hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

Hotelarstwo polskie na tle krajów Europy; zestawienie za lata 1999-2003.

Trendy w turystyce - dotyczą społeczeństw europejskich.

 

  Hotele i podobne obiekty noclegowe w krajach Unii Europejskiej

Miejsca noclegowe w hotelach i podobnych obiektach noclegowych w krajach UE - w tys.

PAŃSTWO 2001 2002 2003 2001 2002 2003
Austria
Belgia
Czechy
Cypr
Dania
Estonia
Finlandia
Francja
Grecja
Hiszpania
Irlandia
Litwa
Luksemburg
Łotwa
Malta
Niderlandy
Niemcy
Polska
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Szwecja
Wlk. Brytania
Węgry
Włochy
15 293
2 034
3 576
801
475
353
989
19 928
8 342
16 369
5 222
231
309
199
223
2 858
38 529
1 391
1 781
764
381
1 979
.
1 994
33 421
14 914
2 010
5 087
813
477
193
971
18 373
8 329
16 739
5009
247
305
223
.
2 933
38 162
1 478
1 806
816
393
1 737
44 657
2 167
33 334
14 708
1 957
4 374
829
471
230
992
18 217
8 689
17 102
4821
270
307
261
161
2 908
37 547
1 547
1 934
838
381
1 765
44 126
2 261
33 480
587,3
121,5
204,0
87,8
64,0
17,4
118,5
1607,8
607,6
1333,4
139,6
11,1
14,2
13,1
40,4
174,3
1603,0
118,2
228,7
48,7
27,7
194,8
1200,0
148,2
1891,3
569,3
123,4
246,0
90,1
65,5
15,9
117,9
1207,2
606,3
1395,4
140,0
12,0
14,2
13,7
.
117,4
1607,7
127,6
226,1
53,9
28,2
180,8
1200,0
154,6
1917,6
566,3
122,4
225,3
91,4
66,8
18,4
120,1
1206,6
644,9
1451,9
146,2
14,3
14,6
15,0
39,1
180,2
1611,1
134,3
245,8
55,3
29,2
184,8
1062,1
158,6
1969,5

MIEJSCA NOCLEGOWE W HOTELACH I PODOBNYCH OBIEKTACH NOCLEGOWYCH
NA 10 TYS. MIESZKAŃCÓW

PAŃSTWO 2001 2002 2003
Austria
Belgia
Czechy
Cypr
Dania
Estonia
Finlandia
Francja
Grecja
Hiszpania
Irlandia
Litwa
Luksemburg
Łotwa
Malta
Niderlandy
Niemcy
Polska
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Szwecja
Wlk. Brytania
Węgry
Włochy
727
118
200
1157
120
127
228
272
606
331
364
32
322
56
1023
109
195
31
224
91
139
221
202
145
326
699
120
239
1277
122
116
227
203
574
345
361
34
320
58
.
73
195
33
219
100
141
203
200
152
332
699
118
220
1278
124
135
230
202
586
349
369
41
326
64
983
111
195
35
236
103
146
206
179
156
344

STRUKTURA TURYSTYCZNEJ BAZY ZBIOROWEGO ZAKWATEROWANIA W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W 2003 R.

  Liczba obiektów Udział w ogółem (%)
Ogółem Obiekty hotelowe * Pozostałe obiekty Obiekty hotelowe * Pozostałe obiekty
Austria
Belgia
Czechy
Cypr
Dania
Estonia
Finlandia
Francja
Grecja
Hiszpania
Irlandia
Litwa
Luksemburg
Łotwa
Malta
Niderlandy
Niemcy
Polska
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Szwecja
Wlk. Brytania
Węgry
Włochy
20 914
3 558
8 211
951
1 098
543
1 464
28 649
9 041
30 868
8 971
488
584
326
202
6 703
55 119
7 116
2 214
2 084
803
3 813
81 730
3 517
113 344
14 708
1 957
4 374
829
471
230
992
18 217
8 689
17 102
4 821
270
307
261
161
2 908
37 547
1 547
1 934
838
381
1 765
44 126
2 261
33 480
6 206
1 601
3 837
122
627
313
472
10 432
352
13 766
4 150
218
277
65
41
3 795
17 572
5 569
280
1 246
422
2 048
37 604
1 256
79 864
70,3
55,0
53,3
87,2
42,9
42,4
67,8
63,6
96,1
55,4
53,7
55,3
52,6
80,1
79,7
43,4
68,1
21,7
87,4
40,2
47,4
46,3
54,0
64,3
29,5
29,7
45,0
46,7
12,8
57,1
57,6
32,2
36,4
3,9
44,6
46,3
44,7
47,4
19,9
20,3
56,6
31,9
78,3
12,6
59,8
52,6
53,7
46,0
35,7
70,5

* - Hotele, motele, pensjonaty bez innych obiektów hotelowych

źródło: Główny Urząd Statystyczny

Zgodnie ze stanem w dniu 31 lipca 2004 roku w Polsce były zarejestrowane 6.972 obiekty zbiorowego zakwaterowania, w których znajdowało się 584,6 tys. miejsc noclegowych.
 Wśród obiektów zbiorowego zakwaterowania najliczniejszą grupę stanowiły ośrodki wczasowe (1510 obiektów), które oferowały 143,5 tys. miejsc noclegowych, tj. 24,5% ogólnej ich liczby. Od wielu lat obserwuje się systematyczne zmniejszanie się liczby obiektów zaliczonych do tej grupy - w 2004 roku ich liczba zmalała o 7%, a dostępnych miejsc o 6,6%. Następną grupą pod względem wielkości zasobów są hotele, w których liczba miejsc wyniosła w 2004 roku 122,9 tys., co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Duży udział w ogólnej liczbie obiektów i miejsc noclegowych miały obiekty niesklasyfikowane, chociaż ich liczba zmalała o 32% w stosunku do 2003 roku w związku z wyłączeniem, m.in. z tej grupy, części obiektów zaliczonych do tzw. „innych obiektów hotelowych”.

W 2004 r. udział procentowy korzystających z noclegów turystów polskich i zagranicznych kształtował się bardzo podobnie jak w 2003 r., tzn. obcokrajowcy stanowili 25% ogółu korzystających. Mniejsza różnica procentowa wystąpiła w hotelach, gdzie Polacy stanowili 60%, a turyści zagraniczni 40%. W „pozostałych obiektach zbiorowego zakwaterowania” turyści zagraniczni zatrzymywali się zdecydowanie rzadziej i stanowili tylko 9%.

Ponad połowa wszystkich noclegów udzielonych cudzoziemcom w 2004 r. została udzielona przez obiekty położone w trzech województwach: zachodniopomorskim (20,8%), małopolskim (17,5%) i mazowieckim (15,1%).  W następnej kolejności jest województwo dolnośląskie, na które przypadło 12,2% noclegów.
W odniesieniu do turystów krajowych, struktura noclegów według województw kształtowała się podobnie – na pierwszym miejscu znalazło się zachodniopomorskie z udziałem 19,1% udzielonych noclegów, następnie małopolskie (15,2%), a trzecie w kolejności było pomorskie (11%).

źródło: Główny Urząd Statystyczny

Znajomość źródłowych rynków zagranicznych, konkurencyjności Polski i jej wizerunku ma zasadnicze znaczenie dla pomyślności działań marketingowych i handlowych każdej firmy z  branży turystycznej. Pozwala nam bowiem lepiej dostosować ofertę turystyczną, co stanowi nieodzowny warunek sukcesu.
Należy zaznaczyć, iż uwydatnia się coraz większe nasycenie rynku a konsumenci są bardziej pewni siebie i z większymi dochodami do dyspozycji.

Trendy w turystyce - dotyczą społeczeństw zachodnich, a w szczególności europejskich.

I. Średnia liczba osób przypadających na jedno gospodarstwo domowe będzie nadal malała, co będzie skutkować wyższym dochodem do dyspozycji oraz większa siłą nabywczą.
W sferze turystyki wpłynie to na ogólny popyt, a w szczególności na podróże do dalekich krajów i krótkie pobyty.

Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Zwiększenie popytu na luksus („małe przyjemności”).
2. Zwiększenie popytu na produkty specjalistyczne nabywane pod wpływem impulsu.
3. Zwiększenie popytu na wyjazdy z miast i inne krótkie wyjazdy zagraniczne w okresach, które wcześniej nie były
    preferowane.
4. Wyższy poziom zainteresowania imprezami zimowymi („zimowe wakacje w słońcu”)


II. Średni poziom wykształcenia się podnosi. Będzie to skutkowało wyborem imprez, w których istotną rolę odgrywają sztuka, kultura i historia, tzn. imprez o większych walorach edukacyjnych i związanych z rozwojem duchowości.

Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Wzrost popytu na produkty specjalistyczne.
2. Bardziej widoczne włączenie elementów sztuki, kultury i historii do imprez zorganizowanych i wakacji
    indywidualnych.
3. Potrzeba lepszego i bardziej kreatywnego przekazywania informacji.


III. Stale rosnące znaczenie internetu i jego wykorzystanie do zdobywania informacji oraz nabywania produktów i usług turystycznych. Rola internetu, w tym nowych środków prezentacji wizualnej, będzie coraz większa, a w przyszłości okaże się najważniejsza.

Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Dostępność informacji turystycznej o kierunkach podróży i produktach będzie sprzyjać porównywaniu ofert
    („surfowanie” w internecie) i w ten sposób będzie intensywniej wpływać na konkurencję.
2. Doświadczeni turyści coraz częściej będą komponować własne wakacje z dostępnych modułów dokonując
    bezpośrednich rezerwacji.
3. Rola biur podróży będzie malała, gdyż zakup imprez zorganizowanych coraz częściej odbywa się przez internet.
4. Internet będzie coraz szybciej zmniejszać rolę krajowych organizacji turystycznych i izb turystyki; marketing miejsc
    turystycznych (np. lepsze kreowanie marki przy wsparciu publicznym) zyska na znaczeniu, ponieważ to on będzie
    zachęcać do odwiedzania stron internetowych.
5. Możliwość zakupów przez internet będzie skutkować rezerwacjami dokonywanymi z mniejszym wyprzedzeniem.


IV. Współczesne społeczeństwo wywiera coraz większą presję na codzienne życie ludzi oraz coraz silniej pożąda większej ilości wolnego czasu i wypoczynku. Będzie to miało negatywny wpływ na wzrost wolnego dochodu do dyspozycji. Dlatego ta tendencja jest ze swej istoty niekorzystna - również dlatego, że nie następuje już wzrost liczby dni płatnego urlopu wypoczynkowego.

Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Rosnąca potrzeba dostarczania tanich produktów.
2. Rosnąca potrzeba oferowania wypoczynku.
3. Skrócenie jednego dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych.

V. Styl życia w społeczeństwie zachodnim stopniowo się zmienia. W turystyce ma to wpływ na postrzeganie osobistych potrzeb i zachowanie turystów.

Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Mniejsze zainteresowanie usługą typu nocleg ze śniadaniem, która jest postrzegana za usługę niskiej jakości.
2. Ponieważ „status” jest mniej ważny, niż dawniej, zachowanie urlopowiczów staje się bardziej zindywidualizowane
    i prowadzi do większego popytu na mniejsze jednostki zakwaterowania.
3. Zmiana w percepcji życia i stylu życia skutkuje spadkiem popytu na w pełni zorganizowane wycieczki.
4. Usługodawcy skorzystają więcej, jeżeli będą w stanie stworzyć zupełnie nowe produkty, koncepcje i usługi, które
    odróżniają się od innych dzięki wartości dodanej.
5. Rosnąca specjalizacja wśród usługodawców nastawiona na poszczególne zainteresowania i hobby stanie się
    ważniejsza i będzie częściej powiązana ze spędzaniem urlopu przez turystów.
6. Coraz powszechniejsza potrzeba posiadania „przystani” stymuluje pragnienie posiadania drugiego domu.

źródło: European Travel Commission (ETC)  - artykuł: "Megatrends of Tourism in Europe to the Year 2005 and Beyond"

Ad. 6. Coraz powszechniejsza potrzeba posiadania „przystani” stymuluje pragnienie posiadania drugiego domu.

13.09.2005 | Ceny na krakowskim rynku nieruchomości oszalały. Dlatego, gdy deweloper żąda 3 tys. euro za m kw. apartamentu w centrum Krakowa - nikt już się nie dziwi.
Pośrednicy w obrocie nieruchomościami wymieniają rekordowe stawki odnotowane w ich biurach - 3,5 tys. euro, a nawet 3,6 tys. euro za metr kw.
Apartamenty, mieszkania o podwyższonym standardzie, a także lokale najbardziej popularne, a więc dwupokojowe, bez targowania się kupują obcokrajowcy. Najczęściej są to Irlandczycy i Brytyjczycy, ale również Niemcy.
[źródło: wirtualnemedia.pl]

[hotelarze.pl - 12.09.2005]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl