
Załączniki do Rozporządzenia - "wymagania
kategoryzacyjne" dla:
- hoteli
- moteli
- pensjonatów
- schronisk
- dla innych obiektów świadczących usługi hotelarskie
* * *
Województwo Lubuskie: Wraz z przejęciem od Wojewody
Lubuskiego (01.01.2006 r.) zadań związanych z kategoryzacją obiektów
hotelarskich na terenie województwa, pracownicy Urzędu Marszałkowskiego zebrali
informacje od powiatów i gmin nt. obiektów hotelarskich, które aktualnie
działają na ich terenie. Wśród nich znalazło się około 140 obiektów, które w
świetle art. 36 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych
bezprawnie używają nazwy rodzajowej np. hotel, motel, pensjonat, kemping.
Właściciele tych obiektów wezwani zostali do zaprzestania
używania nazw rodzajowych lub poddania się procesowi kategoryzacji. Z 80%
odpowiedzi na pisma wynika, iż jedynie 30 obiektów na terenie województwa
zdeklarowało chęć zaszeregowania się do określonego rodzaju i kategorii.
źródło: www.lubuskie.pl
Główny Inspektorat Inspekcji Handlowej:
Inspekcja Handlowa w III kw.2006 r. przeprowadziła kontrolę
przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie. Kontrolą, na terenie 9
województw (lubelskiego, lubuskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego,
pomorskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodnio-pomorskiego)
objęto łącznie 81 przedsiębiorców, którzy świadczyli usługi hotelarskie w
obiektach hotelarskich oraz obiektach nie będących obiektami hotelarskimi.
W wyniku podjętych działań inspekcyjnych u
61 przedsiębiorców (75,3% ogółu skontrolowanych) ujawniono naruszenie
obowiązujących przepisów prawa. Najczęściej kwestionowano:
- naruszanie wymogów prawa w zakresie
obowiązku zgłoszenia działalności do organu ewidencyjnego,
- nieuprawnione używanie nazwy rodzajowej
obiektu, chronionej prawnie,
- stosowanie nazw oraz oznaczeń
graficznych wprowadzających konsumentów w błąd, co do rodzaju i kategorii
obiektu,
- braku wymaganej dokumentacji
potwierdzającej spełnianie przez obiekt wymagań przeciwpożarowych,
budowlanych i sanitarnych,
- nieopracowanie cennika na podstawowe usługi
świadczone przez kontrolowanych przedsiębiorców.
W trakcie
sprawdzania legalności prowadzonej działalności ustalono, iż 29 przedsiębiorców
(35,8% ogółu skontrolowanych) w oznaczeniu obiektu umieściło nazwę prawnie
chronioną, bez uzyskania decyzji administracyjnej (np.: hotel, pensjonat,
motel), a 27 przedsiębiorców posługiwało się oznaczeniami graficznymi
nawiązującymi w sposób bezpośredni lub pośredni do nazw rodzajowych obiektów
hotelarskich określonych w art. 36 ustawy o usługach
hotelarskich, co mogło wprowadzać w błąd potencjalnych klientów co do rodzaju
obiektu świadczącego usługi hotelarskie (np.: MOTELik, HOTELik, PENSJONAcik,
OTEL, itp.). Wielu przedsiębiorców reklamowało
swoje usługi i posiadane obiekty za pomocą folderów, ulotek reklamowych i stron
internetowych. W związku z tym sprawdzono rzetelność zawartych tam informacji i
w wyniku tych czynności ustalono, iż 7 przedsiębiorców umieściło w reklamach
nieprawdziwe dane o rodzaju obiektu, a 1 przedsiębiorca na stronie internetowej
zamieścił zdjęcia obiektu zlokalizowanego przy tej samej ulicy, ale o wyższym
standardzie.
źródło:
www.giih.gov.pl
[hotelarze.pl - opr. redakcja - 08.09.2004,
aktualizacja - 17.01.2012] |