hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

GASTRONOMIA

Zawód Kucharz

Leszek GRYKA

Zapytaj eksperta

Świat zmienia się nieustannie.
Ciągle wzbogacani jesteśmy o nowe odkrycia naukowe w dziedzinie żywności i sposobów prawidłowego odżywiania się.
Rynek staje się bogatszy o nowe produkty spożywcze.
Łatwiejszy staje się dostęp do nieznanych nam do tej pory surowców - warzyw, owoców, ryb, skorupiaków, przypraw, mięsa, przetworów mlecznych.
Na rynku wydawniczym znaleźć można tłumaczenia książek gastronomicznych o tradycjach kulinarnych innych narodów.
Dzięki możliwości swobodnego podróżowania mamy możność obserwacji tradycji i degustacji potraw kuchni innych ludów oraz zaznajomienia się ze sposobem obsługi gości w restauracjach, hotelach, sklepach i urzędach.
Wraz z tymi możliwościami obserwacji i poznania kultur innych narodów zmieniają się także wymagania i gusty naszych polskich konsumentów.
Firmy działające w sektorze gastronomiczno-hotelarskim, poszukują personelu świadomego wymagań i oczekiwań ze strony osób , którym będą świadczyły swoje usługi.

Na przekór tym wszystkim możliwością zdobycia fachowej wiedzy z zakresu swojej branży słyszy się powszechnie opinię, wyrażaną przez osoby zawodowo związane z gastronomią, że absolwenci szkół gastronomicznych to niepewni siebie i zestresowani młodzi ludzie, którzy mimo wiedzy teoretycznej nie potrafią znaleźć spełnienia swoich oczekiwań w stosunku do wyuczonego zawodu i nie posiadają absolutnie żadnej wizji możliwości awansu i rozwoju własnej osobowości w pracy w gastronomii.
Nie wiedzą w jaki sposób rozwinąć i wykorzystać swoje indywidualne zdolności i skromną wiedzę zawodową oraz mają mgliste pojęcie o najnowszych trendach obowiązujących w gastronomii a także o podstawach międzynarodowej sztuki kulinarnej.

Młody człowiek kończący pierwszy szczebel swojej edukacji zawodowej w szkole gastronomicznej - bez przejścia reedukacji zawodowej w zakładzie pracy nie potrafi znaleźć się w realiach, które zastał na swoim stanowisku pracy. Niepewny i oderwany od rzeczywistości, absolwent szkoły gastronomicznej czuje się zagubiony i najczęściej bardzo szybko rezygnuje z zawodu albo dostosowuje się do smutnych realiów wielu niedoinwestowanych w sprzęt kuchni i rezygnując z własnych marzeń i pomysłów, beznamiętnie wykonuje powierzone mu czynności. Mając niedostateczne podstawy praktyczne, absolwent nie spełnia pokładanych w nim nadziei i nie wnosi nic nowego do tego czym się zajmuje !

Negatywne uwagi o praktycznych umiejętnościach absolwentów można mnożyć ale chodzi przede wszystkim o to aby odpowiednio szybko i skutecznie tym brakom przeciwdziałać.
Przestrzegać należy w tym wypadku paru podstawowych zasad !
Należą do nich:

  • właściwy dobór kandydatów do nauki zawodu (kultura osobista i zmysł artystyczny oraz wyniki w nauce !)

  • umiejętne eliminowanie dotychczas nabytych złych nawyków z domu rodzinnego i wyrobienie w uczniu tych nawyków, które są niezbędne dla dalszego jego rozwoju w zawodzie;

  • wyzwolenie w uczniu kreatywności i odpowiedzialności

  • pozwolenie mu na wykazanie się własną inicjatywą oraz zaszczepienie mu wiary w swoje możliwości i zdolności

  • prowadzenie nauki praktycznej zawodu w warunkach wyprzedzających swoim poziomem standardowe wyposażenie przeciętnego zakładu gastronomicznego który spotka rozpoczynając swoja pracę zawodową

  • wyrobienie w uczniu umiejętności pracy w zespole

  • przyzwyczajenie go do kontaktów z konsumentem i zrozumienia jego potrzeb;

  • wykładowca jako ten, z którego uczeń czerpie wzorce na przyszłość, musi cechować się dużą wiedzą zawodową, budzić szacunek uczniów swoją postawą etyczną a nie lęk lub lekceważenie;

  • w trakcie nauki niezbędnym jest ścisłe określenie i egzekwowanie wymagań co do własnego wyglądu i zachowania się ucznia a więc etyki zawodu

Zasady przedstawione powyżej można wprowadzić w życie prawie natychmiast, ale zależy to od możliwości i dobrej woli wykładowców oraz mistrzów zawodu .
Konieczna jest także świadomości wprowadzania koniecznych zmian w edukacje młodzieży gastronomicznej przez instytucje nadrzędne !!!

Dobre rezultaty daje pełna współpraca pomiędzy władzami oświaty zawodowej a zakładami produkującymi surowce, sprzęt dla gastronomii i hoteli, organizacjami i stowarzyszeniami pracującymi dla środowiska gastronomicznego a także pracodawcami.

Nie może być mowy o podwójnej moralności w której wszyscy zauważamy problem i konieczność zmian ale każdy z osobna trwa nadal przy przestarzałych metodach działania i z lenistwa, głupoty lub pazerności - z trudem akceptuje konieczność wprowadzania zmian .
Zbyt łatwo krytykowane są działania osób, które chcą urzeczywistniać nowe pomysły w codziennej pracy.
Powodowane jest to między innymi tym, że inicjatywa, ambicja i wyobraźnia tych ludzi jest zagrożeniem dla zasiedziałych i niereformowalnych osób, zajmujących decyzyjne stanowiska.
Niezbędnym więc jest aby ludzie aktywni i kreatywni nie zważali na codzienne utrudnienia i wspólnie z firmami, organizacjami i szkołami podjęły wyzwanie, dla naprawy i rozwoju sektora gastronomiczno-hotelarskiego w Polsce..

Dobre przykłady, które można w kraju wskazać świadczą, że jest to możliwe i nie takie trudne.
Działania od których powinniśmy zacząć to działania bezinwestycyjne:

  • analiza i zmiana własnego postępowania aby być dobrym przykładem dlarzetelnego szkolenia uczniów

  • wszelkie niedociągnięcia zauważane w pracy wykorzystać jako przykłady tego czego nie należy naśladować

  • naprawę nieprawidłowości rozpocznijmy według sugestii osób – praktyków, którzy bezpośrednio pracują na danych stanowiskach;

  • budujmy wizję przyszłego idealnego wzorca stanowisk pracy bez względu na stan naszej rzeczywistości

  • nie można pobłażać i akceptować bylejakości w pracy i niedoborów w wyposażeniu technicznym kuchni szkoleniowych i stawiać ją jako przykład młodemu człowiekowi

  • Praktyczna nauka zawodu musi przebiegać w warunkach, które zagwarantują adeptowi wysoki poziom wiedzy zawodowej.

  • Poziom nauki praktycznej zawodu jest poziomem, z którego wystartuje on w przyszłość zawodową .

  • Korzystając z dobrych przykładów w trakcie nauki będzie wyłącznie nośnikiem postępu i dobrej jakości organizacji pracy oraz wymagającym od przełożonych zmian dla podniesienia efektów swojej pracy w życiu zawodowym

Uczeń, który praktykę zawodową, a więc wzorce do wykorzystania w dalszej karierze odbywa w zakładach i szkołach o niskich standardach (Zamiast bycia nośnikiem postępu staje się przetrwalnikiem nieracjonalnych i przestarzałych metod pracy.) Z biegiem czasu sam zaczyna zwalczać wszelkie próby zmian na lepsze, czując osobiste zagrożenie spowodowane małą wiedzą zawodową.
Z nośnika postępu zmienia się w balast, który przeszkadza i opóźnia proces koniecznych zmian i staje się hamulcem do wprowadzania nowych zasad i idei postępu technicznego, zmian organizacyjnych i jakościowych w swojej pracy.

Praktyczna część edukacji zawodowej powinna być prowadzona na najwyższym poziomie i według najlepszych wzorców.
Własna inicjatywa, kreatywność dzięki dobrym podstawom pozwoli na przyspieszenie i rozwój efektów pracy na jeszcze wyższy poziom.
Niski poziom nauki praktycznej daje niezadowolenie i opóźnia a nawet cofa efekty pracy ambitnych i kreatywnych pracowników .
Nie można czekać z założonymi rękoma aż instytucje do tego powołane, a borykające się z brakiem funduszy i biurokracją - rozpoczną racjonalne działania. Wspomniana już podwójna moralność nie może cechować ludzi inteligentnych, aktywnych i wykształconych.
Jeżeli nie wesprzemy się wzajemnie w naszym działaniu, wolne wychodzenie z marazmu będzie cechowało nasz rozwój, a miernota i lenistwo niektórych decydentów zabije inicjatywę i zmysł twórczy młodzieży.

Należy iść do przodu choćby małymi krokami, ale nigdy nie stać w miejscu. Nie należy ulegać zniechęceniu lub zwątpieniu bo jest to cecha ludzi słabych.

Wśród wielu elementów określających poziom rozwoju cywilizacyjnego człowieka – sposób i kultura odżywiania się oraz warunki spożywania posiłków znajdują się na czołowym miejscu !!!

Kończę swoje uwagi na temat oczekiwań wobec zajęć praktycznych i możliwości pomocy przez różne firmy w realizacje dobrej praktyki zawodowej kucharzy w szkołach gastronomicznych prawdą życiową która mówi że :

“ Jeśli się człowiek bardzo stara to mu się przeważnie udaje"

KUCHARZ

To nie tylko dobry rzemieślnik w swoim zawodzie, ale człowiek który:

  • Swoją kulturą osobistą

  • Wiedzą zawodową

  • Rzetelnością wykonywanej pracy

  • Zmysłem artystycznym

  • Wyczuciem proporcji

  • Wyczuciem smaku

  • Fantazją kulinarną

- budzi szacunek i zaufanie konsumenta

Cechy którymi powinien charakteryzować kandydat na kucharza, mają ścisły związek z dużą odpowiedzialnością za zdrowie i życie osób dla których przygotowuje się potrawy.
Po ukończeniu odpowiedniej szkoły gastronomicznej, w pracy codziennej - zawodowej powinien wyróżniać się pomysłowością i zaangażowaniem w zdobywaniu praktycznej wiedzy i umiejętności zawodowych.
Ważnym elementem wpływającym na poziom zdobytej wiedzy i ocenę kucharza jako profesjonalisty jest :

  • Jego nieustanny postęp w rozwoju własnej osobowości

  • Wiedza ogólna

  • Znajomość języków

  • Znajomość nowych trendów w świecie kulinarnym

  • Zaangażowanie w pracach na rzecz lokalnego środowiska gastronomicznego

Na ocenę kucharza nie może mieć wpływu typ zakładu i rodzaj żywionych osób w lokalu w którym pracuje , lecz ponad przeciętna jakość wykonywanej prze niego pracy !!!
Do nauki tego zawodu tego powinny dobierane być osoby poprzez uczestnictwo w zorganizowanym specjalnie dla nich konkursie z predyspozycji kulinarnych oraz testy z orientacji o specyfice zawodu i ogólnej wiedzy o kulturze – profesjonalne jury powinno dokonywać wyboru .z pośród kandydatów
Zwycięzcy kandydaci powinni cechować się inteligencja na poziomie dającym gwarancję bycia odpowiedzialnym za wykonywana prace i sumiennością w prawidłowym wykonywaniu poleceń przełożonych.

ZAWÓD KUCHARZA

Można zdobyć w dzisiejszych warunkach poprzez ukończenie zasadniczej szkoły gastronomicznej lub uzyskać stopień czeladniczy po zdaniu egzaminu z umiejętności zawodowych w regionalnych izbach rzemieślniczych - dla osób które posiadają potwierdzoną
2-letnią praktykę w zawodzie kucharz i ukończoną szkolę minimum zawodową (niekoniecznie w zawodzie gastronomicznym !)

___________

Niniejszy artykuł jest fragmentem wykładu w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu pt. Oczekiwania wobec zajęć praktycznych w edukacji gastronomicznej młodzieży
W ZAWODZIE KUCHARZ I JEMU POKREWNYCH

[hotelarze.pl - 16.12.2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl