hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

URZĄDZENIA GASTRONOMICZNE

Noże i narzędzia kuchenne a HACCP

Zbigniew TORŁOP


Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
kuchnia@hotel.pl. Zawsze chętnie odpowiem.

Najważniejszym urządzeniem w kuchni jest nóż. Aby kucharz miał zadowolenie ze swoich narzędzi potrzeba jeszcze wiele czynników o których jeszcze nie wiele się mówi.

Wiele miejsca poświęca się tematyce urządzeń kuchennych i procesów technologicznych kuchni zbiorowego żywienia.

Ja chciałbym zwrócić uwagę na najważniejsze urządzenie w pracy kucharza jakim jest nóż. Sprawa niby błacha ale jednak bardzo poważna.

Minęły już czasy kiedy na półkach sklepowych brakowało wszystkiego, a szczęśliwcy którzy mieli znajomości wśród kolegów w fabrykach mogli poszczycić się nożem wykonanym z brzeszczotów od pił mechanicznych, który to według nich nie miał sobie równych. I tak to jeden nóż był narzędziem do wszystkiego.

Niestety w świadomości wielu pozostał ten fakt, zamknęła się klapka i piękny sen z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych wprowadził ich w wiek XXI.

Świadomość ta jest tak jeszcze głęboko zakorzeniona że to, iż żyjemy w erze kosmosu, komputerów, wysokiej technologii przemysłu nie spowodowało obudzenia się z letargu tamtych lat.

Nieważne czy żyjemy w metropolii czy małym mieście czy na wsi u progu wejścia do Europy widoczki braku kompletnego pomyślunku, własnej jakiejś elementarnej estetyki, minimalnego zachowania zasad higieny przerażają nas i nagminnie budzą odrazę.

Jednym nożem który lata świetności ma daleko za sobą, mocno nadszarpnięty opłyniętym czasem otrzymujemy przekrojony na pół chleb, potem oczywiście kawałek wędliny, jako w miarę ostre narzędzie posłuży jeszcze do przekrojenia kawałka wędzonki, po czym przetarłszy o kawałek papieru lub torebkę do pakowania otrzymamy kawałek sera żółtego i połówkę twarożku o zapachu pomieszanym tym co było krojone oczywiście na tej samej desce tak sfatygowanej, że tylko kształt nam przypomina że jest to deska do krojenia. Horror na który się oburzamy ale ciągle jeszcze tolerujemy.

Ci którzy nie chcą tego tolerować idą do marketów, gdzie każdy kawałek jest ładnie zapakowany i cały ten makabryczny widok zostaje im zaoszczędzony.

Takiego widoku nikt nie widzi w kuchniach, podczas przygotowywania posiłków za które wydajemy naszą ciężką kasę, zadowoleni że to nas nie dotyczy. Jakże złudne jest to pojęcie. Oszukujemy samych siebie na zasadzie, że tego nie widać. Ale świadomość posiadania jednego noża do wszystkiego jest wśród właścicieli barów, restauracji, małych imbisów jeszcze bardzo szeroko rozpowszechniona.

Nie piszę tego z chęci krytyki, która co prawda się należy, ale z chęci spróbowania dotarcia do świadomości, próby nauczenia czegoś co przydatne jest nam w czasie dzisiejszym a nie przeszłym.

Nie kuchnia na tzw. topie, nie najdroższe urządzenia kuchenne a nóż jest najważniejszym narzędziem w pracy w kuchni.

Na naszym rynku jest wiele firm które wyposażają przemysł gastronomiczny, spożywczy, mięsny w noże. Jest to ogromna oferta której powoli trzeba zacząć się uczyć. Przemysł i naukowcy wykonują ogromną pracę, aby nasze narzędzia pomagały i ułatwiały nam pracę. Tak też jest z nożami.

A jak mają się noże do systemu HACCP ? Genialnie prosto. Zawsze powtarzam, że to co jest proste zwykle okazuje się trudno zrozumiałe. Ale w wypadku noży nie powinno tak być.

Chciałbym w tym wypadku zająć się firmą niemiecką Friedr. DICK GmbH, która jako pierwsza opracowała i wdrożyła system HACCP w nożach w sposób genialnie prosty. Nadając odpowiednie kolory rękojeściom noży, można w prosty sposób z daleka ocenić przestrzeganie higieny. A dokładając jeszcze deskę do krojenia odpowiedniego koloru osiągamy perfekcyjny system HACCP w nożach.

Najprościej wygląda to tak:

SYSTEM HACCP

= mięso = drób
= ryby = warzywa

Genialnie proste.

Czerwony nóż na stanowisko mięsne, niebieski na rybne, żółty na drobiowe a zielony na warzywa.
Przemieszanie noży lub kolorów desek do krojenia wskazuje na brak zachowania higieny.
System bardzo prosty który znalazł swoje miejsce natychmiast po jego opracowaniu.

Higiena widoczna z daleka

 

warzywa
mięso
noże specjalne
drób
ryby



Mamy szeroką ofertą i co dalej ? Czym kierować się przy wyborze i zakupie noży? Skąd wiadomo czy jest wysokiej jakości ? Czym ostrzyć aby nie zepsuć noża zaraz po zakupie? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w następnym odcinku.


Czy wiecie że aby wykonać profesjonalny kuty nóż kuchenny potrzeba wykonać aż 46 operacji technologicznych?

Na ten temat zapraszam do następnych odcinków.

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl