hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

TURYSTYKA

Informacje, ciekawostki

13.11.2006 | Kraje z najlepszą marką

Najlepszą markę w świecie ma Australia, wyprzedzając Stany Zjednoczone i Włochy - wynika z badania Country Brand Index 2006.

Badanie zostało przeprowadzone przez międzynarodową firmę konsultingową wyspecjalizowaną w rozwoju marek FutureBrand i agencję public relations Weber Shandwick. Ranking bierze pod uwagę marki  krajów i bada nowe zjawiska w podróżach i turystyce – najszybciej rozwijającym się światowym sektorze gospodarki. Spośród krajów naszego regionu Europy najlepsze miejsce odnotowały Czechy – 9. w kategorii „Kultura i sztuka” i Węgry – 10. w kategorii „Warte poniesionych wydatków”. W sumie na liście najlepszych marek krajów we wszystkich kategoriach znalazło się 45 państw.
W tym elitarnym gronie zabrakło Polski. Wschodzącymi gwiazdami światowej turystyki są Chiny, Chorwacja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W ciągu najbliższych pięciu lat mają one stać się głównymi celami podróży.
 
W tworzeniu indeksu marek krajów uczestniczyło ponad 1,500 turystów oraz ekspertów w dziedzinie turystyki i hotelarstwa.
 
"Kraje nie powinny postrzegać siebie jak produkty. Marka kraju to coś więcej niż sama turystyka. Na jego wizerunek wpływają również: eksport, inwestycje, handel i przemysł”, powiedziała Rina Plapler, dyrektor wykonawczy w FutureBrand. „Troska o markę kraju stwarza wiele możliwości zarówno dla krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się."

CBI 2006 – Kraje najlepsze w poszczególnych kategoriach:

Wyjątkowe Indie
Atrakcyjne historycznie Egipt
Egzotyczne Peru
Przyjazne rodzinie Stany Zjednoczone
Do plażowania Bahamy
Z najpiękniejszymi krajobrazami Nowa Zelandia
Z najbogatszym życiem nocnym Włochy
Na zakupy Stany Zjednoczone
Najbezpieczniejsze Kanada
Warte swojej ceny Tajlandia
Dla biznesmenów Stany Zjednoczone

CBI 2006 – Wschodzące gwiazdy:

1 Chiny
2 Chorwacja
3 Zjednoczone Emiraty Arabskie
4 Republika Południowej Afryki
5 Argentyna
6 Chile
7 Wietnam
8 Kostaryka
9 Peru
10 Turcja

"Skoro podróże i turystyka są przemysłem napędzającym niektóre krajowe gospodarki, to rządy powinny skupić większą uwagę nie tylko na "sprzedaży kraju", ale również na polepszaniu doświadczeń i wrażeń każdego przyciągniętego turysty", powiedział René A. Mack, dyrektor działu podróży w agencji public relations Weber Shandwick.

Z badania wynika, że dzisiejsi turyści coraz częściej stawiają na „atrakcje spoza przewodnika”, a głównym źródłem pomysłów na kolejne wyjazdy i źródłem pozyskiwania informacji o wybranym kraju stał się Internet.

Nowe zjawiska w turystyce:
1  "Turysta turyście" – nowe pokolenie nie polega już na wiedzy „ekspertów od turystyki”. Rozwój technologii stworzył możliwość odwiedzania niezliczonej ilości stron internetowych
i blogów, na których turyści tworzą społeczności. Podróżujący korzystają z doświadczeń innych i współpracują ze sobą poprzez Sieć.
2   "Niedostępność napędza popyt" – Podróżujący poszukują atrakcji niedostępnych dla większości innych turystów. Im trudniej gdzieś dotrzeć lub coś zrobić, tym bardziej pożądane są takie nowe doświadczenia.
3  "Pod opieką rodaków" – Wiele firm turystycznych zatrudnia rodaków turystów, których obsługuje. Znajomość języka obcego już bowiem nie wystarcza, a turyści coraz częściej wolą znajdować się pod opieką kogoś ze swojego własnego kraju.

Metodologia
Metodologię tworzenia rankingu marek państw opracowała firma FutureBrand. Na końcowy wynik składa się badanie ilościowe na zróżnicowanej globalnie próbie oraz analiza jakościowa z udziałem ekspertów i z wykorzystaniem danych o poszczególnych krajach. W badaniu CBI 2006 uczestniczyło ponad 1500 respondentów z obu Ameryk, Europy, Azji i Bliskiego Wschodu. Badani zostali dobrani w ten sposób, by znalazły się wśród nich osoby często podróżujące za granicę swojego kraju (częściej, niż raz do roku) w wieku 21-65 lat, zachowując odpowiednią równowagę między ilością kobiet
i mężczyzn. Pod uwagę wzięto zarówno podróże służbowe, jak i prywatne. W przedsięwzięciu uczestniczyło ponad 35 międzynarodowych ekspertów zajmujących się przemysłem turystycznym (autorzy przewodników, redaktorzy, analitycy i hotelarze). Aby zapewnić obiektywną opinię, eksperci reprezentowali różne regiony świata. źródło: wirtualnemedia.pl

01.06.2005 | Szwecja jako trzeci kraj w Europie po Norwegii i Irlandii wprowadziła zakaz palenia w miejscach publicznych.
Od 01.06.2005 r. obowiązuje on w restauracjach, barach, kawiarniach, pubach i nocnych klubach. W barach pojawiły się już urządzenia z substytutami papierosów.
 Właściciele lokali są pozytywnie nastawieni do ustawy antynikotynowej, którą parlament uchwalił rok temu. Koronny argument za wprowadzeniem zakazu palenia stanowiło zapewnienie lepszych warunków pracy 60 tysiącom ludzi zatrudnionych w kawiarniach, restauracjach i pubach. [źródło: rzeczpospolita.pl]

10.09.2004 | Raport UOKiK z kontroli wzorców umownych oferowanych konsumentom przez organizatorów turystyki - pełny tekst
Centrala UOKiK sprawdziła wzorce umowne stosowane przez wybrane firmy działające na rynku ogólnopolskim (Triada, Neckermann, TUI) nie stwierdzając, by naruszały interesy konsumentów. Natomiast Delegatury UOKiK skontrolowały 125 przedsiębiorców działających na ich terenie – zwłaszcza tych, których wzorce umowne sprawdzano podczas ubiegłorocznego badania. Wówczas na 229 skontrolowanych firm, niedozwolone klauzule stosowało 135 (60 proc).
Wyniki tegorocznej kontroli wskazują, że 111 przedsiębiorców, których wzorce umowne kwestionowano w 2003 roku, uwzględniła zastrzeżenia i w całości bądź części zastosowała się do zaleceń UOKiK.
Do organizatorów turystyki stosujących wzorce umowne, których postanowienia godzą w prawa konsumentów, skierowano szereg uwag i zaleceń. Część przedsiębiorców uwzględniła w całości lub w części wskazówki UOKiK. W pozostałych przypadkach Urząd skierował sprawy do sądu (26 firm) oraz wydał łącznie dziewięć decyzji o naruszeniu zbiorowych interesów konsumentów.   źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

07.10.2004 | PART opracowuje "Strategię rozwoju ruchu turystycznego w województwie warmińsko-mazurskim poprzez turystyczne wykorzystanie Lotniska Szczytno-Szymany" - poinformował PAP prezes spółki Porty Lotnicze Szczytno-Szymany, Tomasz Starowieyski.

04.10.2004 | Nadmorski boom inwestycyjny w Bułgarii
Jeszcze kilka lat temu za cenę, jaką płaci się za małe mieszkanie w Warszawie, można było nabyć spory dom na bułgarskim wybrzeżu. Obecnie ceny nieruchomości nad Morzem Czarnym znacznie wzrosły i rosną nadal. Sprzyja temu stały i szybki wzrost liczby przyjeżdżających tu turystów zagranicznych (w ostatnich 2 latach o 15 proc. rocznie) i jeszcze szybszy wzrost wpływów z turystyki.
Specjaliści biją na alarm, bo w nadmorskich kurortach już jest za mało zieleni, za wiele hałasu, są one nadmiernie zagęszczone. Na przykład w Słonecznym Brzegu, który projektowano w czasach komunistycznych na 12,5 tysiąca łóżek i który miał tonąć w zieleni, łóżek jest już 35 tysięcy. W ostatnich latach jedynie w tym kurorcie zainwestowano łącznie 600 mln euro, jest tam już 200 hoteli.
Wielkiemu budowaniu towarzyszy szybki wzrost cen nieruchomości. Cena 1 mkw. działki budowlanej w południowej części wybrzeża wynosi od 30 do 180 euro, a na północy (okolice Warny) sięga nawet 200-300 euro. Wśród nabywców jest coraz więcej obcokrajowców, głównie Brytyjczyków, Skandynawów, Holendrów, lecz także Rosjan i Czechów. Cena metra kwadratowego mieszkania w oddawanych ostatnio do użytku enklawach mieszkaniowych na wybrzeżu wynosi od 600 do 1,2 tys. euro. źródło: rzeczpospolita.pl

30.09.2004 | Wielka kampania Krakowa
Kraków rozpoczął pierwszą w swojej historii kompleksową kampanię reklamową, której zadaniem jest przyciągnięcie turystów na weekendowe przyjazdy do miasta. Reklamy pojawiły się już w radiu, wkrótce będą w internecie, prasie oraz na billboardach. Koszt kampanii to ok. 300 tys. zł.
kampania skierowana jest przede wszystkim do młodych osób mieszkających w największych polskich miastach, potrafiących spontanicznie podjąć decyzję o weekendowym wypadzie do Krakowa. Hasłem przewodnim jest "Kraków. Tu każdy weekend przechodzi do historii".
Trwająca miesiąc kampania rozpoczęła się już w radiu, gdzie na antenie kilkunastu rozgłośni ogólnopolskich i regionalnych pojawiają się 15 sekundowe spoty reklamowe. Od początku października w takich miastach jak: Warszawa, Łódź, Poznań, Katowice, Lublin czy Częstochowa zawisną 240 billboardy. Hasłami - "120 kościołów, 90 klubów. Jest gdzie chodzić" oraz "Bajgle, sushi, gołębie. Jest co zjeść" - będą zachęcać do odwiedzania krakowskich zabytków, klubów i restauracji. źródło: wirtualnemedia.pl

26.09.2004 | Biura turystyczne w szarej strefie?
Biura podróży upadną lub przejdą do szarej strefy - alarmuje prezes Izby Turystyki Ziemi Łódzkiej. Wszystko dlatego, że nie będą miały pieniędzy na horrendalnie drogie ubezpieczenia OC
Działające od 45 lat łódzkie biuro chciało wykupić polisę w PZU. Stawka wyniosła 72 tys. euro. To ponad 320 tys. zł. - I żadnego wytłumaczenia, skąd ta kwota - narzeka prezes biura. - Gdybym chciał wliczyć tę stawkę w koszt imprezy, każdy uczestnik musiałby zapłacić za nią ponad 300 zł więcej. To nierealne. Przed dwoma laty jego biuro płaciło 1 tys. zł, rok temu - 3 tys. W tym roku biuro nie opłaci OC. Podpisało umowę z innym biurem, które ma wykupione ubezpieczenie. Wprawdzie biuro nie będzie już formalnie organizatorem wyjazdów, lecz będzie działać na zlecenie biura-kooperanta.
Zdaniem prezesa Izby Turystyki Ziemi Łódzkiej Jacka Rybskiego upadły te biura, które organizowały przede wszystkim wycieczki lotnicze, także do Afryki. A stawki ubezpieczeń wzrosły dla wszystkich. - Najbardziej uderzą w solidne, mniejsze biura, które proponują wyjazdy autokarowe po Polsce i Europie, szczególnie w organizatorów wycieczek szkolnych, na których ustala się minimalną marżę - przewiduje Rybski.
Twierdzi, że część z nich może upaść, inne przejdą do szarej strefy. - A tam nie będą płacić ani składek OC, ani podatków - alarmuje.
W departamencie turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy powiedziano nam, że resort "wie o problemie i obiecuje pomoc". Według przedstawiciela departamentu, z którym rozmawialiśmy, nad rozwiązaniem problemu pracują Polska Izba Turystyki i Polska Agencja Rozwoju Turystyki. Jednym z pomysłów jest utworzenie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych.  źródło: gazeta.pl

22.09.2004 | Sukces promocji Czech
Intensywna kampania promocji turystyki, prowadzona przez Czechów od wiosny. przynosi rezultaty. Ministerstwo ds. Rozwoju Lokalnego poinformowało właśnie, że w pierwszym półroczu 2004 liczba turystów zagranicznych w Czechach wzrosła o 16 % w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Kampania reklamowa, kosztowała 30 milionów koron (954.541 euro).
W pierwszej połowie tego roku Czechy odwiedziło prawie 3,6 mln gości z zagranicy. Najwięcej przyjeżdża Niemców, a kolejne miejsca na turystycznej liście zajmują Słowacy, Brytyjczycy, Włosi, Polacy, Amerykanie i Austriacy.
Na początku 2005 roku rusza kolejna kampania. Tym razem spoty reklamowe będą zachęcać Polaków i Austriaków do odwiedzenia Czech oraz przekonywać samych Czechów do zalet spędzania urlopu w kraju. źródło: wirtualnemedia.pl

29.07.2004 | GUS wydał publikację „Turystyka w 2003 roku”.
Polska, w porównaniu z krajami UE, posiada małe zasoby w postaci miejsc noclegowych w turystycznych obiektach zbiorowego zakwaterowania w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców. Wskaźnik ten dla hoteli i podobnych obiektów w krajach UE w 2002 r. wynosił od 33 w Polsce i 34 na Litwie do 574 w Grecji i 699 w Austrii.
Jeśli chodzi o stopień wykorzystania hoteli i podobnych obiektów to jest on zbliżony do średniego w krajach Unii Europejskiej. W 2002 r. w Polsce stopień wykorzystania hoteli i podobnych obiektów noclegowych netto wyniósł 30,4%, a w krajach Wspólnoty (tych, dla których dane są dostępne), kształtował się od 25,4% w Hiszpanii do 53,6% w Luksemburgu (54,9% w 2001 r. we Francji).
Na uwagę zasługuje zróżnicowany w krajach UE udział turystów zagranicznych w korzystaniu z noclegów w obiektach zbiorowego zakwaterowania, który zawierał się w przedziale od 91% w Luksemburgu (81% w Estonii) do 14% w Niemczech (16% w Polsce).
W 2003 r. podobnie jak w roku 2002, najwięcej gości przyjęły hotele – 6,9 mln osób, a następnie ośrodki wczasowe - 1,6 mln osób oraz ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe – 1,3 mln. Najwięcej osób skorzystało z hoteli, moteli i pensjonatów w czerwcu – 728,8 tys. osób, natomiast najmniej w styczniu – 443,4 tys. Największą liczbę wynajętych pokoi (w hotelach, motelach i pensjonatach) zanotowano w województwach: mazowieckim – 1,7 mln, małopolskim – 1,2 mln i dolnośląskim – 1,1 mln.
Turyści zagraniczni stanowili 23% ogółu osób korzystających z noclegów w 2003 r., przy czym w hotelach odsetek ich wyniósł 38%, a na przykład na kempingach - 17%.
W obiektach noclegowych turystyki w całym 2003 r. udzielono 45,3 mln noclegów (w tym 7,8 mln - turystom zagranicznym). 12,7 mln noclegów udzielono w hotelach (w tym turystom zagranicznym 5,2 mln), 10,1 mln - w ośrodkach wczasowych, 5,1 mln - w zakładach uzdrowiskowych i 4,4 mln - w ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych.  źródło: Główny Urząd Statystyczny.

Rozpoczął się sezon wakacyjny i już mamy pierwsze bankructwo biura podróży
źródło IAR 14.05.2004.  Biuro Eurotour zbankrutowało a turyści są w Egipcie
Zbankrutowało warszawskie biuro podróży Eurotour. Blisko 90-ciu klientów firmy przebywa w tej chwili w Egipcie.
Zarząd biura już zwrócił się do wojewody mazowieckiego o pomoc w zorganizowaniu powrotu turystów do kraju. Turyści wypoczywali w Hurgadzie i Szarm el Szeiku. Cała, 87-osobowa grupa powróci już wkrótce do kraju. Za specjalnie wyczarterowane loty zapłaci wojewoda mazowiecki. Natomiast prawie 150-osobowa grupa, która dziś i jutro miała wylecieć na wakacje, już nigdzie nie pojedzie. Wszystkie imprezy organizowane przez Eurotour odwołano.
Dodatkowo sytuacja tych, którzy przebywają w Egipcie może się skomplikować. Do Urzędu Wojewódzkiego docierają niepokojące informacje o tym, że warszawskie biuro podróży nie uregulowało wszystkich płatności w egipskich hotelach.
O odszkodowania i zwrot pieniędzy turyści już teraz mogą zwracać się do firmy ubezpieczeniowej, jednak koszty jakie pokryje ubezpieczyciel nie przekroczą kwoty 500 euro od osoby.

U S T A W A z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

Załącznik nr 3 - Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%

Poz Symbol PKWiU Nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)
140. ex 55.2 Usługi świadczone przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15)

Objaśnienia:
1) ex - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania,

Załącznik nr 4  - Wykaz usług zwolnionych od podatku
-  Usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie przetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Gastronomia - ceny w I kw. 2004 r.

Spośród pozostałych podstawowych grup towarów i usług w I kwartale 2004 r. wzrosły ceny w  w grupach “restauracje i hotele” oraz “inne towary i usługi” (po 0,3%).
W I kwartale 2004 r. ceny żywności i napojów bezalkoholowych w okresie styczeń–marzec 2004 r. podniesiono o 1,6% (wobec 0,5% w analogicznym okresie ub. roku). Znacznie wzrosły w tym okresie ceny cukru (o 6,0%, wobec spadku przed rokiem o 0,4%), warzyw (o 5,9%) oraz pieczywa i produktów zbożowych (o 2,6%, w tym mąki – o 7,6%). Podrożało także mięso (o 1,0%, w  tym drobiowe – o 4,2%, wołowe – o 1,2%, a wieprzowe – o 0,4%), oleje i pozostałe tłuszcze (o 0,9%), owoce (o 0,6%) oraz produkty w grupie “mleko, sery i jaja” (o 0,2%). Ceny ryb pozostały w marcu br. na poziomie zbliżonym do notowanego w grudniu 2003 r.. Napoje bezalkoholowe podrożały w I kwartale br. o 0,7%. W I kwartale br. wyroby tytoniowe podrożały o 0,4% (wobec 0,5% przed rokiem), a napoje alkoholowe – o 0,1% (wobec spadku o 0,5% przed rokiem).
W marcu 2004 r. ceny wyrobów tytoniowych wzrosły o 0,2%, a napojów alkoholowych – utrzymały się na poziomie z poprzedniego miesiąca.
W marcu br. ceny żywności i napojów bezalkoholowych rosły znacznie szybciej niż w lutym (0,8%, wobec 0,3%). Po spadku w poprzednim miesiącu, wzrosły ceny owoców (o 2,3%) oraz mięsa (o 1,0%). Nadal notowano wysoki (choć niższy niż w lutym) wzrost cen cukru (2,2%). Podrożały również warzywa (o 1,9%), pieczywo i produkty zbożowe (o 0,8%) oraz oleje i pozostałe tłuszcze (o 0,1%). Nieznacznie obniżyły się natomiast ceny ryb oraz artykułów w grupie “mleko, sery i jaja” (po 0,1%). Ceny napojów bezalkoholowych utrzymały się na poziomie zbliżonym do notowanego w lutym br.
źródło GUS

Zdaniem wielu analityków zawodami przyszłości, którymi na pewno warto się bliżej zainteresować są m.in.:

  • internetowe zawody przyszłości (m.in. dydaktyk medialny, traffic manager, telepracownik),

  • zawody w służbie społeczeństwu: dietetycy, rehabilitanci, fizykoterapeuci, lekarze domowi, psycholodzy, psychoterapeuci.

  • menadżerowie kultury: organizatorzy czasu wolnego, organizatorzy podróży, menedżer kultury

  • Nauczyciele i szkoleniowcy: trenerzy, nauczyciele

  • hotelarze: organizator usług hotelarskich

Definicje, dane statystyczne.

Sektor usług turystycznych - obejmuje kompleksową obsługę turystyczną związaną z zakwaterowaniem, wyżywieniem i transportem. Wg grup Polskiej Klasyfikacji Działalności zaliczamy

  • zakwaterowanie: hotele, pozostałe obiekty noclegowe turystyki i inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania,

  • wyżywienie: restauracje, bary, stołów i catering,

  • transport i działalność wspierająca: transport kolejowy, pozostały transport lądowy, morski i przybrzeżny transport wodny, śródlądowy transport wodny, rozkładowy transport powietrzny, pozarozkładowy transport powietrzny, działalność agencji turystycznych, pilotów i przewodników wycieczek; pozostała działalność związana z turystyką, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

Gospodarka turystyczna - obejmuje działalność przemysłową i usługową, której końcowy produkt podlega konsumpcji turystycznej. Zatem w zakresie gospodarki turystycznej mieścić się będzie zarówno produkcja i konsumpcja dóbr oraz usługi stricte turystyczne, jak i częściowo wykorzystywane w turystyce, czyli:.

  • produkcja i sprzedaż sprzętu sportowo-rekreacyjnego itp, produkcja i sprzedaż środków transportu, sprzedaż paliw, budownictwo obiektów turystycznych i infrastruktury, przetwórstwo i sprzedaż żywności, produkcja odzieży i obuwia, usługi finansowe i ubezpieczeniowe, edukacja kadr turystycznych, kursy, szkolenia - także dla turystów, pozostałe tj. produkcja i sprzedaż map, pamiątek, toreb i walizek, błon fotograficznych itp.

Tempo wzrostu sektora usług turystycznych w latach 1997-2001 było niższe niż średnio w całej gospodarce. Przyczyną była relatywnie słaba dynamika usług transportowych powiązanych z turystyką. Głównie miał na to wpływ fakt, że turyści coraz częściej korzystają z tanich środków transportu, lub podróżują własnymi samochodami. Natomiast zakwaterowanie i żywność charakteryzowały się znacznie wyższą dynamiką wartości dodanej niż przeciętnie cała gospodarka.

Udział sektora usług turystycznych na bazie danych z okresu 1997-2001 w PKB Polski wyniósł 2,3 %, natomiast gospodarki turystycznej w tym samym okresie wyniósł średnio ok. 4.6 % (źródło: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową).

Według danych GUS liczba pracujących w sekcji Hotele i restauracje wyniosła na koniec 2001 r. ok. 217.000, w 2000 r. - 226.000. Warto zauważyć, że przeciętna zmiana liczby pracujących w całej gospodarce w roku 2001 w porównaniu z rokiem 1995 wyniosła ok. 1,3 % a w sekcji Hotele i restauracje ok. 14,3 % Analogicznie w porównaniu z rokiem 2000, w całej gospodarce przeciętna liczba pracujących spadła o ok. 0,6 %, a w sekcji Hotele i restauracje wzrosła o ponad 2,9 %.

O potencjale sektora turystycznego decydują przedsiębiorcy prywatni, gdyż znaczenie państwa w finansowaniu rozwoju i unowocześnianiu branży turystycznej jest znikome. Regiony słabo rozwinięte pod względem zaplecza turystycznego są wciąż postrzegane przez inwestorów jako nieatrakcyjne. Stąd dysproporcja w poziomie rozwoju bazy turystycznej pomiędzy wiodącymi województwami a słabo rozwiniętymi będzie się powiększać. Największe nakłady inwestycyjne w sekcji Hotele i restauracje w 2001 poniesiono w woj. mazowieckim - 336,2 mln zł, dolnośląskim - 256,6 mln zł, wielkopolskim - 137,0 mln zł. Dla przykładu w  woj.świętokrzyskim - 8,5 mln zł.


Podstawowym wskaźnikiem obrazującym sytuację na rynku jest wartość hotelu na rynku mierzona wartością pokoju. W latach 1993 – 2001 wartość pokoju hotelowego w Europie wzrosłą o 52,7% i w 2001 roku wyniosła 228,4 tys. Euro to jest o 2,6% mniej niż w 2000 roku. Eksperci przewidują, że w latach 2002-2003 wartość pokoju może wzrosnąć o 2,5%. W 2001 roku na pierwszym miejscu znajdował się Londyn ze średnią ceną za pokój wynoszącą 481,3 tys. Średnia wartość pokoju hotelowego w Warszawie w 2001 roku wynosiła 147,8 tys. Euro i była niższa o 35,3% niż średnia europejska.
Na rynku europejskim od kilku lat dominują transakcje dotyczące bazy hotelowej w Wielkiej Brytanii. Według badań Insignia Hotels w 2001 roku obrót hotelami w Europie wyniósł 11,3 mld Euro i 63% tej kwoty przypada na transakcje w Wielkiej Brytanii.
Do większych transkacji zrealizowanych w Europie Środkowej zaliczyć należy: sprzedaż w 2002 roku Sheraton-Sofia Balkan (128,0 tys. Euro za pokój), Hotel Praha w Pradze (141,0 tys. Euro), Hyatt Regency (Atrium Hotel) w Budapeszcie (142,0 tys. Euro) oraz sprzedaż w 2001 roku hoteli: Four Seasons Hotel Prague w Pradze (430,0 tys. Euro), Hyatt Regency w Budapeszcie (72,0 tys. Euro), wspomniany Inter-Continental w Warszawie (430,0 tys. Euro), Nevskyj Palace w Petersburgu (599,0 tys. Euro).


W 2001 roku wykorzystanie pokoi hotelowych w Unii Europejskiej wyniosło 68,3% i było o 2,8 punkty procentowe niższe niż w 2000 roku.
Deloitt & Touche w swym listopadowym raporcie informuje, że po pierwszych dziesięciu miesiącach 2002 roku wykorzystanie bazy hotelowej wynosiło: 81,7% (wzrost o 13,5%) w Londynie, 77,5% (spadek o 4,4%) w Amsterdamie, 61,4% w Berlinie (spadek o 6,0%),  59,6 % (spadek o 2,9%) w Wiedniu. W tym samym czasie średnia cena za pokój wynosiła: Rzym - 167 USD (wzrost o 14,9%), Paryż - 164 USD (wzrost o 8,9%), Berlin - 93 USD (wzrost o 12,1 USD), Wiedeń -  89 USD (wzrost o 2,2%).

Warto przypomnieć ofertę warszawskiego hotelu w 1901 r. Najistotniejsze i obowiązujące do dzisiaj jest to, iż już wtedy miarą atrakcyjności i zarazem sukcesu hotelu było przedłożenie gościowi wachlarza usług a nie tylko pojedynczej usługi, ale najważniejsze było stworzenie aury wokół hotelu.
Hotel Bristol został otwarty w 1901 r. Był to 8-kondygnacyjny budynek - najwyższy wówczas w Warszawie. W frontowych elewacjach mieściło się 8 sklepów. Na parterze - cukiernia, kawiarnia, sala bilardowa z 12 bilardami, hall z częścią wydzieloną na czytelnię i bibliotekę, oraz szereg sal restauracyjnych: kolumnowa - największa ze 150 miejscami, z galerią dla orkiestry, biała  - wykorzystywana na bale, bankiety. Z tej sali przechodziło się do na taras - werandę oszkloną, w której w pięciu wnękach utworzono rodzaj współotwartych gabinetów. Siedząc na tarasie można było podziwiać ogródek, pośrodku którego była fontanna - wieczorem podświetlona kolorami. Pod drugiej stronie tarasu mieściła się mniejsza sala jadalna dekorowana drewnem.
Na I piętrze urządzono szereg bogato dekorowanych gabinetów dających się łączyć w większe grupy sal lub zamykać oddzielnie. Na tym piętrze znajdowała się także pierwsza w Warszawie pralnia mechaniczna.
W hotelu była zamontowana winda dla gości oraz 9 wind gospodarczych. W piwnicach umieszczone były m.in. składy win, trzy kuchnie, spiżarnie, piekarnia oraz fabryka lodu. Na dachu hotelu na olbrzymiej platformie był zamontowany trzepak do dywanów.
W hotelu mieściły się liczne zakłady usługowe: biuro pocztowo-telegraficzne, biuro informacyjne, biuro podróży, zakład fryzjerski, księgarnia, zakład fotograficzny, kwiaciarnia. Ponadto w hotelu znajdowało się wydzielone pomieszczenie - przechowalnia bagażu. W hotelu nie zapomniano o chorych gościach i ich służbie, dla których urządzono odseparowane dwa pokoje, większy z wanną, umywalnią i drugi mniejszy dla pielęgniarki lub lekarza.
Biorąc pod uwagę, że mamy rok 1901 trudno się dziwić, że dzisiejsze atrybuty - bez przestrzegania których hotel czy restauracja zostaną zamknięte - higiena, czystość a ponadto funkcjonalność czy wygoda nie były istotne. Wówczas dla projektantów luksusowych hoteli wystrój i ogólna atmosfera były najważniejsze, dlatego w hotelu liczącym 200 pokoi, tylko 24 dysponowały łazienkami.

Wdrażamy innowacje.
W wypowiedziach osób przedsiębiorczych przewija się kilka wspólnych myśli, ale wprowadzanie innowacji w prowadzonym już biznesie wiedzie prym. Nie oznacza to że należy, wręcz nie wolno wprowadzać nowych koncepcji, należy działać według sprawdzonych standardów i sprawdzonych koncepcji. Wystarczy obserwować, co dzieje się w branży na świecie, odwiedzić najprężniej działających i zapoznać się z panującymi tam standardami, w tym z najnowszymi. Po prostu powinniśmy poznać różne koncepcje prowadzenia biznesu. Poprzez kojarzenie faktów, analizę przyczyn słabych wyników opracowujemy własną optymalną strategię.W obserwacji bierzemy pod uwagę kilka istotnych elementów:

  • obserwując potrzeby zwykłych ludzi,weryfikujemy ich powszechność i autentyczność

  • odnosimy się z rezerwą do swojej wiedzy i niedowierzamy intuicji, bo dopiero w praktyce przekonamy się, czy spełniliśmy oczekiwania ludzi,

  • odnajdujemy przyczynę aktualnych kosztów i jeżeli wynika ona ze stosowanych od lat szablonów, poszukujemy rozwiązań tańszych.

  • orientujemy się, jaki jest stan wiedzy i czy jest szansa na wdrożenie planu zawierającego rozwiązania o narzuconym kryterium kosztów;

  • przeprowadzamy próby, aby zweryfikować w praktyce przypuszczenia dotyczące cech innowacyjnej usługi, pamiętając że każda próba to jakiś koszt.

Należy pamiętać, że niektóre elementy rozwiązań należy poszukać, gdyż należą do rzadkości.  Dzięki cierpliwości, dociekliwości i bacznej obserwacji możemy wprowadzić zmiany w naszej dotychczasowej ofercie - niejednokrotnie jedną i to często drobną innowację, która naszą usługę wysunie na czoło rynkowego wyścigu.

Wskaźniki wartości klienta.
Szacując wartość klientów, nie należy zakładać, że duża firma to od razu duży zysk. Dość często zdarza się, że gdy policzymy koszty obsługi klientów stwierdzamy, że niektórzy z największych naszych klientów wręcz przynoszą straty. Dlaczego ? W przypadku dużych klientów cykle handlowe są z reguły dłuższe, marże zysku znacząco niższe, a wymagania w zakresie obsługi niezwykle wyśrubowane. Stąd należy dokładnie się przyjrzeć, czy czasami klienci generujący mniejsze obroty w rzeczywistości przysparzają większe zyski niż klienci z górnej półki, bowiem koszt obsługi tych pierwszych był znacząco niższy.
Trudno też nie wspomnieć, bo należy zauważyć i docenić siłę grupy klientów, których wartość nie wynika z bezpośrednich zakupów usług lub wzajemnego uczenia się, ale z faktu, że są opiniotwórczy albo wywierają wpływy "napędzające" nam nowych klientów. Jeśli więc zamierzamy poświęcić szczególną uwagę swoim najbardziej wartościowym klientom, musimy pamiętać, że na rzeczywistą wartość tych klientów składają się następujące elementy:
1. całkowita wartość relacji z daną firmą
2. możliwa do uzyskania wartość tych relacji
3. zysk osiągany w ramach aktualnych relacji
4. wiedza, jaki zysk mogą przynieść w przyszłości kontakty z tym klientem
5. wpływ, jaki dany klient może wywrzeć na innych klientów.
 

Sieci hotelowe w Polsce

W Polsce międzynarodowe systemy hotelowe pojawiły się w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W 1980 r. funkcjonowały 3 systemy, w 1990 r. było ich 7, a w 2001 - 19.

Do połowy lat dziewięćdziesiątych hotele systemowe nie stanowiły odczuwalnej konkurencji dla polskich hoteli. Spadek stopnia wykorzystania polskich hoteli nastąpił wraz ze wzrostem potencjału hoteli należących do międzynarodowych sieci hotelowych. Wg GUS cały potencjał hotelarstwa polskiego - stan na dzień 31.07.2001 r.  -  wynosił 966 hoteli i 51,8 tys. pokoi. W 2001 r. średni hotel w Polsce liczył 54 pokoje, natomiast np. średnia  w łańcuchu Holiday Inn wynosiła 188 pokoi.

Wybrane Międzynarodowe sieci hotelowe działające w Polsce w 2001 r.

  Bass Hotels and Resorts Accor Marriott International Best Western Starwood Hotels and Resorts Carlson Hospitality Worldwide Hyatt Hotel and Resorts
 pozycja w światowym
 rankingu
2 3 4 7 7 8 9
 liczba hoteli na świecie 3.112 3.488 2.043 7.065 738 707 200
 liczba pokoi na świecie 497.889 389.437 383.200 307.737 228.382 129.994 83.323
 marki kontrolowane
 działające w Polsce
Holiday Inn,
Inter Continental
Sofitel, Mercure, Novotel, Ibis Marriott Best Western Sheraton,
Westin
Radisson SAS Hyatt Hotels

Pierwszą na świecie grupą kapitałową jest Cendant. Skupia 6.442 hotele i 539,9 tys. pokoi.

Hotele sieci Courtyard by Marriott

Hotele Grupy Envergure

 

Sieci gastronomiczne w Polsce

19 systemów franchisingowych działa w polskiej gastronomii. Sektor ten stanowi 15,6 % wszystkich systemów tego typu.

Jedną z pierwszych sieci franchisingowych w Polsce jest McDonald's. Aktualnie w oparciu o umowę franczyzy koncern skupia 42 obiekty. Restauracje prowadzą samodzielni przedsiębiorcy, których własne lokale przyjęły nazwę McDonald's. Rekordzistą pod względem ilości jest Warszawa z 35 punktami. Do dziś McDonald's Polska zainwestował blisko 650 mln zł.

Telepizza Poland obecnie prowadzi 75 restauracji w całej Polsce, w tym 15 we franchisingu.

Drugą, obok McDonalds najbardziej znaną siecią franchisingową w Stanach Zjednoczonych jest siec barów Subway. Na razie w Polsce działają 2 restauracje, ale firma planuje w najbliższym czasie otworzyć kolejne.

01.06.2005 r. | Prawie 565 mln zł wyniosły w 2004 roku przychody McDonald's Polska, największej sieci restauracji typu fast food.
Firma osiągnęła w naszym kraju zysk netto na poziomie ok. 35,5 mln zł. Koncern zainwestował w Polsce ponad 650 mln zł. W kilkudziesięciu miastach działa 208 restauracji, w samej Warszawie jest ich 37. McDonald's Polska zatrudnia ponad 10 tys. pracowników. [źródło: rzeczpospolita.pl]

Gastronomia

Wyszczególnienie 1995 2000 2001 2002
Przychody z działalności gastronomicznej (ceny bieżące) w mln zł, w tym: 7027 15381 16297 16624
Ze sprzedaży napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych 2679 4296 4413 4469
Z produkcji gastronomicznej 3074 7741 8431 8644
         
Liczba placówek gastronomicznych (stan na dzień 31.12), w tym: 60845 84342 87020 89539
Restauracje 4857 8519 8725 8813
Bary 23493 36436 37697 39058
Stołówki 3815 7010 7175 7250
Punkty gastronomiczne 28680 32377 33423 34418

[hotelarze.pl]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl