hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

KUCHNIA

Kompleksowe utrzymanie czystości

Zbigniew WOŹNY

Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
biuro@reinex.pl

Utrzymanie czystości na wysokim poziomie sanitarnym wymaga opracowania całościowego programu. Powinien on zawierać opracowane dla każdego zakładu zlecenia, uwzględniające sposób mycia, rodzaj używanych środków czystości na każdym stanowisku oraz osoby odpowiedzialne za wykonanie programu.

Codzienne czynności w gastronomii powinny być przeprowadzane bezpośrednio po zakończeniu prac na każdym stanowisku pracy, zgodnie z instrukcjami stanowiskowymi.

Czyste ręce

Instrukcja mycia i dezynfekcji powinna być sporządzona dla każdego stanowiska pracy oddzielnie, z uwzględnieniem specyfiki danego stanowiska pracy i lokalu. Winna ona zawierać dokładny opis wszystkich czynności, określać temperaturę, czas i stężenie środków myjących i dezynfekujących. Pracownicy odpowiedzialni za dane stanowisko powinni być zapoznani z zasadami pracy i utrzymania higieny. Należy przestrzegać reguły, aby stanowisko było sprzątane bezpośrednio po wykonaniu określonych czynności, szczególnie przy przygotowywaniu surowców. Po przeniesieniu półproduktów do dalszej obróbki należy myć i zdezynfekować stanowisko pracy, nawet jeżeli chcemy później na tym samym stanowisku pracować. W warunkach wysokiej temperatury panującej w kuchni, szczególnie jeśli pracujemy z żywnością wcześniej zamrożoną, rozwój bakterii następuje błyskawicznie. Żywność mrożona jest dużo bardziej podatna na rozwój bakterii z uwagi na zniszczoną w procesie zamrażania strukturę komórek.

Szczególną uwagę należy zwrócić na przestrzeganie zasad sanitarnych przez pracowników. Toalety i stanowiska mycia rąk przy produkcji powinny być wyposażone w dozowniki do mydła i ręczniki jednorazowe. Należy stosować mydło antybakteryjne, które winno zawierać dodatki zabezpieczające skórę przed wysuszaniem i pękaniem. Kaszel i kichanie też mogą być przyczyną zakażenia żywności, dlatego usta i nos należy zasłaniać chusteczką, najlepiej jednorazowego użytku.

Trzeba pamiętać, że dotykanie żywności dłonią jest dopuszczalne tylko przy czynnościach, których nie można wykonać za pomocą odpowiednich narzędzi. Mieszanie surówek należy wykonywać w jednorazowych rękawicach foliowych.

Do codziennych obowiązków po zakończeniu pracy należy mycie lamperii ściennych, podłóg, blatów produkcyjnych, naczyń kuchennych i stołowych, całego drobnego sprzętu. Maszyny i urządzenia do krojenia, rozdrabniania, mielenia powinny być rozkręcone, oczyszczone, umyte i wyparzone. Czysty sprzęt przenosi się do wydzielonych szaf lub regałów. Powierzchnie pni do rąbania należy dokładnie wyczyścić i posypać solą. Na zakończenie myje się starannie zlewozmywaki, baseny, myje się i dezynfekuje pojemniki na odpadki. Po zakończeniu prac porządkowych sprzęt należy doprowadzić do czystości i umieścić w wydzielonym pomieszczeniu. Sprzęty porządkowe używane w pomieszczeniach produkcyjnych oraz w pomieszczeniach sanitarnych należy przechowywać oddzielnie.

Tylko z atestacją

Do mycia i czyszczenia powierzchni mających kontakt ze środkami spożywczymi mogą być stosowane wyłącznie środki do tego celu przeznaczone i posiadające atest Państwowego Zakładu Higieny. Firmy specjalizujące się w higienie kuchennej, takie jak DiverseyLever, Henkel Ecolab, Reinex polecają pełną gamę środków przydatnych w gastronomii, jak również systemy dozujące do preparatów. Wszystkie polecane środki są koncentratami i wymagają niewielkich dozowań.

Profesjonalne środki zapewniają skuteczne mycie. Robocze roztwory są tańsze w eksploatacji niż środki przeznaczone dla gospodarstw domowych. Należy jednak przestrzegać zaleceń i dozowań podanych na etykietach, albowiem zwiększenie stężeń roztworów roboczych może pogarszać warunki mycia. Dobry środek antybakteryjny powinna cechować wysoka skuteczność, niska toksyczność, łatwość w użyciu. Powinien on łatwo spłukiwać się z odkażanej powierzchni, ulegać biodegradacji w środowisku, powinien też być bezwonny lub mieć delikatny, przyjemny zapach. nie powinien wywoływać reakcji alergicznych u pracowników, a także powodować korozji i niszczenia sprzętów. Przy myciu antybakteryjnym należy zwracać uwagę na podany czas kontaktu z odkażanymi powierzchniami.

Okresowe przeglądy

Okresowe sprzątanie popularnie zwane gruntówką ma na celu dokładne mycie i odkażania powierzchni ścian, podłóg, odkurzania sufitów, mycie okien, stolarki, czyszczenie i mycie urządzeń gastronomicznych, rozmrażanie i mycie urządzeń chłodniczych. Nie należy doprowadzić do nadmiernego oblodzenia urządzeń chłodniczych. Po odmrożeniu należy je umyć płynem o właściwościach antybakteryjnych, dopiero po wysuszeniu i schłodzeniu do temperatury eksploatacyjnej załadować towarem.

O okresowych przeglądach sprzętu często się nie pamięta. Tymczasem przyczyną większości awarii sprzętu chłodniczego są zatkane kurzem chłodnice. Powodują one przegrzewanie agregatów i awarie sprzętu chłodniczego w najbardziej gorącym okresie. Bemary powinny być okresowo myte środkiem myjąco-odkamieniającym. W zmywarce trzeba okresowo wyczyścić dysze i sprawdzić, czy ramiona swobodnie się obracają. Jeżeli mamy urządzenia do zmiękczania wody to trzeba okresowo regenerować złoże jonowymienne solą niejodowaną.

Okresowo też należy przeprowadzać zabiegi dezynsekcji i deratyzacji. Ponieważ walka ze szkodnikami jest trudna i długotrwała, lepiej wcześnie nie dopuścić do ich rozmnożenia się w obiekcie. Zabiegi deratyzacji najlepiej przeprowadzać jesienią, przed przeprowadzką gryzoni do pomieszczeń.

Ostatnio procedury związane z myciem, dezynsekcją, deratyzacją i właściwą konserwacją sprzętu traktowane są coraz odpowiedzialniej. Wprowadza się coraz skuteczniejsze systemy kontroli. Należy zgodzić  się z zasadą, że taniej jest inwestować w czystość niż ponosić straty wynikające z nieprzestrzegania zasad sanitarnych.

[hotelarze.pl - 2002]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl