hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

Usługa pralnicza w hotelu

Sylwia OPARKA

Zapytaj eksperta

czyli wszystko o praniu, prasowaniu i czyszczeniu odzieży gościa hotelu.

  Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. w ramach wymagań co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla hoteli nakłada na hotelarzy obowiązek prania, prasowania i czyszczenia bielizny i odzieży gości w obiektach 3, 4 i 5 gwiazdkowych. Należy tu także wspomnieć o Ustawie z 24 sierpnia 1973 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla hoteli i innych zakładów noclegowych. Przepisy te określają, że w obiekcie powinno znajdować się pomieszczenie na bieliznę czystą oraz osobne na bieliznę brudną. A także, że transport brudnej bielizny do pralni powinien odbywać się w zamkniętych opakowaniach.

Dział zajmujący się usługami pralniczymi w hotelu może posiadać następujące komórki:
1. Serwis pralniczy
2. Ekspresowe pranie
3. Serwis całodobowy
4. Serwis prasowalniczy
5. Serwis naprawczy

W ramach tych serwisów hotel obsługuje cztery grupy asortymentowe rzeczy przeznaczonych do prania, prasowania czy naprawy:
1. Zmiany pościelowe, ręczniki
2. Bielizna stołowa, ściereczki kuchenne
3. Odzież gości hotelowych
4. Odzież robocza personelu hotelu

Odzież gości hotelowych

1. Zamówienie na usługi pralnicze gość może składać osobiście, dzwoniąc do służby pięter.
Wtedy obowiązkiem pracownika jest:

  • zapisać numer pokoju, z którego gość dzwonił
  • powtórzyć numer pokoju i rodzaj usługi, którą sobie gość zażyczył
  • wyjaśnić jasno i dokładnie jaki typ serwisu oferuje hotel, jaka jest jego cena
  • poinformować gościa kiedy pralnia jest czynna i w jakich godzinach
  • udać się do gościa pokoju, nie dłużej niż po 10 minutach od złożenia zamówienia
  • zapukać do pokoju, jeśli nikt nie odpowiada powtórzyć pukanie po 15 sekundach
  • po wejściu do pokoju przywitać gościa np. „ Dzień dobry. Życzył Pan sobie usługi pralnicze?”
  • zapisać złożone zamówienie na specjalnym zamówieniu pralniczym i potwierdzić zlecenie
  • skompletować złożone zamówienie ze specjalnym workiem, który jest zamykany i transportowany w wózkach do magazynu odzieży brudnej
  • powiadomić gościa natychmiast w przypadku zagubienia albo uszkodzenia jakiś garderoby.
  • po wypraniu lub wyczyszczeniu odzieży zwrócić do pokoju rzeczy w określonym w serwisie czasie
  • jeśli gość wywiesił informacje na drzwiach „ Nie przeszkadzać” należy włożyć w drzwi powiadomienie o wykonanej usłudze i podać gościowi kontakt do osoby odpowiedzialnej za wykonane zadanie
  • jeśli gościa nie ma w pokoju, obsługa może zostawić pranie w pokoju, kładąc je na łóżku albo wieszając do szafy, koniecznie przy tym pozostawiając powiadomienie o wykonanej usłudze
  • dopisać do rachunku gościa kwotę za wykonaną usługę

2. Gość może także złożyć zamówienie na specjalnym druku, które powinno znajdować się w każdym pokoju przed przyjazdem gościa.

  • Gość po wypełnieniu takiej przykładowej karty, zostawia swoją odzież na łóżku do wyprania mokrego, suchego lub prasowania lub też wsadza od razu brudną garderobę do specjalnie przygotowanych na ten cel worków

  • Służba parterowa, która sprząta pokoje powinna zabrać worki z brudną odzieżą lub przygotowaną garderobę w celu wykonania zamówienia.
  • Dalsze postępowanie jest identyczne jak w przypadku opisanym wyżej.
  • W pokoju musi jeszcze znajdować się informacja o usługach naprawczych, jeśli hotel takie posiada.
  • Jest w interesie hotelu drobne naprawy, typu urwany guzik, puszczony szew, samodzielnie naprawiać bez obciążania dodatkową kwotą za te usługi gościa.
  • Natomiast obsługa powinna gościa o tych naprawach ( przed ich wykonaniem) poinformować.
  • Bez jego zgody nie jest wskazane zaczynać jakiegokolwiek działania.

Dalsze postępowanie serwisu pralniczego jest następujące:

  1. Odzież przeznaczona do prania powinna być przeniesiona do pomieszczenia sortowniczego, bezpośrednio połączonego z pralnią,

  2. Sortowana jest specjalnie na stole sortowniczym, potem znakowana i przekazywana do pomieszczenia pralni

  3. W przypadku korzystania przez hotel z outsourcingu przekazywana jest za specjalnym dokumentem firmie zewnętrznej

  4. Po wypraniu, wyprasowaniu i ewentualnym odplamieniu przenoszona jest do pomieszczenia magazynowego, w którym organizuje się zazwyczaj stanowisko naprawy odzieży

  5. Następnie transportowana jest na wieszaku, w worku ochronnym do pokoju gościa


Od typu pralni zależy rodzaj zastosowanego w niej wyposażenia. Coraz więcej hoteli zleca usługi pralnicze na zewnątrz, rezygnując z organizacji pralni na swoim terenie. Jest to uciążliwe ze względu na ciągłe krążenie bielizny, możliwość zamiany lub też zniszczenia. Niektóre hotele decydują się jedynie na częściowe zlecanie usług pralniczych. Obejmuje ono tylko pranie pościeli, ręczników, ściereczek kuchennych i bielizny stołowej. Ubrania gości hotelowych oraz odzież robocza personelu hotelowego są prane na terenie hotelu lub za odzież roboczą pracownicy dostają ekwiwalent pieniężny.

[hotelarze.pl - 05.04.2006]