hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

GASTRONOMIA

Budżet wstępny
Założenia ogólne oraz koszty otwarcia lokalu gastronomicznego

Jan Marek MOŁONIEWICZ

Zapytaj eksperta

Czy mój pomysł na działalność gastronomiczna jest dobry? Ile pieniędzy trzeba zainwestować? Ile można zarobić?
Precyzyjną odpowiedź na te pytania otrzymamy dopiero po rozpoczęciu działalności – przyniesie nam ją rzeczywistość. Jednak przygotowanie wstępnego budżetu działalności gastronomicznej pozwoli na wstępne szacunkowe określenie kosztów oraz rezultatów. Dobrze przygotowany budżet daje wiele korzyści:

  • Pozwala uniknąć wielu błędów będących wynikiem przybliżonych kalkulacji „na serwetce”

  • Zachęcą do głębszych przemyśleń na temat koncepcji i realizacji pomysłu

  • Zmusza do zastanowienia się nad szczegółami działalności i przyjęcia założeń

  • Przeprowadzenie kilku wariantów budżetu – pozytywnych i negatywnych określa zakres wyników finansowych (największe ewentualne straty i zyski)

Typowy budżet składa się z następujących części:

  • Wycena inwestycji
  • Kalkulacja jednorazowych kosztów otwarcia
  • Prognozowanie wyników finansowych działającej restauracji

Wycena inwestycji

Główne działy tej części budżetu to koszty:

  • Kupna lokalu
  • Robót budowlanych
  • Wyposażenia w sprzęt stacjonarny (urządzenia kuchenne, wyposażenie Sali, sprzęt komputerowy

Czyli te, które podlegają amortyzacji.

Wielkość inwestycji jest istotna ze względu na nasze możliwości finansowe oraz stanowi podstawę oceny opłacalności działalności. Odpis amortyzacji w comiesięcznym rachunku zysków i strat może również stanowić istotną pozycję wpływającą na wielkość płaconego podatku.
Aby móc określić wielkość inwestycji potrzebujemy znać, choćby szacunkowo, koszty adaptacji lokalu oraz jego wyposażenia. Dlatego, już we wczesnej fazie budżetowania projektu dobrze jest skontaktować się z firmą budowlaną, projektantem technologii oraz z dostawcą sprzętu stacjonarnego, aby móc ocenić szacunkowe koszty. Dla przykładu koszty wyposażenia małego lokalu gastronomicznego w sprzęt stacjonarny mogą wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od zastosowanej technologii (sam piec konwekcyjny średniej jakości to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych).

Kalkulacja jednorazowych kosztów otwarcia

Oprócz inwestycji, którą trzeba ponieść przed otwarciem lokalu, nie można zapominać o innych kosztach, które nie podlegają amortyzacji, lecz mogą również stanowić istotny koszt do uwzględnienia w budżecie. Są to wszystkie wydatki, które musimy ponieść przed otwarciem lokalu. Najważniejsze z nich to:

Koszty wyposażenia:

  • Wyposażenie w sprzęt drobny kuchenny, zastawę stołową, sztućce, itp…
  • Wyposażenie w sprzęt biurowy ( teczki, sejf/ kasetka na pieniądze, kalkulator, meble biurowe, itp…)
  • Wyposażenie w urządzenia do utrzymania czystości
  • Projekty budowlane, instalacyjne, technologiczne, dekoratorski…(mogą stanowić część inwestycji)
  • Koszty mediów przed otwarciem (sprawdzenie, uruchomienie sprzętu, próby produkcyjne, telefon,…

Koszty związane z personelem

  • Koszty rekrutacji (na przykład ogłoszenia)
  • Badania lekarskie personelu
  • Koszt robocizny przed otwarciem restauracji
  • Szkolenie BHP

Koszty związane z surowcem

  • Próby produkcyjne
  • Koszt pierwszego zatowarowania (konieczny, minimalny stan magazynowy „nigdy nie zostaje sprzedany”, więc stanowi jednorazowy koszt otwarcia)

Opłaty i inne koszty

  • Koszt wprowadzenia HACCP (po otwarciu)
  • Usługi komputerowe (fiskalizacja kasy)
  • Koszty transportu
  • Wszystkie koszty operacyjne, które należy ponosić cyklicznie, zostaną ujęte w kosztach operacyjnych działalności, jednak należy pamiętać, że wiele z nich musi być poniesionych również na początku działalności (na przykład pozwolenie na alkohol, ubrania robocze, opłaty ZAIKS, itp…). Dlatego należy być przygotowanym finansowo na te wydatki.

Koszty marketingowe

  • Badania rynkowe
  • Przeprowadzenie akcji reklamowej/ promocyjnej na otwarcie
  • Systemy komunikacji wewnątrz i na zewnątrz restauracji (karty menu, tablice, stojaki, ramki, cenniki, dekoracja stołów…)
  • Dekoracja lokalu zewnętrzna i wewnętrzna - odpowiednio do koncepcji .

[hotelarze.pl - 01.02.2006]