HOTELARSTWO

Usługa pralnicza w hotelu

Sylwia OPARKA

Zapytaj eksperta

czyli wszystko o praniu, prasowaniu i czyszczeniu odzieży gościa hotelu.

  Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. w ramach wymagań co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla hoteli nakłada na hotelarzy obowiązek prania, prasowania i czyszczenia bielizny i odzieży gości w obiektach 3, 4 i 5 gwiazdkowych. Należy tu także wspomnieć o Ustawie z 24 sierpnia 1973 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla hoteli i innych zakładów noclegowych. Przepisy te określają, że w obiekcie powinno znajdować się pomieszczenie na bieliznę czystą oraz osobne na bieliznę brudną. A także, że transport brudnej bielizny do pralni powinien odbywać się w zamkniętych opakowaniach.

Dział zajmujący się usługami pralniczymi w hotelu może posiadać następujące komórki:
1. Serwis pralniczy
2. Ekspresowe pranie
3. Serwis całodobowy
4. Serwis prasowalniczy
5. Serwis naprawczy

W ramach tych serwisów hotel obsługuje cztery grupy asortymentowe rzeczy przeznaczonych do prania, prasowania czy naprawy:
1. Zmiany pościelowe, ręczniki
2. Bielizna stołowa, ściereczki kuchenne
3. Odzież gości hotelowych
4. Odzież robocza personelu hotelu

Odzież gości hotelowych

1. Zamówienie na usługi pralnicze gość może składać osobiście, dzwoniąc do służby pięter.
Wtedy obowiązkiem pracownika jest:

  • zapisać numer pokoju, z którego gość dzwonił
  • powtórzyć numer pokoju i rodzaj usługi, którą sobie gość zażyczył
  • wyjaśnić jasno i dokładnie jaki typ serwisu oferuje hotel, jaka jest jego cena
  • poinformować gościa kiedy pralnia jest czynna i w jakich godzinach
  • udać się do gościa pokoju, nie dłużej niż po 10 minutach od złożenia zamówienia
  • zapukać do pokoju, jeśli nikt nie odpowiada powtórzyć pukanie po 15 sekundach
  • po wejściu do pokoju przywitać gościa np. „ Dzień dobry. Życzył Pan sobie usługi pralnicze?”
  • zapisać złożone zamówienie na specjalnym zamówieniu pralniczym i potwierdzić zlecenie
  • skompletować złożone zamówienie ze specjalnym workiem, który jest zamykany i transportowany w wózkach do magazynu odzieży brudnej
  • powiadomić gościa natychmiast w przypadku zagubienia albo uszkodzenia jakiś garderoby.
  • po wypraniu lub wyczyszczeniu odzieży zwrócić do pokoju rzeczy w określonym w serwisie czasie
  • jeśli gość wywiesił informacje na drzwiach „ Nie przeszkadzać” należy włożyć w drzwi powiadomienie o wykonanej usłudze i podać gościowi kontakt do osoby odpowiedzialnej za wykonane zadanie
  • jeśli gościa nie ma w pokoju, obsługa może zostawić pranie w pokoju, kładąc je na łóżku albo wieszając do szafy, koniecznie przy tym pozostawiając powiadomienie o wykonanej usłudze
  • dopisać do rachunku gościa kwotę za wykonaną usługę

2. Gość może także złożyć zamówienie na specjalnym druku, które powinno znajdować się w każdym pokoju przed przyjazdem gościa.

  • Gość po wypełnieniu takiej przykładowej karty, zostawia swoją odzież na łóżku do wyprania mokrego, suchego lub prasowania lub też wsadza od razu brudną garderobę do specjalnie przygotowanych na ten cel worków

  • Służba parterowa, która sprząta pokoje powinna zabrać worki z brudną odzieżą lub przygotowaną garderobę w celu wykonania zamówienia.
  • Dalsze postępowanie jest identyczne jak w przypadku opisanym wyżej.
  • W pokoju musi jeszcze znajdować się informacja o usługach naprawczych, jeśli hotel takie posiada.
  • Jest w interesie hotelu drobne naprawy, typu urwany guzik, puszczony szew, samodzielnie naprawiać bez obciążania dodatkową kwotą za te usługi gościa.
  • Natomiast obsługa powinna gościa o tych naprawach ( przed ich wykonaniem) poinformować.
  • Bez jego zgody nie jest wskazane zaczynać jakiegokolwiek działania.

Dalsze postępowanie serwisu pralniczego jest następujące:

  1. Odzież przeznaczona do prania powinna być przeniesiona do pomieszczenia sortowniczego, bezpośrednio połączonego z pralnią,

  2. Sortowana jest specjalnie na stole sortowniczym, potem znakowana i przekazywana do pomieszczenia pralni

  3. W przypadku korzystania przez hotel z outsourcingu przekazywana jest za specjalnym dokumentem firmie zewnętrznej

  4. Po wypraniu, wyprasowaniu i ewentualnym odplamieniu przenoszona jest do pomieszczenia magazynowego, w którym organizuje się zazwyczaj stanowisko naprawy odzieży

  5. Następnie transportowana jest na wieszaku, w worku ochronnym do pokoju gościa


Od typu pralni zależy rodzaj zastosowanego w niej wyposażenia. Coraz więcej hoteli zleca usługi pralnicze na zewnątrz, rezygnując z organizacji pralni na swoim terenie. Jest to uciążliwe ze względu na ciągłe krążenie bielizny, możliwość zamiany lub też zniszczenia. Niektóre hotele decydują się jedynie na częściowe zlecanie usług pralniczych. Obejmuje ono tylko pranie pościeli, ręczników, ściereczek kuchennych i bielizny stołowej. Ubrania gości hotelowych oraz odzież robocza personelu hotelowego są prane na terenie hotelu lub za odzież roboczą pracownicy dostają ekwiwalent pieniężny.

[hotelarze.pl - 05.04.2006]