hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

MARKETING  I  SPRZEDAŻ

Nowoczesny marketing w Anglii

Wywiad przeprowadził Benedykt PUCZKOWSKI

HOTELARZ czerwiec  2001

W artykule został wykorzystany wywiad i materiały zebrane podczas pobytu szkoleniowego autora w Londynie, gdzie zapoznał się z funkcjonowaniem łańcucha hotelowego "Choise Hotels Europe". Jest to sieć skupiająca 5 tysięcy hoteli o standardzie od dwóch do czterech gwiazdek.

Wywiadu udzielił dyrektor hotelu KOMFORT w Londynie, Matthew Brooks.

Komfort ma 51 pokoi i małą salę wielofunkcyjną z pięcioma stolikami. Sąsiaduje ona bezpośrednio z recepcją. Obsługę sali, która wykorzystywana jest jako restauracja, sala narad i miejsce wydawania śniadań prowadzi recepcja. Obłożenie pokoi wynosi 80 %, a zatrudnionych jest 20 osób.

W otoczeniu hotelu znajduje się kompleks rekreacyjno-rozrywkowy składający się z parku wodnego, multikina, sali z 24 torami do kręgli, restauracji, parku rozrywki i parku spacerowego ze ścieżkami rowerowymi. Dojazd do hotelu jest bardzo dogodny zarówno metrem, jak i miejskimi autobusami czy samochodami, dla których przygotowano ogromne parkingi.

Skąd bierze się sukces komercyjny hotelu ?

Na sukces komercyjny hotelu - osiąganie tak wysokiego obłożenia składa się przede wszystkich trafiona lokalizacja i praca załogi - podkreśla dyrektor Brooks. Nie bez znaczenia jest też przynależność do łańcucha hoteli. Centralnie prowadzona promocja i marketing, szkolenia i wspólne standardy wyposażenia oraz zaopatrzenia powodują znaczną redukcję kosztów i wzrost obłożenia.

Z centrali mamy do 30 % obłożenia bezpośredniego rocznie. Ważnym elementem marketingowym jest centralna rezerwacja na cały świat o numerze 0 800 44-44-44. Taki numer każdy łatwo zapamięta. Innym przykładem jest numer rezerwacji konferencji 0 500 61-62-63.

Ogromne znaczenie przywiązujemy do internetu. Centralna strona dla łańcucha powiązana jest linkami z poszczególnymi hotelami na całym świecie. Zdjęcia każdego hotelu i obiektów towarzyszących tworzą film i zachęcającą wizję spełnienia oczekiwań potencjalnego gościa. Centrala posiada olbrzymią bazę danych adresowych firm i potencjalnych klientów. To ułatwia wysyłanie korespondencji zawierającej informacje o hotelu, zaproszenia na specjalne okazje, życzenia i gratulacje. Rocznie każdy hotel wysyła tego tysiące.

Oprócz marketingu prowadzonego przez centralę prowadzimy indywidualna pracę na rzecz pozyskiwania gości. Do podstawowych działań należy wymieniona wcześniej aktywność korespondencyjna, utrzymywanie osobistych kontaktów z najlepszymi klientami regionalnymi, bardzo dobra współpraca z mediami.

Oczywiście nie zrezygnowaliśmy z wykorzystywania podstawowego materiału promocyjnego, jakim jest broszura. Cechą każdego folderu jest spójność z łańcuchem. Oprócz ustalonego logo, strony mają ujednolicony wygląd i treść. Indywidualna broszura promuje jednocześnie cały łańcuch hoteli. Zawiera bardzo dokładne informacje, jak dojechać zarówno samochodem, jak i metrem, autobusem czy pociągiem. W łańcuchu są hotele całkowicie prywatne i one mogą tworzyć indywidualną wizję promocji. Jednak bez wspólnej pracy nie będzie takiego sukcesu. W jedności tkwi siła.

Ciekawi mnie dlaczego sala restauracyjna jest tak niewielka ?

Są trzy podstawowe przyczyny: ograniczony teren inwestycyjny, w związku z tym wybudowano maksymalną ilość pokoi, duże skupisko restauracji w pobliżu, a goście lubią zmieniać kuchnie próbując innych dań, większe profity z pokoi przy mniejszym wysiłku niż to osiąga się w przypadku restauracji.

Panie Dyrektorze, nie może być sukcesu w hotelarstwie bez bardzo zaangażowanych gospodarzy hotelu. Co sprawia, że kadra jest wydajna ?

Zacznę od siebie. Jestem bardzo dobrze przygotowany do kierowania hotelem. W Anglii istnieje przekonanie, że manager powinien posiadać dyplom Master of Business Administration. To powoduje dalsze wymagania i przygotowanie pozostałej kadry. Oprócz podstawowego wynagrodzenia jestem motywowany specjalnymi bonusami w zależności od wyników. Zapewniam, że opłaca mi się być wydajnym i tego samego oczekiwać od pozostałej kadry. Poszczególni pracownicy motywowani są indywidualnie i tak:

  • asystent managera odpowiada za wynik finansowy,
  • recepcja za obłożenie pokoi,
  • pokojowe za czystość,
  • szef kuchni za zysk z posiłków.

Łańcuch posiada system szkoleń dla każdego stanowiska. Przeciętnie najwięcej szkoleń - 4 dni w miesiącu ma asystent general manager. Najpopularniejszym sposobem podnoszenia umiejętności jest trening, który przeprowadzamy najczęściej w innych hotelach z udziałem wysokiej klasy specjalistów.

W hotelach rodzinnych (np. Raglan Hall Hotel, który pan zwiedzał) zatrudnieni pracują na różnych stanowiskach w zależności od potrzeby i sytuacji. To wymaga jeszcze lepszego przygotowania, bardziej wszechstronnego.

W moim hotelu recepcja obsługuje restaurację i w zależności od sytuacji salę konferencyjną. Pięć stolików jest wyważoną liczbą i sprawna osoba bez trudu spełnia podwójną funkcję. To znacznie ogranicza koszty, a pracownik jest cały czas w rytmie zajęć. Ten rytm wywołuje wysoką koncentrację i stałą gotowość do pracy. Gość wchodzący do recepcji zastaje kadrę w ruchu, a nie siedzącą gdzieś w kącie i zamyśloną. Ten moment zamyślenia klient wbrew pozorom zauważa i przez ułamek sekundy może poczuć się obco. Jak wiadomo pierwsze wrażenia pozostają dość długo w pamięci, stąd stale dyspozycyjna recepcja jest niezwykle ważna. Oczywiście nie może być tak, że gość czeka    na osobę z obsługi, bo ta np. sprząta. Są to momenty nie do opisania i nauczenia. Tu musi współgrać wyczucie, zaangażowanie i motywacja. Dopiero połączenie tych element ów jest jednym, choć nie jedynym kluczem do osiągnięcia wysokiego obłożenia.

Zadanie to leży w rękach general manager i to jest kolejny klucz do sukcesu w hotelarstwie, czego Panu i moim polskim kolegom po fachu życzę.

[hotelarze.pl - 2001]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl