hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

TURYSTYKA

hotelarstwo - 2005 r.

 

Pierwsze globalne dane o hotelach za 2005 r. opublikowane przez HotelBenchmark Survey by Deloitte pokazują, że we wszystkich regionach świata - Europa, Azja i Środkowy Wschód -  dochód na dostępny pokoju (revPAR) wzrastał nieprzerwanie przez cały 2005 rok.

Hotele na Środkowym Wschodzie zachowały pozycję lidera już drugi rok z rzędu i utrzymują dwucyfrowy wzrost revPAR - 21.4 %. Hotele w Azji nie uzyskały tak znakomitych wyników w 2005, chociaż region zarejestrował pokaźny  wzrost w revPAR - 9.1 %, Jednak daleko mu do rekordu osiągniętego w 2004, kiedy to revPAR wzrósł 25%. Hotele w Europie też odnotowały wzrost - ale  revPAR poszedł w górę tylko 4.1 %, to oznacza, iż Europa jest najpowolniej rozwijającym się regionem w świecie.

źródło: ehotelier.com

  frekwencja średnia cena pokoju RevPAR
  2005 zmiana 2005/2004 2005 zmiana 2005/2004 2005 zmiana 2005/2004
  % % US$ % US$ %
Środkowy Wschód 69 -1.1 117 22.8 81 21.4
Azja 72 -0.4 108 9.5 78 9.1
Europa 68 2.3 133 1.7 89 4.1

źródło: HotelBenchmark™ Survey by Deloitte

Wstępne dane za 2005 hoteli sieciowych w Europie

  frekwencja średnia cena pokoju RevPAR
  2005 zmiana 2005/2004 2005 zmiana 2005/2004 2005 zmiana 2005/2004
  % %  Euro %  Euro %
Francja 67,3 0,5 73,8 2,3 49,6 3,1
Wlk. Brytania 74,1 -0,2 116,9 3,6 86,6 3,2
Niemcy 62,2 1,4 79,2 -0,3 49,3 1,9
Hiszpania 65,6 -0,2 87,0 -2,4 57,0 -2,7

Źródło : MKG Consulting database - Official supplier of chain hotels - January 2006 - Przeciętne ceny pokoju i RevPAR w euro (Zawarte wszystkie podatki)
więcej na stronie ehotelier.com

 

Chiny

Chiny w listopadzie 2005 r. odwiedziło 9,9 miliona turystów, co stanowi wzrost o 5,94 %. W okresie styczeń-listopad 2005 r. do Chin przybyło 110,09 miliona turystów, co stanowi wzrost o 1,05 miliona w stosunku do roku ubiegłego. Dochód Chin z turystyki za 11 miesięcy 2005 r. powiększył się o 14,8 % w stosunku do ubiegłego roku i wyniósł 26,98 miliarda dolarów.

Dubaj - Zjednoczone Emiraty Arabskie

Hotele i apartamenty hotelowe w Dubaju w okresie styczeń-wrzesień 2005 r. miały najwyższą w świecie frekwencję - 86 %. Wyprzedzają Nowy Jork z 82,5 % i Singapur z 80 %.
Hotele w Dubaju wygenerowały także najwyższy dochód na dostępny pokój (RevPar 1) w okresie I-IX.2005 - 175,47 dol.( wzrost o 42,3 % w stosunku do 2004 r.), wyprzedzając Nowy Jork i Paryż.
ADR (średnia cena za pokój) dla hoteli w Dubaju  w okresie I-IX.2005 wyniosła - 204,24 dol., co dało Dubajowi drugie miejsce na świecie po Paryżu - 230,77 dol. a przed Nowym Jorkiem - 197,47 dol.
Dubaj ma imponującą liczbę 383 hoteli i apartamentów hotelowych z całkowitą liczbą pokoi 35.396.

Francja

2005 r. potwierdza jeszcze raz solidność francuskiego hotelarstwa, którego RevPAR spadł tylko raz od 1997 r. (-2,4 % w 2003 r .).
Hotele ekonomiczne w 2005 r. wykazały wzrost RevPar, co było skutkiem sprzyjającego trendu przeciętnych cen. Frekwencja w tym czasie spadła 0,2 %, a mimo to  pozostaje na wysokim poziomie (71,7 %).
Hotele 2-gwiazdkowe zanotowały wzrost frekwencji o 1,1 % i poprawę przeciętnej ceny za pokój o 1,9 %.
Hotele 3-gwiazdkowe wykazały wzrost przeciętnej ceny za pokój o 2,9 %, aby nadrobić lekki spadek frekwencji (-0,3 punktu), która wyniosła w 2005 - 62,7 %.
Dla hoteli 4-gwiazdkowych rok 2005 był najlepszy, RevPAR + 4,6 %. Odnotowano lekki spadek przeciętnych cen o 0,2 %. Segment hoteli 4-gwiazdkowych jest silnie zależny od międzynarodowych klientów; splot  kilku pozytywnych czynników w 2005, takich jak stosunek euro do dolara, który przyniósł korzyść Amerykanom, atrakcyjna oferta przewoźników transportu lotniczego - przyczyniły się do utrzymania silnej pozycji tego segmentu.

Malezja

Liczba turystów przybywających do tego kraju: 2000 r. - 10,22 mln, 2004 - 15,7 mln, 2005 r. - przewiduje się liczbę 16,45 mln turystów.

Polska

Z prognoz Instytutu Turystyki wynika, iż do Polski przyjedzie w 2006 r. 16,7 mln turystów. IT oszacował, że do Polski w 2005 r.  przyjechało 15,2 mln . Najliczniejszą grupę turystów w 2005 r. odwiedzających Polskę stanowili Niemcy - 5,7 mln przyjazdów.
Wydatki cudzoziemców w Polsce w trzecim kwartale 2005 roku
Badania przeprowadzone w trzecim kwartale 2005 roku pozwalają oszacować przeciętne wydatki turystów poniesione na terenie Polski na poziomie 152 USD na osobę i 30 USD na jeden dzień pobytu.
Jak podaje Instytut Turystyki wpływy z tytułu przyjazdu cudzoziemców do Polski w 2005 r. wyniosły 6,1 mld dolarów. W 2006 r. szacuje się je na 6,5 mld dol, a w 2007 r. - 6,9 mld. dolarów.
Wstępne wyniki z 2005 r. wskazują na spadek krajowych podróży turystycznych Polaków, zwłaszcza wyjazdów krótkoterminowych.

Tajwan

Prognozuje się, że w 2005 r. nastąpi 15 % wzrost przyjazdów turystów, co stanowi 3,4 mln. W 2003 r. rząd tajwański przyjął sześcioletni plan, aby zwiększyć liczbę turystów do pięciu milionów w 2008 r. Opracowano plan flagowych atrakcji turystycznych. Urzędnicy w każdym mieście i hrabstwie mieli zadanie wybrać jedno najlepsze czyli najbardziej atrakcyjne i interesujące miejsce. Rząd tajwański skierował też swoją ofertę do młodzieży i studentów, tworząc motywacyjne programy dla młodych zawierające upusty, specjalne karty podróży oraz oferty pracy.

Turcja

Według oficjalnych danych, trochę ponad 21 mln obcokrajowców, głównie wczasowiczów, odwiedziło Turcję w 2005, przynosząc 15.3 mld dol. w pierwszych dziewięciu miesiącach roku.
W przemyśle turystycznym w Turcji jest zatrudnionych około 1.5 mln osób.

Wlk.Brytania

VisitBritain opublikował raport o turystyce obejmujący lata 1979-2004, który pierwszy raz ujawnia trendy, które obrazują sektor poruszający się od nadwyżki 17 mld funtów po deficyt, przy podwojonej na przestrzeni tego okresu liczbie turystów.
Raport pokazuje, że liczba turystów wzrosła o 122 %, co stanowi więcej niż 27 mln na przestrzeni lat 1979-2004. Natomiast wydatki podniosły się jedynie o 40 %, co prawdopodobnie wynika z tego, iż turyści w dużej mierze  przebywają u przyjaciół lub krewnych. W 1979 r. przeciętna długość wizyty w Anglii wynosiła 12,5 nocy. Do 2004 r. liczba ta skurczyła się do ośmiu dni.
Powody dla ludzi odwiedzających Anglię też zmieniały się drastycznie od 1979 r. Wtedy prawie 45 % przyjeżdżało na wakacje. Dzisiaj ta proporcja zmniejszyła się do 34 %. Najszybszy wzrost w liczbie gości przypada na odwiedziny przyjaciół i krewnych - wskaźnik wynosi 249 %, co stanowi 8 milionów. Liczba gości biznesowych też wzrosła o wiele bardziej niż turystów - do 212 % w porównaniu z 68 % w 1979 r.
Jest w tych liczbach o turystyce też dobra wiadomość. Anglia nadal notuje dużą liczbę turystów, a ponadto turystyka stała się dużo mniej sezonowa niż miało to miejsce w 1979 r.
VisitBritain uważa, że należy pobudzić i zachęcić do działania gospodarkę turystyczną, gdyż nie można zignorować faktu, iż wydatki turystów przyjeżdżających do Anglii nie podniosły się w tak znaczącym stopniu na przestrzeni lat 1979-2004. Stąd najpierw należy sklasyfikować atrakcje, cele i zbadać markę Wlk.Brytanii, aby prosperować w coraz bardziej konkurencyjnym rynku globalnym.

 

1) Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja= liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp.

źródła: www.ehotelier.com; www.visitbritain.com; www.mgip.gov.pl

[red. hotelarze.pl - 11.01.2006, uzupełnienie - 20.01.2006]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl