hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

Dane dot. ruchu turystycznego


Dziękujemy Komendzie Głównej Straży Granicznej za umożliwienie zaprezentowania na naszej stronie
wyników pracy funkcjonariuszy Straży Granicznej.

2004 rok

2003 rok

2002 rok

2001 rok


W 2005 roku zanotowano: 40,8 mln wyjazdów Polaków za granicę (o 9,7% więcej niż w 2004 r.) oraz 64,4 mln przyjazdów cudzoziemców (o 4,1% więcej), w tym - jak szacuje Instytut Turystyki - ok. 15,2 mln przyjazdów turystów (wzrost o 6,4%).
Zmalał ruch z Luksemburga, Słowacji, Czech, Szwajcarii, Łotwy, Kazachstanu, Estonii, Finlandii i Danii. Bardzo znacznie (o ponad 20%) wzrosła liczba przyjazdów z: Kanady, Australii, Malty, Irlandii, Cypru Wielka Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Korea Płd, Turcji, Chorwacji, Japonii, USA i Izraela, a w mniejszym stopniu (o 10%-20%) – z Rumunii, Ukrainy, Węgier, Bułgarii, Grecji, Francji, Rosji, Mołdowy i Włoch. Dziewięcioprocentowy wzrost przyjazdów z Niemiec wynika głównie z intensywnego handlu przygranicznego w pierwszym kwartale roku.
Godny uwagi jest wzrost liczby przyjazdów z pozostałych poza Niemcami krajów 15 UE (+12,6%), a także bardzo znaczny (+27,6%) rozwój ruchu przyjazdowego z głównych krajów zamorskich: USA, Australii, Japonii, Korei Płd i Kanady.
Utrzymuje się boom na lotniskach: liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 47%, a liczba cudzoziemców odprawionych w portach lotniczych - o 30%.
Przyjazdy cudzoziemców do Polski w 2005 roku według krajów (tys.). W nawiasie  procentowa zmiana 2005r. do 2004.

Niemcy - 37.261,7 (9,2%)
Czechy - 7.855,4 (-15,4%)
Ukraina - 5.278,9 16,7%)
Białoruś - 3.650,8 (3,6%)
Słowacja - 3.378,1 (-16,5%)
Rosja - 1.598,8 (12,6%)
Litwa - 1.344,2 (0,6%)
Wielka Brytania - 345,1 (39,7%)
USA - 339,7 (21,0%)
Holandia - 334,7 (27,1%)
Austria - 282,2 (-2,1%)
Węgry - 248,7 (16,2%)

W 2005 roku zaznaczyła się przewaga podstawowych segmentów turystyki przyjazdowej: biznes i sprawy służbowe (szacujemy ok. 4,2 mln takich przyjazdów), turystyka i rekreacja (3,7 mln, a 4,0 mln – po doliczeniu celów religijnych i odwiedzin w miejscu pochodzenia), oraz odwiedziny u krewnych lub znajomych (3,0 mln).
Ponadto obserwujemy wzrost udziału przyjazdów organizowanych z udziałem biur podróży, nieznaczną poprawę ocen pobytu wśród turystów z Niemiec i większą - ze strony turystów z pozostałych krajów 15 UE. [źródło: Instytut Turystyki]

Wstępne wyniki za 2005 r.
Liczba podróży międzynarodowych wzrosła o 5,5% w porównaniu z 2004 rokiem, co oznacza 808 mln podróży w 2005 roku. Najwięszy wzrost zanotowano w pierwszym kwartale (9%).
Liczba przyjazdów do państw europejskich wzrosła o 4,3% - do 444 mln. W największym stopniu wzrosła liczba przyjazdów do państw Europy Północnej (o 7,1%).
Rozwijająca się najszybciej w 2004 roku Europa Środkowa i Wschodnia (o 11% - efekt rozszerzenia UE) zanotowała w 2005 roku wzrost dużo mniejszy, niespełna czteroprocentowy. Największe wzrosty odnotowały: Turcja i Łotwa (po 20%), Macedonia (19%), Litwa (15%) i Wielka Brytania (10%). Spadki odnotowano tylko w Andorze, Rumunii, Belgii i Danii. [źródło: Instytut Turystyki]

W ciągu 10 miesięcy 2005 roku zanotowano 34,8 mln wyjazdów Polaków za granicę (o 9,7% więcej niż w analogicznym okresie 2004 r.) i 54,3 mln przyjazdów cudzoziemców (o 4,9% więcej).
Znaczny wzrost przyjazdów z Niemiec wynika głównie z intensywnego handlu przygranicznego.
Utrzymuje się boom na lotniskach: liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 48,5%, a liczba cudzoziemców odprawionych w portach lotniczych - o 32%.
Instytut Turystyki szacuje, że w ciągu całego 2005 roku będzie około 64,5 mln przyjazdów cudzoziemców (o ok. 4% więcej niż w 2004 r.), w tym 15,2 mln przyjazdów turystów (wzrost o 6,4%). [źródło: Instytut Turystyki]

21.10.2005 | Hiszpania - rekordowa liczba turystów
Od stycznia do września 2005 roku Hiszpanię odwiedziła rekordowa liczba turystów - 44 miliony - podało hiszpańskie Ministerstwo Przemysłu, Turystyki i Handlu. Liczba ta oznacza wzrost o 6,3 % w stosunku do analogicznego okresu 2004 r. i "największy wzrost od 1999 roku" - zaznaczyło ministerstwo.
Najczęściej Hiszpanię odwiedzali Brytyjczycy - przybyło ich w tym roku już 13 mln, o 2,8 % więcej niż w roku 2004, na drugim miejscu byli Niemcy - 7,9 mln, (+ 3,8 %)  i Francuzi, których liczba wzrosła aż o 18,8 %.
Najczęściej odwiedzanym rejonem Hiszpanii jest Katalonia, która odwiedziło 11,4 mln turystów, wśród których bardzo liczni byli przybysze z Francji. W następnej kolejności uplasowały się Wyspy Kanaryjskie na Atlantyku i Baleary na Morzu Śródziemnym. Baleary odwiedziło 8,4 mln turystów, o 2,5 % więcej niż w roku 2004. Archipelag na Atlantyku, który odwiedziło 6,5 mln turystów, odnotował spadek ruchu - o 2,2 %.
Podobną frekwencję odnotowano w Andaluzji, która odwiedziło 6,5 milionów turystów, o 2,5 % więcej niż w roku 2004. Za Andaluzją uplasowały się region Walencja i Madryt.
Turystyka jest główną gałęzią przemysłu Hiszpanii; wpływy z niej stanowią około 12%  PKB.  [źródło: wirtualnemedia.pl]

W ciągu 8 miesięcy 2005 r. zanotowano 27,5 mln wyjazdów Polaków za granicę (o 8,4% więcej niż w analogicznym okresie 2004 r.) i 42,1 mln przyjazdów cudzoziemców (o 5,1% więcej).
Wzrost przyjazdów z Niemiec (24.648.300) wynika głównie z intensywnego handlu przygranicznego. Godny uwagi jest wzrost liczby przyjazdów z pozostałych poza Niemcami krajów „starej” UE   (np. Holandia - 245.300, Wielka Brytania - 226.900, Francja - 154.200, Hiszpania - 51.100).
Utrzymuje się boom na lotniskach: liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 54,6%, a liczba cudzoziemców odprawionych w portach lotniczych - o 37,3%. [źródło: www.intur.com.pl]

19.09.2005 r. |  W ciągu 7 miesięcy 2005 r. zanotowano 22,7 mln wyjazdów Polaków za granicę (o 7,7% więcej niż w analogicznym okresie 2004 r.) i 35,3 mln przyjazdów cudzoziemców (o 5,2% więcej).
Znaczny wzrost przyjazdów z Niemiec (20.810.700) wynika głównie z intensywnego handlu przygranicznego. Godny uwagi jest wzrost liczby przyjazdów z pozostałych poza Niemcami krajów „starej” UE (+13%)  (np. Holandia - 194.000, Wielka Brytania - 187.100, Francja - 123.100, Hiszpania - 38.100), a także bardzo istotny (+30%) rozwój ruchu przyjazdowego z głównych krajów zamorskich: USA - 202.500, Australii - 19.200, Japonii - 20.700, Korea Płd - 23.300 i Kanady - 37.400.
Utrzymuje się duży ruch na lotniskach: liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 61,5%, a liczba cudzoziemców odprawionych w portach lotniczych – o 38,5%. [źródło: www.intur.com.pl]

01.09.2005 r. |  W I półroczu 2005 roku zanotowano 18,1 mln wyjazdów Polaków za granicę (o 7,5% więcej niż w I półroczu 2004 r.)  i 28,6 mln przyjazdów cudzoziemców (o 5,4% więcej), w tym około 6,7 mln przyjazdów turystycznych (o 7% więcej).
Znaczny wzrost przyjazdów z Niemiec (16.909.700) wynika głównie z intensywnego handlu przygranicznego.
Godny uwagi jest wzrost liczby przyjazdów z pozostałych poza Niemcami krajów „starej” UE (np. Holandia - 146.200, Wielka Brytania - 146.500), a także bardzo istotny (o 29%) rozwój ruchu przyjazdowego z głównych krajów zamorskich: USA (150.400), Australii (14.100), Japonii (16.100), Korea Płd (18.000) i Kanady 26.600).
Utrzymuje się boom na lotniskach: liczba Polaków podróżujących za granicę drogą powietrzną wzrosła o 68%, a liczba cudzoziemców odprawionych w portach lotniczych – o 40%. [źródło: www.intur.com.pl]

07.10.2005 | Coraz mniej turystów z zagranicy odwiedza Rosję.
W porównaniu z 2003 r., w 2004 r. liczba turystów w Rosji spadła o 9,2 % i o 6,9 % w zestawieniu z rokiem 1999 - powiedział prezes Związku Rosyjskiego Przemysłu Turystycznego, Siergiej Szpilko. Rosję w 2004 roku odwiedziło 2,8 miliona turystów i - zdaniem przedstawicieli rosyjskiej branży turystycznej - jest to wyjątkowo mało, jak na tak ogromny kraj.
Strach przed zamachami, zły wizerunek kraju i przestępczość znajdują się wśród głównych przyczyn, z powodu których turyści rezygnują z przyjazdu. Jednak najważniejsze są przyczyny ekonomiczne. Np. cena tygodniowego pobytu w Moskwie czy Petersburgu w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się trzykrotnie i wynosi około 1400 euro.
Innym problemem jest uzyskanie rosyjskiej wizy, której cena dla turysty z zachodu wynosi średnio 140 euro. Natomiast Rosjanie, by otrzymać wizę do państw strefy Schengen płacą 35 euro. [źródło: wirtualnemedia.pl]

21.09.2005 | Rumunia: Nad Morzem Czarnym mniej turystów.
Rumuńscy organizatorzy wyjazdów turystycznych i kierownicy hoteli wezwali we wtorek rząd do zmniejszenia podatków i pomoc w zapewnieniu lepszych usług, ostrzegając, że liczba turystów na rumuńskim wybrzeżu Morza Czarnego spadła w tym roku o 10 %. Nad Morzem Czarnym wakacje w tym roku spędziło około 1,2 mln Rumunów, o 10 % mniej niż w 2004 roku. A dla cudzoziemców w związku ze wzmocnieniem rumuńskiej waluty - wakacje w Rumunii stały się droższe. W tym roku na wybrzeżu Morza Czarnego odpoczywało około 100 tysięcy cudzoziemców, mniej więcej tyle samo, co w zeszłym roku. Szefowa Krajowej Agencji ds. Turystyki, Lucia Morariu powiedziała, że rząd nie zachęca do prowadzenia usług turystycznych, skoro właściciele hoteli i inni operatorzy w czołowym czarnomorskim kurorcie, Mamai, są obciążeni 27 podatkami pobieranymi przez państwo i władze lokalne. [źródło: wirtualnemedia.pl]

02.09.2005 | W niektórych włoskich renomowanych kurortach nadmorskich było w tym sezonie nawet o 25 % mniej wypoczywających niż w 2004 r.
W tym sezonie letnim hotelarze we Włoszech, które są piątą potęgą turystyczną na świecie, zarobili dotychczas o miliard euro mniej niż w zeszłym roku - głosi opublikowany w czwartek komunikat Federalberghi.
Włosi zbiednieli, a zbyt wysokie ceny usług sprawiły, że wolą jeździć w sezonie na zagraniczne plaże, m.in. do Chorwacji. Pobyty wypoczynkowe trwały przeciętnie 8 do 10 dni, podczas gdy w roku ubiegłym - 12 dni.
Znacznie mniejszy był również napływ cudzoziemców, zwłaszcza Niemców, którzy stanowią jedną trzecią zagranicznych turystów, odwiedzających każdego lata Włochy.
Sektor turystyczny zatrudnia w tym kraju 2 miliony osób, a jego udział w produkcie krajowym brutto wynosi ponad 12 %. [źródło: wirtualnemedia.pl]

Czesi oczekują rekordowego napływu turystów w 2005 r.
W stosunku do 2004 r. liczba turystów wzrosnąć ma o 10 %. Liczba Polaków odwiedzających Czechy spaść ma jednak o 5 %.
Z Niemiec do Czech przyjeżdża największa liczba osób. W tym roku do Czech - jak się oczekuje - przyjedzie ponad 2 mln 65 tysięcy Niemców, tj. o 5 % więcej, niż przed rokiem.
Największy wzrost liczby turystów spodziewany jest jednak w przypadku turystów rosyjskich, angielskich i amerykańskich. Z Rosji przyjechać ma 324,5 tys. osób, a więc o 35 % więcej niż przed rokiem, z Wielkiej Brytanii - 969 tys., a więc o 30 % więcej niż w roku 2004, a z USA aż 421 tys. - o 20 % więcej, niż w roku poprzednim.
O 25 % wzrosnąć ma - w stosunku do roku 2004 - liczba odwiedzających Czechy Japończyków (w sumie ma ich być 181 tys.), a o 15 % (do 213 tys.) - Hiszpanów.
O 10 % więcej turystów niż przed rokiem przyjedzie z Francji (291 tys.), Holandii (375 tys.) i Włoch (399 tys.). Według wyliczeń i prognoz, o 10 % - do poziomu 69 tys. - spadnie liczba turystów z Izraela i o 5 % - do poziomu 346 tys. - z Polski. [źródło: wirtualnemedia.pl]

10.06.2005 r. |  Z usług przewoźników lotniczych skorzystało ok. 3 % Polaków, w Wielkiej Brytanii czy Niemczech ten wskaźnik przekracza 20 %.
Rośnie ruch pasażerski na polskich lotniskach. W pierwszym kwartale odprawiło się na nich ponad 2 mln pasażerów, czyli aż o 36 % więcej niż w tym samym okresie ub.r. Polski rynek lotniczy rozwija się najszybciej w Europie.
Największym lotniskiem w Polsce nadal pozostaje Warszawa - odprawiło się na nim w ciągu pierwszych trzech miesięcy aż 1,3 mln pasażerów. To o blisko jedną czwartą więcej, niż w tym samym okresie ub.r. Ale największy boom lotniczy notują lotniska regionalne. W Katowicach liczba pasażerów w pierwszym kwartale wyniosła 178 tys. osób, czyli prawie cztery razy więcej, niż w pierwszym kwartale 2004 r.
W 2004 r. na polskich lotniskach liczba pasażerów wzrosła o 26 % do ponad 9 mln osób. [źródło: wirtualnemedia.pl]

18.05.2005 r. |  Szwedzi płyną do Polski po zakupy.
Stena Line rozpoczęła obsługę połączenia Gdynia - Karlskrona w 1995, przewożąc wtedy 76 tys. osób, w tym roku przewiezie ok. 465 tys. pasażerów. Jest to najpopularniejsze obecnie połączenie promowe między Polską i Szwecją.
Po wejściu do Unii trójmiejskie sklepy przeżywają prawdziwy najazd sąsiadów z drugiej strony Bałtyku. Szwedzi kupują dosłownie wszystko: sprzęt AGD/RTV, materiały budowlane, meble, wyposażenie mieszkania, ubrania, żywność.
W efekcie po wejściu Polski do Unii aż o 40 procent wzrosła liczba samochodów osobowych przeprawiających się przez Bałtyk.
Celem Szwedów są już nie tylko zakupy. Zostają po południowej stronie morza na dłużej, bo w Polsce jest tańszy wypoczynek. [źródło: rzeczpospolita.pl]

 

* * *

Zgodnie ze stanem w dniu 31 lipca 2004 roku w Polsce były zarejestrowane 6972 obiekty zbiorowego zakwaterowania, w których znajdowało się 584,6 tys. miejsc noclegowych.
Wśród obiektów zbiorowego zakwaterowania. najliczniejszą grupę, podobnie jak w latach ubiegłych, stanowiły ośrodki wczasowe (1510 obiektów), które oferowały 143,5 tys. miejsc noclegowych, tj. 24,5% ogólnej ich liczby. Od wielu lat obserwuje się systematyczne zmniejszanie się liczby obiektów zaliczonych do tej grupy - w 2004 roku ich liczba zmalała o 7%, a dostępnych miejsc o 6,6%. Następną grupą pod względem wielkości zasobów są hotele, w których liczba miejsc wyniosła w 2004 roku 122,9 tys., co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Duży udział w ogólnej liczbie obiektów i miejsc noclegowych miały obiekty niesklasyfikowane, chociaż ich liczba zmalała o 32% w stosunku do 2003 roku w związku z wyłączeniem, m.in. z tej grupy, części obiektów zaliczonych do tzw. „innych obiektów hotelowych”.

W 2004 roku z obiektów zbiorowego zakwaterowania skorzystało 15,7 mln turystów, (o 8% więcej niż w 2003 roku), w tym 3,9 mln gości z zagranicy. Liczba turystów zagranicznych nocujących we wszystkich obiektach wzrosła o 18%. Połowa wszystkich korzystających z bazy noclegowej (7,9 mln) zatrzymała się w hotelach, co oznacza wzrost o 15% w porównaniu do poprzedniego roku.
Dużą popularnością cieszyły się także inne obiekty hotelowe, w których nocowało 1,2 mln gości. Podobna liczba turystów korzystała z noclegów w ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych (1,2 mln) i pozostałych niesklasyfikowanych obiektach (1,3 mln). W ośrodkach wczasowych zatrzymało się 1,5 mln turystów. Udział tych obiektów w obsłudze ruchu turystycznego zmalał o 4% w porównaniu do 2003 roku.
Udział procentowy korzystających z noclegów turystów polskich i zagranicznych kształtował się bardzo podobnie jak w 2003 r., tzn. obcokrajowcy stanowili 25% ogółu korzystających. Mniejsza różnica procentowa wystąpiła w hotelach, gdzie Polacy stanowili 60%, a turyści zagraniczni 40%. W „pozostałych obiektach zbiorowego zakwaterowania” turyści zagraniczni zatrzymywali się zdecydowanie rzadziej i stanowili tylko 9%.

Od stycznia do końca grudnia 2004 roku w hotelach, motelach i pensjonatach wynajęto 11,0 mln pokoi, w tym ok. 4,3 mln turystom zagranicznym, co stanowiło prawie 40% ogólnej liczby wynajętych pokoi w tych obiektach. Najwięcej, bo aż 9,1 mln pokoi wynajęto w hotelach (w tym 4,0 mln turystom zagranicznym). Największy stopień wykorzystania pokoi w hotelach, motelach i pensjonatach zanotowano w województwie małopolskim (44%), mazowieckim (43%) i pomorskim (39%). Wykorzystanie pokoi w hotelach, motelach i pensjonatach w 2004 r. wyniosło ok. 36%. Najniższy wskaźnik wykorzystania pokoi w hotelach, motelach i pensjonatach zanotowano w styczniu i grudniu (27% i 29%).

Najwięcej turystów korzystających z noclegów w turystycznej bazie zbiorowego zakwaterowania – podobnie jak w roku poprzednim - zanotowano w województwie małopolskim (2,3 mln), mazowieckim (2,0 mln) i dolnośląskim (1,7 mln). Nocowali oni głównie w hotelach, ośrodkach wczasowych i ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych.

Ponad połowa wszystkich noclegów udzielonych cudzoziemcom została udzielona przez obiekty położone w trzech województwach: zachodniopomorskim (20,8%), małopolskim (17,5%) i mazowieckim (15,1%). Istotny udział w obsłudze turystów zagranicznych miały także obiekty z województwa dolnośląskiego, na które przypadło 12,2% noclegów, z których skorzystali turyści zagraniczni w 2004 roku. W odniesieniu do turystów krajowych, struktura noclegów według województw kształtowała się podobnie – na pierwszym miejscu znalazło się zachodniopomorskie z udziałem 19,1% udzielonych noclegów, następnie małopolskie (15,2%), a trzecie w kolejności było pomorskie (11%).

źródło: GUS

Ponad połowa wszystkich noclegów udzielonych cudzoziemcom w 2004 r. została udzielona przez obiekty położone w trzech województwach: zachodniopomorskim (20,8%), małopolskim (17,5%) i mazowieckim (15,1%).  W następnej kolejności jest województwo dolnośląskie, na które przypadło 12,2% noclegów.
W odniesieniu do turystów krajowych, struktura noclegów według województw kształtowała się podobnie – na pierwszym miejscu znalazło się zachodniopomorskie z udziałem 19,1% udzielonych noclegów, następnie małopolskie (15,2%), a trzecie w kolejności było pomorskie (11%). [źródło: GUS]

Średnia wielkość wydatków w 2004 r. mieszkańców Polski na krajowe podróże turystyczne wyniosła 311 zł na osobę i była o 18% mniejsza niż w roku 2003. Przeciętne wydatki Polaków na podróże zagraniczne uległy zwiększeniu w stosunku do roku 2003 o 29% i wyniosły 1713 zł na podróż.
W 2004 roku przeciętne wydatki turystów zagranicznych poniesione na terenie Polski wyniosły około 160 USD na osobę (wzrost w stosunku do 2003 roku o 40,4%).

Wzrost wydatków turystów na typowe usługi turystyczne jest możliwy głównie przez zwiększenie liczby turystów. Analizy wskazują jednak, że uzyskanie wysokiego tempa wzrostu spożycia turystycznego tylko przez zwiększenie liczby turystów krajowych i zagranicznych nie jest możliwe. Konieczne jest zdecydowane zwiększenie wydatków pojedynczych turystów. W warunkach międzynarodowej konkurencji wzrost wydatków można uzyskać jedynie poprzez zdecydowane rozszerzenie oferty i poprawę jakości usług oraz produktów oferowanych turystom. [źródło: MGiP]

 


  DANE STATYSTYCZNE

 PRZYJAZDY CUDZOZIEMCÓW DO POLSKI

 

źródło: Zarząd Graniczny KG SG

  1995 1998 1999 2000 2001 2002 2003
OGÓŁEM
 w tys.
82.243,6 88.592,4 89.118,2 84.514,9 61.431,3 50.734,6 52.129,8
                   
  1999 2000 % 2001 % 2002 % 2003 %
OGÓŁEM 89.118.200 84.514.858 -5,2 61.431.266 -27,3 50.734.623 -17,4 52.129.764 +2,7
na odcinku wschodnim 12.509.204 14.858.235 +18,8 13.967.026 -6,0 12.204.975 -12,6 10.485.986 -14,1

w tym Rosja

1.059.817

1.209.987

+14,2

1.041.999

-13,9

853.321 -18,1 620.020 -27,3
na odcinku południowym 21.751.360 19.936.615 -8,3 15.459.010 -22,5 13.863.492 -10,3 14.925.184 +7,7

w tym Czechy

18.239.116 16.803.227 -7,9 13.442.418

-20,0

12.073.537 -10,2 12.353.233 +2,3
na odcinku zachodnim 52.448.479 47.046.613 -10,3 29.606.457 -37,1 22.339.235 -24,5 24.190.843 +8,3
droga morska 1.339.774 1.512.700 +12,9 1.224.528 -19,1 1.201.118 -1,9 1.345.945 +12,1
droga lotnicza 1.069.383 1.160.695 +8,5 1.174.245 +1,2 1.125.803 -4,1 1.181.806 +5,0

[hotelarze.pl]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl